۲۶ آذر ۱۳۸۴، ۱۶:۱۲

در مراسمي در فرهنگسراي نياروان

استادان موسيقي ياد محمدتقي مسعوديه را گرامي داشتند

استادان موسيقي ياد محمدتقي مسعوديه را گرامي داشتند

مراسم بزرگداشت استاد محمدتقي مسعوديه روز گذشته 25 آذر ماه ساعت 17 با حضور دكتر شاهين فرهت، ساسان فاطمي و جمعي از علاقمندان موسيقي در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسيقي "مهر"، در ابتداي اين مراسم دكتر سيدمحمد فدوي، رئيس فرهنگسراي نياوران، ضمن تجليل از مقام علمي مسعوديه خواستار توجه خاص جامعه دانشگاهي و مجامع علمي موسيقي به وي شد.

در ادامه ساسان فاطمي، مدرس و پژوهشگر، در تجليل از مقام هنري استاد مسعوديه گفت: "موسيقي قومي‌شناسي قبل از مسعوديه توسط كساني مثل هاكوپيان و خاچي خاچيك مطرح شده و به دنبال آن در كنگره موسيقي سال 1340 نيز چند بار مطرح شد كه با واكنش منفي استادان موسيقي ايراني رو به رو شد، اما اولين كسي كه اتنوموزيكولوژي را به صورت نظام‌مند معرفي كرد، محمدتقي مسعوديه بود."

فاطمي با اشاره به اينكه اولين اثر مكتوب در زمينه اتنوموزيكولوژي مولود انديشه و ذوق مسعوديه بوده است گفت: "نقش موثر او در تاريخ اين رشته به علت تداوم و استمراري بوده كه در اين رشته داشته است. او توجه به انواع موسيقي را در دستور كار خود قرار داده بود و نشان داد كه مي‌توان خيلي جدي اين مسايل را مطرح كرد. همزمان با مسعوديه، هرمز فرهت، فوزيه مجد و بعدها محمدرضا درويشي به اتنوموزيكولوژي پرداختند كه اين حركت مقدمه‌اي شد تا نسل بعدي به طور آكادميك و خيلي جدي در اين رشته تحصيل كنند. از آن ميان اين نسل مي‌توان به هومان اسعدي، آمنه يوسف‌زاده، لادن نوشين و حجاريان اشاره كرد."

شاهين فرهت هم به عنوان دومين سخنران اين بزرگداشت گفت: "مسعوديه خيلي زود از بين ما رفت. من اغلب جمعه‌ها بعد از ظهر به ملاقاتش مي‌رفتم و هنگام برگشتن جان و اميد تازه‌اي مي‌گرفتم. مسعوديه خيلي زندگي را دوست داشت. او دو شخصيت داشت و هم آهنگساز و هم محقق بود، گرچه در حوزه آهنگسازي آثار زيادي ندارد، اما همين تعداد كم نشانگر كيفيت بالاي آثار اوست."

فرهت با اشاره به اين كه مسعوديه از نسل اول آهنگسازان اين مرز و بوم است اظهار داشت: "سبك مسعوديه يك سبك كروماتيكي است كه نمي‌توان در آن دنبال ملودي گشت. او موسيقي را با منطق درمي‌آميخت و دنبال موسيقي پلي‌فونيك بود. بنابراين فرم خاصي در آثار او نمي‌توان يافت."

وي در پايان گفت: "مسعوديه موسيقي را براي خودش مي‌نوشت و مي‌ساخت، اما كارهاي او رنگ و روي ايراني دارد."

در پايان اين مراسم گروه پارسيان قطعاتي از موسيقي غربي و قطعه دو موومان براي اركستر زهي اثر دكتر مسعوديه را اجرا كرد.

کد خبر 266680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha