۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۵

پیگیری مهر؛

ادامه فعالیت معادن سنگ آبگرم محلات در وزارت صنعت بررسی می‌شود

ادامه فعالیت معادن سنگ آبگرم محلات در وزارت صنعت بررسی می‌شود

محلات- فرماندار محلات از ارسال مدارک و مستندات معادن سنگ منطقه گردشگری آبگرم محلات به وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه فعالیت این معادن خبر داد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها ، وجود معادن متعدد سنگ تراورتن در شهرستان محلات در حالی این منطقه را به قطب سنگ تراورتن کشور تبدیل کرده است که در حال حاضر این معادن بلای جان آبگرم محلات شده اند و توسعه گردشگری این منطقه را تحت تاثیر قرار داده اند و گذشته از آن به گفته مسئولان، فعالیت معادن برخی مخاطرات زیست محیطی را نیز برای این منطقه به همراه داشته است.

خبرگزاری مهر چندی پیش در گزارشی با عنوان معادن سنگ بلای جان آبگرم محلات/ دوراهی حفظ محیط‌ زیست یا ایجاد شغل به بررسی مشکلات این معادن و تأثیر مخرب آنها بر محیط زیست منطقه پرداخت و البته در کنار آن به اشتغالزایی این معادن هم اشاره کرد که باید در خصوص آن فکری جدی کرد.

رئیس اداره محیط زیست محلات در این گزارش تاکید کرده بود: معادنی که در پایین دست منطقه آبگرم محلات احداث شده اند، باعث شده اند که دبی آب (حجم آب جابجا شده براساس مترمکعب بر ثانیه) چشمه های اصلی آبگرم کاهش یابد و حتی در برخی از این معادن به دلیل حفاری های صورت گرفته چشمه های جدید آبگرم ایجاد شده و باعث افت میزان آب چشمه های آبگرم در بالادست شده است.

پرونده معادن سنگ منطقه گردشگری آبگرم در پیچ و خم وزارت صنعت و معدن

محلات- فرماندار شهرستان محلات از ارسال مدارک و مستندات معادن سنگ منطقه گردشگری آبگرم به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

سید احمد سجادی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پس از بازدید اخیر محمود زمانی قمی، استاندار مرکزی از منطقه گردشگری آبگرم محلات و مشاهده شدت خرابی های ناشی از فعالیت معادن سنگ و تاثیر نامطلوب بر این منطقه گردشگری، مدارک و مستندات لازم در این زمینه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده و منتظر اعلام نتیجه از طرف این وزارتخانه در مورد ادامه یا عدم ادامه فعالیت این معادن هستیم.

فرماندار محلات تصریح کرد: پرونده سه معدن از شش معدن سنگ فعال منطقه گردشگری آبگرم، از سال گذشته به وزارت صنعت و معدن و تجارت ارسال شده ولی تاکنون هیچ پاسخی از سوی این وزارتخانه دریافت نشده است.

طی سال های گذشته ۳۲ مجوز اکتشاف و بهره برداری سنگ در این منطقه صادر شده بود که با پیگیری ها، ظرف مدت دو سال اکثر آن ها لغو شده است و اکنون تنها شش مجوز باقی مانده که در حال فعالیت هستند و اگر به دنبال احیای منطقه گردشگری آبگرم هستیم چاره ای جز تعطیلی این شش مجوز باقیمانده نداریموی با بیان اینکه هر شش معدن فعال در منطقه گردشگری در حال خسارت و تخریب منطقه هستند اظهار داشت: علاوه بر تاثیر مخرب فعالیت این معادن بر سرچشمه اصلی و شاخه های فرعی آبگرم که منجر به کاهش آب آنها شده است، نمای این منطقه گردشگری به شدت تحت تاثیر فعالیت معادن سنگ قرار گرفته و زمانی که گردشگر وارد منطقه می شود با یک مخروبه ای مواجه شده و تصور اینکه اینجا یک منطقه گردشگری و دارای آبگرم با خواص معدنی و درمانی است با ابهام روبرو می شود.

سجادی افزود: تاثیر دیگر فعالیت های معادن سنگ بر این منطقه، رفت و آمد ماشین های سنگین با بارهای چند تنی سنگ در جاده غیرعریض آبگرم است که امنیت جانی مسافران و گردشگران را با خطر مواجه می کند.

وی خاطرنشان کرد: مجموع این عوامل ما را به این نتیجه رسانده است که برای حفظ منطقه گردشگری آبگرم بایستی فعالیت معادن سنگ در منطقه تعطیل شود.

فرماندار محلات با اشاره به جدیت استانداری مرکزی و فرمانداری محلات بر لغو فعالیت معادن سنگ آبگرم خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته ۳۲ مجوز اکتشاف و بهره برداری سنگ در این منطقه صادر شده بود که تعدادی در حال اکتشاف و تعدادی آماده بهره برداری بود، اما با پیگیری ها، ظرف مدت دو سال اکثر آن ها لغو شده است و اکنون تنها شش مجوز باقی مانده که در حال فعالیت هستند و اگر به دنبال احیای منطقه گردشگری آبگرم هستیم چاره ای جز تعطیلی این شش مجوز باقیمانده نداریم.

فعال شدن ظرفیت گردشگری منطقه، اشتغالی فراتر از میزان اشتغال معادن ایجاد می کند

سجادی با تاکید بر حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست تصریح کرد: در معادن سنگ منطقه آبگرم حداکثر ۶۰ نفر به طور مستقیم در حال فعالیت هستند در صورتی که اگر بتوانیم از فعالیت این معادن جلوگیری کرده و ظرفیت های گردشگری منطقه را فعال کنیم، تا ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم در منطقه ایجاد خواهد شد و تعداد زیادی نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار می شوند.

وی ادامه داد: طرح هادی منطقه گردشگری آبگرم تهیه شده و در مرحله ابلاغ است و معادنی که در محدوده طرح هادی قرار گرفته اند در اولویت تعطیلی قرار دارند، ولی لغو مجوز سایر معادن نیز در دستور کار است.

فرماندار محلات با اشاره به بیرون آمدن آبگرم از اکثر معادن سنگ این منطقه اظهار داشت: این چشمه های آبگرم جزو انفال بوده و در اختیار دولت است و در صورت تعطیلی معادن سنگ اگر خود معدن داران متقاضی باشند، مجوز سرمایه گذاری و بهره برداری از این چشمه ها و ساخت مکان گردشگری به این افراد داده می شود.

در همین حال حسن سلیمی، رییس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان محلات در گفتگو با خبرنگار مهر  از موضوع ارسال پرونده معادن سنگ منطقه گردشگری آبگرم محلات به وزارت صنعت و معدن ابزار بی اطلاعی کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در مورد احتمال لغو مجوز این معادن تنها به یک جمله بسنده کرد و گفت: بنده از این مساله هیچ اطلاعی ندارم.

کد خبر 2873929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha