۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۴۷

مهر گزارش می دهد؛

ریزگردها و بارندگی دو روی سکه آسمان کرمان در یک روز

ریزگردها و بارندگی دو روی سکه آسمان کرمان در یک روز

کرمان – در حالی از روز گذشته گرد و غبار بی سابقه شهر کرمان را فراگرفته بود که از ساعاتی قبل بارندگی ناگهانی مردم شهر کرمان را غافلگیر کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استانها؛ روزگاری بود که مردم کرمان به حال ساکنان شهرهای غربی کشور به دلیل ورود ریزگردهای عربی غصه می خوردند در آن روزها هیچ گاه مردم کرمان تصور حضور ریزگردها به صورت دائمی و یکباره را در شهرشان نمی کردند.

اما روز گذشته مردم کرمان برای دومین بار طی یک ماه گذشته وجود ریزگردها آن هم از نوع وطنی را تجربه کردند.

روز گذشته مردم کرمان آسمان آبی را ندیدند و آسمان این شهر زیر سایه ریزگردهایی که ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان بود و منشاء شان هم کانونهای بحرانی هامون و بیابانهای شرقی است روزگار گذراندند.

هشدار به گروه در معرض خطر 

این وضعیت در روز جاری هم ادامه داشت تا جایی که مراکز بهداشتی و درمانی به مردم هشدار دادند که کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی از خانه ها خارج نشوند و از ماسکهای ویژه استفاده کنند.

این درحالی است که طبق اعلام مراجع درمانی مراجعه مردم نیز برای درمان بیماریهای تنفسی در کرمان افزایش چشمگیر یافته است.

بارش باران مردم را غافلگیر کرد

در چنین شرایطی از دو ساعت قبل به یکباره آسمان شهر کرمان ابری شد و طی چند ساعت روی دیگری از اقلیم در این شهر رونمایی شد و باران سیل آسا شروع به باریدن کرد.

بارش باران هر چند هوای هر را تازه کرد اما وجود ریزگردها در آسمان شهر موجب گل آلود شدن چهره کرمان شد و مردم را  غافلگیر کرد.

این در حالی است که طی روزهای گذشته بارشهای سیل آسا در جنوب کرمان نیز موجب بروز خسارتهایی به برخی از شهرهای جنوبی استان شده بود.

شرقی ها زیر غبار ریزگردها

در همین زمان اما مردم شرق استان کرمان روزگاری دیگر را تجربه می کنند و به قول فرماندار ریگان آسمان این شهر برای ساکنانش تیره و تار شده است.

فرماندار ریگان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: بر اثر غلظت زیاد ریزگردها آسمان شهرستان ریگان تیره و تار و زندگی مردم این شهرستان مختل شد.

امین باقری اظهار داشت: بر اثر غلظت زیاد ریزگردها در ریگان مشکلات تنفسی برای کودکان و افراد میانسال به وجود آمده و تعداد مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی افزایش یافته است.

وی شعاع دید را در محورهای شهرستان بسیار کم اعلام کرد و افزود: تردد در محورهای شهرستان به کندی انجام می شود.

فرماندار ریگان گفت: با توجه به اینکه شهرستان ریگان یکی از شهرستانهای بحرانی در استان در زمینه ریزگردها می باشد خواستار مهار ریزگردها در این شهرستان هستیم.

۶۰ نفر راهی مراکز درمانی شدند

باقری گفت: تاکنون بیش از ۶۰نفر به مراکز بهداشتی درمانی ریگان مراجعه کرده اند که این آمار در حال افزایش می باشد.

وی خاطر نشان کرد: خشکسالیهای پیاپی خشک شدن دریاچه ریگان وبادهای ۱۲۰روزه سیستان از دلایل این ریزگردها در این شهرستان است.

فرماندار ریگان اظهار داشت: این ریزگردها باعث تشدید آفت کنه تارتن به نخیلات این شهرستان شده که کارشناسان در حال براورد میزان خسارت می باشند.

در همین حال مدیرکل ستاد بحران استان کرمان در گفتگو با مهر از پیگیری های جدی مدیریت استان کرمان برای حل مشکل ریزگردها در کرمان خبر داد.

کارگروه ویژه تشکیل شد

محسن صالحی افزود: کارگروهی ویژه به ریاست استاندار کرمان در این خصوص تشکیل شده است و برنامه ریزیهای لازم برای مهار ریزگردها در کرمان به خصوص در جنوب و شرق در حال انجام است.

وی افزود: در روزهای گذشته شاهد افزایش پدیده ریزگردها هستیم که ناشی از وجود کانونهای شنی در شرق کشور است.

حمیده حبیبی، رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: هم اکنون شاهد وجود پدیده ریزگردها در برخی از شهرستانهای استان کرمان به خصوص در شرق استان هستیم.

وی افزود: بیشترین میزان آلودگی هوا نیز در شهرستانهای شرقی دیده شده است و به دلیل وزش باد ریزگردها به آسمان کرمان و شهرهای شمالی و جنوبی نیز وارد شده است.

وی گفت: منشاء این ریزگردها محلی است و با وزش باد شاهد بروز گرد و غبار شدید در استان هستیم.

ورود سامانه مرطوب از جنوب کشور

حبیبی ادامه داد: هم اکنون یک سامانه بارشی مرطوب از جنوب کشور وارد استان کرمان شده است و فعالیت همین سامانه موجب بروز باران در کرمان می شود که اغلب به صورت مقطعی و ناگهانی است.

وی از مردم خواست از مسیلها فاصله بیگرند و کشاورزان نیز مراقبتهای لازم را برای حفاظت از محصولات کشاورزی را انجام دهند.

حبیبی بیان کرد: پس از بارندگیهایی که صورت گرفته است شاهد کاهش دمای هوا و کمتر شدن شدت آلودگی هستیم.

ادامه روند حضور ریزگردها این نگرانی را در بین مردم شهر کرمان ایجاد کرده است که این شهر نیز مانند شهرهای غربی کشور از این پس شاهد بروز پدیده ریزگردها باشد.

 

کد خبر 2863231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha