۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۵

آیت الله وحید خراسانی:

هنوز نمی‌توانیم به عظمت حادثه عاشورا پی ببریم

هنوز نمی‌توانیم به عظمت حادثه عاشورا پی ببریم

قم - یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه حادثه عاشورا، بهت انگیز است و هنوز نمی‌توانیم به عظمت این حادثه پی ببریم، گفت: شهادت سید الشهدا(ع) قابل وصف و بیان نیست و وصف آن از هیچ کسی جز خداوند بر نمی‌آید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی ظهر شنبه در دیدار مبلغان نخبه حوزه علمیه قم، اظهار داشت: هر کس کاری که انجام می‌دهد باید به آن معرفت داشته باشد؛ یعنی کاری که به او محول شده است اصل و فرع و ریشه نتیجه آن را بداند.

وی با بیان اینکه شغل مبلغان تبلیغ است و این کلمه باید کاملاً تعریف شود و باید اصل و فرع ثمره اخلاق به خوبی بیان گردد، افزود: برخی قضایا نیز هم قابل درک است و هم قابل بیان؛ اما برخی مسائل و قضایا قابل درک و بیان نیستند.

استاد برجسته حوزه افزود: قضیه‌ای که نه قابل وصف و نه قابل بیان است و وصف آن از هیچ کسی جز خدای متعال بر نمی‌آید، قضیه شهادت سید الشهدا(ع) است.

وی اظهار داشت: حادثه عاشورا، بهت انگیز است و هنوز نمی‌توانیم به عظمت این حادثه عظیم پی ببریم.

آیت الله وحید خراسانی بیان کرد: سید الشهدا(ع) به قدری جایگاه و منزلت دارند که وقتی پیامبر(ص) به معراج رفتند که حتی جبرئیل(ع) از طی کردن این مرحله فرو ماند دو کلمه ذکر شده بود و آن «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» بود.

حاجت پیامبران(ع) در زیارت قبر امام حسین(ع) است

وی گفت: ریشه این مصباح را باید در سوره نور و آیه نور جستجو کرد، باطن مصباح در این آیه حضرت زهرا(س) و دو مصباح امام حسن و امام حسین(ع) هستند؛ امام حسین(ع) روزی که به دنیا آمدند قنداقه ایشان به عرش رفت و در روز عاشورا در فرش جای گرفت.

این مفسر قرآن کریم گفت: جایگاه امام حسین(ع) به حدی بالاست که حاجت پیامبران(ع) در زیارت قبر ایشان است از جمله حضرت ابراهیم(ع) که آرزو داشتند به زیارت امام حسین(ع) بروند و اینجاست که کمیت عقل، حکمت و فقه برای شناخت این همه عظمت امام حسین(ع) لنگ می‌زنند.

وی با ذکر داستان ابوحمزه ثمالی به قبر سید الشهدا(ع) گفت: وقتی یکی از آن چهار هزار ملاک اجازه نداد که جناب ابوحمزه به زیارت امام حسین(ع) مشرف شود، دلیل این امر را حضور حضرت موسی کلیم الله برای زیارت امام حسین(ع) و دعا برای حاجتی که داشتند ذکر کردند.

آیت الله وحید خراسانی افزود: آنچه در این عالم دیده و دیده نمی‌شود و یا قابل درک است و قابل درک نیست همه برای امام حسین(ع) گریه می‌کنند.

وی افزود: امام حسی (ع) شخصیتی است که پیامبر(ص) در روز عاشورا در قتلگاه برای ایشان حاضر شدند و خون گلوی امام حسین(ع) را به عرش بردند و این خون تا قیامت طاق عرش را به لرزه در می‌آورد.

اعزام بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ مبلغ به سراسر کشور

رئیس دفتر تبلغات اسلامی نیز در این دیدار گفت: چهل نفر از مبلغان برتر حوزه، مدرس دورس خارج هستند، چهل تن دیگر از اساتید دانشگاه و مابقی نیز در سطوح عالی حوزه‌های علمیه تدریس می‌کنند.

حجت الاسلام احمد واعظی گفت: ماه رمضان امسال دو هزار طلبه به سراسر کشور اعزام شدند و در محرم امسال نیز ۸ هزار و ۵۰۰ طلبه از سوی دفتر تبلیغات اسلامی از سراسر کشور اعزام می‌شوند.

وی عنوان کرد: امتیاز ویژه این مبلغین آن است که آن‌ها به جز ایام تبلیغ موسمی در سایر ایام سال نیز برای تبلیغ به اقصی نقاط کشور اعزام می‌شوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: ره توشه تبلیغی، نیز کمک بسیاری خوبی برای مبلغان است که در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از فعالیت‌های مهم نخبگان در مناطق خاص به ویژه مناطقی که محل زندگی شیعه و اهل سنت است می‌باشد، گفت: تا کنون خدمات زیادی را در این زمینه برای کشور و نظام انجام داده‌اند که خدمات جدیدی به مکتب اهل بیت(ع) و نظام اسلامی است.

حجت الاسلام واعظی افزود: در بخش احیای تراث تشیع نیز دفتر تبلیغات پس از 9 سال موفق شد تمام آثار شهید اول و ثانی را احیا کند.

کد خبر 2937244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha