دستور سخن میرزاحبیب اصفهانی منتشر شد

دستور سخن میرزاحبیب اصفهانی منتشر شد

کتاب «دستور سخن» میرزاحبیب اصفهانی به کوشش محسن معینی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «دستور سخن» میرزاحبیب اصفهانی به کوشش محسن معینی به تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کتاب دستور سخن میرزاحبیب اصفهانی نخستین تلاش برای تدوین دستور زبان فارسی به شیوه جدید و امروزی است و اگر کسانی هم پیش از او کارهایی در این زمینه انجام داده اند نه شهرت دستور سخن را پیدا کرده اند و نه در روش خود، آن قدر موفق بوده اند که تالیفات بعدی را تحت تاثیر خود قرار دهند.

میرزاحبیب اصفهانی محقق تاریخ معاصر ایران، در ۳ حوزه تالیف، تحقیق و ترجمه دارای اثر است. از او اشعاری نیز به جا مانده است. او سال های زیادی را در شهر استانبول معلم زبان و ادبیات فارسی بوده است. او به دلیل دوری از ایران و زندگی در کشوری غیرفارسی زبان، احتیاج زبان فارسی را به تدوین قواعد حس کرده و اقدام به گردآوری و تدوین دستور سخن کرد. او در مقدمه دستور سخن، انگیزه اش از تالیف این کتاب را این چنین مطرح کرده است:

«در اوقاتی که به اقتضای گردش آسمانی، من بنده مستمند حبیب اصفهانی از جا و مقام خویش دور افتادم و رخت اقامت به آستانه علّیه استانبول نهادم، چندی به معلمی زبان فارسی و عربی مشغول بودم. در اثنای تعلیم و تدریس، دیدم که زبان فارسی را از عرفا و ادبای آن دیار طالب و راغب بسیار است، اما قواعد و دستوری درست در آموختن آن در کار نیست. برای آن که پارسی دانان به ملاحظه زبان مادرزادی خود بودن، به ترتیب اصولش نپرداخته اند و فارسی آموزان نیز آن چه در باب اصول و قواعد آن گفته ندانسته و نشناخته اند. دریغ آمدم که زبانی به این قدیمی و شیرینی، چنان چه می بینی، بی ترتیب و تهذیب ماند و از آن رو کسی به رغبت و میل نوشتن و خواندن نتواند. پس کتابچه ای ترتیب دادم که نه تنها دارای قواعد فارسی، مشتمل باشد بر اصول اصلی فارسی و طریق استعمال کلمات عربیه که از زبان عرب در آن ماخوذ و مستعار است...»

دستور سخن ۲ بخش اصلی با نام های بخش اول و بخش دویم دارد. بخش اول شامل ۱۰ فصل با این عناوین است: در بیان اسما، در بیان صفات، در بیان کنایات، در بیان افعال، در بیان فروع، در بیان قیودات، در بیان حروف و ادوات، در بیان مرکبات، در بیان تالیف کلمات و در ضوابط خط و املا.

بخش دویم هم ۶ فصل دارد که مطالب شان، درباره اصلاحات عربی در میان عبارات فارسی، لغات معترفه عربی، اصلاحات و استعارات فارسی، بعضی تعبیرات مشهور فارسی و ... هستند.

این کتاب با ۲۲۲ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 2933622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha