۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۹:۴۱

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها:

آبخیزداری از راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از وقوع سیل در ایلام است

آبخیزداری از راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از وقوع سیل در ایلام است

ایلام- مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: موضوع آبخیزداری یکی از راهکارهای بسیار مؤثر برای جلوگیری از سیل در ایلام است.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی ایلام، محمد عقیقی در جریان بازدید از حوزه های آبخیز استان و سازه های گابیونی و سنگی ملاتی حوزه سد ایلام و دره ارغوان گفت: ارزیابی پروژه های آبخیزداری از بنیادی ترین اقداماتی است که به منظور برنامه ریزی های آینده در خصوص طرح های اجرایی و مدیریت منابع طبیعی انجام می گیرد.

وی گفت: احداث سازه های گابیونی در راستای کاهش فرسایش و جلوگیری از کنش بستر و کناره های آبراهه، کاهش سرعت آب و کنترل سیل، جلوگیری از ته نشست حجم انبوهی از رسوبات در مخازن سازه ها و به تبع آن جلوگیری از ورود این رسوبات به مخزن سد که بخش عظیمی از آب مصرفی استان را تأمین می کنند نقش بسیار آشکار و چشمگیری داشته است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک با اشاره به فعالیت های آبخیزداری و تأثیر زیاد آن در کاهش اثرات بحران ناشی از سیل اظهار داشت: موضوع آبخیزداری و آبخوانداری یکی از راهکارهای بسیار مؤثر در حل بحران اخیر و خسارات ناشی از سیل در این استان است.

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز گفت: وقوع سیل را نمی توان به یک عامل نسبت داد بلکه عوامل مختلفی منجر به افزایش احتمال وقوع سیل یا تشدید آن می شود.

وی همچنین گفت: پر شدن مخازن سدها، افزایش هزینه های پالایش آب، تغییر در ویژگی های آب شناختی رودخانه ها، بروز سیلاب، کاهش منابع آبی، تخریب خاک های کشاورزی، کاهش حاصل خیزی خاک، افت سطح سفره های آب زیرزمینی، کاهش توان رویش در زمین های کشاورزی، تاثیرات منفی زیست محیطی، آثار مخرب اقتصادی و مالی، ایجاد زمینه مهاجرت روستاییان و ساکنان حوزه آبخیز به مناطق دیگر از جمله تبعات بی توجهی به مدیریت آبخیزداری است.

وی در خاتمه افزود: مهم‌ترین اولویت ما در مدیریت سیل باید افزایش زمان ماندگاری آب باشد زیرا با این کار، خاکِ جنگل تمام یا اغلب آب موجود را جذب می کند و سیلاب جاری نمی شود.

کد خبر 2958497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha