۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۴۷

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی بوشهر:

بوشهر کتابخانه مرکزی ندارد/ کمبود کتاب و کتابخانه در استان

بوشهر کتابخانه مرکزی ندارد/ کمبود کتاب و کتابخانه در استان

بوشهر - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: استان بوشهر فاقد کتابخانه مرکزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی هاشمی پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: برنامه‌های این هفته از ۲۳ لغایت ۲۹ آبان با شعار «همراه با کتاب، همگام با دانایی» برگزار می شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های هفته کتاب در سه بخش تجلیل، فرهنگسازی و ارائه خدمات برگزار می شود، افزود: روز شمار این هفته با نام های تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی، کتاب دغدغه ولایت، کتاب و فرهنگ عمومی، کتاب و کودک، اهداء کتاب اهداء دانایی، کتاب یار مهربان میراث مکتوب، کتاب مطالعه و فرهنگ انتظار برگزار می شود.

برپایی بازارچه مبادله کتاب در بوشهر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: از جمله برنامه های این هفته مسابقات، ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس، نشست کتاب خوان و جلسات نقد و بررسی، عضویت رایگان و تجلیل از ۹۰ چهره تاثیر گزار کتاب در استان است.

وی از برپایی بازارچه مبادله کتاب در این هفته خبر داد و عنوان کرد: برگزاری این بازارچه زمینه‌ساز ایجاد بستر و فرصت برای کسانی است که کتاب در خانه دارند می توانند برای استفاده دیگران به این بازارچه اهداء کنند.

کمبود کتاب و کتابخانه

هاشمی با بیان اینکه فعالیت کتابخانه‌ها بر اساس چهار بخش سنجیده می شود، افزود: این شاخص‌ها شامل تعداد افراد عضو کتابخانه، امانت کتاب، فضای کتابخانه و تعداد کتابخانه ها است.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در خصوص جایگاه استان بوشهر در این چهار ویژگی گفت: در استان بوشهر ۲۸ هزار عضو وجود دارد که باید ۲۸۰ هزار نفر باشد، ۶۱ کتاب‌خانه وجود دارد که باید این تعداد به ۹۷ کتابخانه افزایش پیدا کند، فضای کتابخانه‌ها در استان ۲۲ هزار متر مربع است که باید این مهم افزایش پیدا کند.

افزایش ۳۴ درصدی امانت کتاب

وی با بیان اینکه میزان امانت دادن کتاب در استان در سال ۹۲تا ۹۴ بالغ بر ۳۴ درصد رشد داشته است که از این میزان ۴۶ درصد مرد و ۵۴ درصد زنان بوده است.

هاشمی در خصوص ذائقه مطالعه بوشهری‌ها برای کتابخانی بیان کرد: اولویت مطالعه مردم کتاب‌های ادبیات، دینی و کتاب‌های درسی است.

احداث کتابخانه در ۳۷ روستا

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر افزود: در ۳۷ روستا باید کتابخانه احداث شود و در ۳۱ روستا نیز باید کتابخانه سیار برای آنها اعزام شود.

وی با بیان اینکه اکنون ۷۵۹ هزار کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد، بیان کرد: این میزان باید به سه میلیون جلد افزایش پیدا کند، چرا که باید به میزان هر نفر چهار کتاب وجود داشته باشد که اکنون به ازای هر نفر یک کتاب نیز وجود ندارد.

استان بوشهر فاقد کتابخانه مرکزی است

هاشمی از وجود ۹ ایستگاه مطالعه در استان خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست سال ۸۳ هزار ۲۶۰ کتاب به امانت برده شده و بازگردانی شده است و ۱۱۸هزار ۱۹۰ کتاب به امانت برده شده و باز گردانده نشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر فاقد کتابخانه مرکزی است، بیان کرد: به دلیل عدم پرداخت سهم کتاب‌خانه‌ها در  برخی شهرداری‌ها، در صورت ادامه عدم توجه پنج شهرداری شکایت خواهیم کرد.

کد خبر 2962590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha