مجله مهر: در جلد ۱۰ وسایل الشیعه حدیث شماره ۱۳۴۷۷ از حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: «قَد وَکَّل اللهُ بِکُلِّ شَیطانٍ مَرِیدٍ سَبعَةً مِن مَلائِکَتِهِ فَلَیسَ بِمَحلولٍ حتّی یَنقَضِیَ شَهرُکُم هذا. خداوند بر هر شیطان سرکشی هفت تن از فرشتگان خود را گمارده است که تا پایان این ماه همچنان در بند آن ها است.»
گوش کنید و بخوانید
رسول اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند: «هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در مجلسی از مساجد خدا برقرار نشد، مگر اين كه آرامش بر آنان نازل شد و رحمت دربرشان گرفت و فرشتگان در اطراف آنان حلقه زدند و خداوند در ميان كسانى كه در نزدش هستند، از آنان ياد كرد.» ترتیل جزء بیست و هفتم قرآن با صدای کریم منصوری را از دست ندهید.
نکات خواندنی سوره الرحمن
سبب نزول سوره «الرحمن» آن بود که وقتی آیه ۶۰ سوره فرقان ﴿و اذا قیل لهم اسجدوا للرحمن﴾ نازل شد، کفار و مشرکین گفتند ما رحمن را نمی شناسیم، آنگاه خداوند سوره شریفه «الرحمن» را نازل نموده است، ﴿الرحمن علم القرآن …﴾ (تفسیر بصائر، ج ۴۳، ص ۹) و گفته اند اهل مکه به پیامبر(ص) طعنه می زدند و می گفتند «حبر» و «یسار» قرآن را به محمد(ص) آموختند، خداوند این سوره «الرحمن» را نازل فرمود که خدای رحمن قرآن را به پیامبرش آموخته است ﴿علّم القرآن﴾ (منهج الصادقین، ج۵، ص ۳۰۲)
در رابطه با دیدگاه مفسران درباره مقام و غرض سوره «الرحمن» این سوره به طور کلی بیانگر نعمتهای مختلف معنوی و مادی خداوند بر بندگان است که از راه فضل خود ارزانی داشته و بشر را غرق در نعمتها نمود، بطوری که می توان نام این سوره را سوره رحمت یا سوره نعمت (سوره فضل خدا) نام گذارد و به همین دلیل با نام مبارک «الرحمن» که بیانگر رحمت واسعه الهی است، آغاز شده است و با جلال و اکرام خداوند پایان یافته است و حدود ۳۱ بار جمله ﴿فبای آلاء ربکما تکذبان﴾ که به وسیله آن از بندگانش اقرار بر نعمت های خود می گیرد در آن ذکر شده است. بنابراین از یک نظر، مجموع سوره یک بخش بهم پیوسته پیرامون نعمت های خداوند منان است و از نظر دیگر می توان محتوای آن را به چند بخش کلی تقسیم کرد.
بخش اول که مقدمه سوره است از نعمت های بزرگ خلقت، تعلیم و تربیت، حساب و میزان، وسایل رفاهی انسان و نمودهای روحی و جسمی او سخن می گوید. بخش دوم، توضیحی است بر مسأله چگونگی خلقت انس و جن.
بخش سوم بیانگر نشانه ها و آیات خداوند در زمین و آسمان است و در بخش چهارم، از نعمت های دنیوی فراتر رفته سخن از نعمتهای جهان دیگر است که با دقت و ظرافت خاصی ریزه کاری های نعمتهای بهشتی اعم از باغها، چشمه ها، میوه ها و همسران زیبا و با وفا و انواع لباسها، توضیح داده شده است.
بخش پنجم این سوره اشاره کوتاهی به سرنوشت مجرمان و قسمتی از مجازاتهای دردناک آنها آمده است ولی از آنجا که اساس سوره بر بیان رحمت و لطف الهی است خیلی توضیح در این باره نداده و درباره نعمت های بهشتی به طور گسترده پرداخته است تا دل مؤمنان را شاد و امیدوار کند و غبار یأس و غم را بردارد و مؤمنان را شوق زده و اهل امید و آرزو نماید و آهنگ تکرار جمله ﴿فبای آلاء ربکما تکذبان﴾ در تحریک مؤمن به سوی خوبیها نقش مضاعف در دارد. (تفسیر نمونه، ج ۲۳)
ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) باعث آمرزش است
گزیده ای از سخنان حجت الاسلام خاتمی خوانساری در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در ماتمکده حضرت زینب(س) را بخوانید:
* آنچه که باید در این روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به آن توجه شود بهره بردن از برکات لیالی قدر است. ظاهر شب قدر که تا سحر بیدار ماندن است. اما باطن و حقیقت شب قدر حضرت زهرا است. اگر ما حضرت زهرا و معرفت فاطمه و اولادش را در زندگی داشته باشیم همیشه برای ما شب قدر است.
* آثار ماه رمضان باید در زندگی بماند و آن را حفظ کنیم. کارهایمان برای خدا باشد و از خدا بخواهیم که تا آخر عمر در مسیر بندگی باشیم که این ها با توسل به اهل بیت شدنی است. باید به اهل بیت خود را نزدیک کنیم.
* تنها راه شست و شو و طهارت ما انسان ها و این که مطمئن باشیم که نجات حاصل شده است با ذکر فضائل علی بن ابیطالب است که بیان این فضائل گناهان گذشته و آینده ما را می بخشد.
* حضرت به جهت زهدی که در درگاه خداوند داشتند خیلی از چیزها را نداشتند. حضرت تا آخر عمر گندم نخوردند. نانی که می خوردند از جو بوده است. البته هیچ گاه حضرت سیر نخوردند. حضرت حتی قاتلین و خبیثین را نفرین نکردند و همیشه در حال دستگیری بودند.
* حضرت ابراهیم خلیل الله بود. جبرئیل قبلاً اعلام کرده بود که خدا کسی را خلیل خودش انتخاب می کند که مرده زنده کند. ابراهیم می خواست مطمئن شود که خلیل الرحمان است و از خدا خواست که زنده شدن مرده را نشان دهد.
* حضرت علی(ع) می دانست که بهترین خلائق و خیرالبشر است و هیچ شکی در آن نیست. تنها کسی که در کل تاریخ در خانه خدا متولد شده است حضرت علی بن ابیطالب(ع) است. دحو الارض نقطه ای بود که امیرالمؤمنین(ع) متولد شده است.
* امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ به این پرسش که شما بالاتر هستید یا حضرت محمد(ص) فرمود که من یک بنده از بندگان کوچک پیامبر هستم. درسی که امیرالمؤمنین(ع) به ما می دهد این است که ایشان با همه عظمتی که دارند اما مقام تعظیم را در مقابل استاد دارند. و این که امیرالمؤمنین(ع) می خواهد بگوید که من مخلوق هستم و باید در پهلوی استاد زانو بزنم. همه عظمت را امیرالمؤمنین(ع) از استاد کسب کرده است. استاد همه خلقت پیامبر اکرم(ص) است که امیرالمؤمنین(ع) از ایشان درس گرفتند.
* امیرالمؤمنین بالاترین رتبه خلقت شده است و این قدر درس را از استاد خوب گرفتند که مانند پیامبر(ص) شده است. پیامبر فرمودند که علی بن ابیطالب نفس من است. خداوند در آیه ای صراحتاً بیان کردند که حضرت علی نفس پیامبر است.
پنج نکته کلیدی برای روزه داری در گرما
هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و نیازمند تحمل بیشتری است. با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.
رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.
۱. برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.
۲. سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.
۳. خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.
۴. بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.
۵. سعی کنید در ماه رمضان میوه های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.
نظر شما