۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۵۵

با حضور مسئولان استانی؛

آیین بزرگداشت پروفسور جلالی دانشمند علوم دارویی در تبریز برگزارشد

آیین بزرگداشت پروفسور جلالی دانشمند علوم دارویی در تبریز برگزارشد

تبریز - ظهر امروز پنج شنبه با حضور مسئولان استانی، آیین بزرگداشت پروفسور برزگر جلالی دانشمند علوم دارویی در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد برزگر جلالی جزو دانشمندان برتر جهانی و استاد گروه فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی است که در فهرست یک درصد دانشمندان برتر پراستناد دنیا در رشته‌های موضوعی مربوطه قرار گرفته‌اند.

این فهرست بر اساس نظام رتبه‌بندی ESI در ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شده و مبنای آن گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات یک درصد مقالات دارای بیشترین استنادات در پایگاه اطلاعاتی ISI Web of Sciences در فاصله ۱۰ ساله ژانویه ۲۰۰۴ تا پایان ژانویه  ۲۰۱۵ بوده است. از کشور ایران، در حال حاضر ۲۵ دانشمند علوم پزشکی در این فهرست قرار دارند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز حضور در مراسم تجلیل از استاد ممتاز، جمع نخبگان و اساتید فرهیخته را مایه مباهات و توفیق دانست و اظهار داشت: تبریز، ماندگارترین تاریخ کشور از نظر وجود اندیشمندان و فرزانگان است.

میرهادی قره سید در ادامه ضمن اشاره به ماندگاری شمس تبریزی در دل ها، ثبت تاریخی نام این عالم وعارف و مقایسه دیگر عالمان و فرزانگان این دیار، راز ماندگاری نام ایشان و پروفسور جلالی را درعشق، محبت و علاقه به علم و تربیت دانشجو دانست و گفت: برای ساخت تاریخ بشریت ما باید از این عناصر استفاده کنیم چرا که دانشمندان و فرزانگان ما با متمرکز نشدن بر اطلاعات قدیمی، تأثیرگذار در تاریخ بشریت بوده اند و ریشه های دینی و علمی گذشته ما را به زبان علمی امروز مبدل ساخته اند.

وی در ادامه علم را یک مسیر ویژه دانست و افزود: علم یک مسیر ویژه ای دارد و متأسفانه سلاطین گذشته ما نتوانسته اند آن را به جایگاه اصلی خود برسانند اما با تلاش های انجام شده، بازار علم متحول شده و باید ما با اطلاع رسانی در این عرصه آن را در جهان مطرح سازیم و این را به گوش جهانیان برسانیم که دانشمندان ما توانسته اند با تفکیک معنوی علم و دانش امروزی، لطافت دل را در قالب علم و دانش مطرح سازند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مراسم ضمن اشاره به ویژگی های شخصیتی و پژوهشی این دانشمند فرهیخته اظهار داشت: ما دانشگاه را به عنون مجموعه ای از تجهیزات نمی شناسیم و دانشگاه ها در نگرش ما مکان هایی هستند که مستعدترین انسان ها به دست مستعدترین دانشمندان و انسان ها تربیت می شوند و در این راستا پروفسور برزگر جلالی از انسان های بزرگی است که با وجود پرورش یافتن در دانشگاه نسل اول که تنها متکی بر آموزش بود، با ژرف اندیشی و توجه به بُعد دوم دانشگاه های نسل دوم، پژوهش و آموزش معنویت محور را سرلوحه خود قرار داده و در بطن رشته داروسازی جاری و ساری ساخته است.

محمد حسین صومی در ادامه با تأکید برگرایش به سمت دانشگاه نسل سوم ابراز داشت: ما موظفیم پای به پای جهان در عرصه علم و فناوری گام برداریم.   

وی در پایان با تکیه بر متن وصیت نامه لویی پاستور ادامه داد: در هر حرفه ای که هستید نه اجازه بدهید که به بدبینی های بی حاصل آلوده شوید و نه بگذارید که بعضی لحظات تأسف بار که برای هر ملتی پیش می آید شما را به یأس و ناامیدی بکشاند؛ پس در آرامش حاکم برآزمایشگاه ها، کتابخانه ها و سازمان های تان زندگی کنید و از خود بپرسید: «من برای یادگیری و خود آموزی چه کرده ام؟» و این پرسش را آن قدر ادامه دهید تا به این احساس شادی بخش و هیجان انگیز برسید که شاید سهم کوچکی در پیشرفت و اعتلای بشریت داشته اید. اما هر پاداشی که زندگی به تلاش های مان بدهد یا ندهد، هنگامی که به پایان تلاش های مان نزدیک می شویم هرکدام مان باید حق آن را داشته باشیم که با صدای بلند بگوییم؛ من آنچه در توان داشته ام را انجام داده ام.  

پروفسور محمد برزگر جلالی استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تبریز و منتخب یک درصد دانشمندان برتر علوم دارویی و فارماکولوژی جهان در این مراسم با تکیه بر آیات قرآنی، اعجاز بلاغی و لفظی و تشریح و تفسیر آیاتی چند در خصوص علوم طبیعی سخن گفت و اظهار داشت: هر کس انسان به دنیا آمده، قطعا عقل دارد و بر اساس تأکید خداوند بر شناخت علم مبتنی بر خداشناسی باید دنبال علم برود و خداشناسی را سرلوحه خود قرار دهد.

این استاد معنویت محور در همین راستا ادامه داد: علمی که بر پایه خداشناسی باشد، منجر به حصول علم خداشناسی، توحیدی، نبوی و معادی شده و باعث می شود که دست از پا خطا نکند چرا که انسان خدا شناس هرگز از راه حق جدا نمی شود.

وی در ادامه آشوب های به پا شده در جهان را ناشی از دورشدن از مسائل معنوی و خداشناسی دانست و افزود: هرچقدر علم انسان بیش تر شود، خداترسی اش بیش تر می شود.

این منتخب یک درصد دانشمندان برتر علوم دارویی و فارماکولوژی جهانی در پایان ضمن اشاره به کاشفین اسرار طبیعت بیان داشت: ما در تاریخ اسلام و نبوت خود انسان هایی را سراغ داریم که خیلی به اوج رسیده اند و باید با تأمل در علم آن ها مردم را به علم و خداشناسی دعوت کنیم.

در ادامه این مراسم معاون تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز ضمن تشریح استراتژی های بزرگ در عرصه فناوری، دانش و پژوهش برخاسته از مدیریت و نگرش سیتماتیک، جوهره انتظام و نظم در کارها گفت: معدود افرادی هستند که بتوانند خارج ازنگرش و مدیریت سیستماتیک، زایایی و توانمندی خودشان را نشان دهند و پروفسور برزگر جلالی جزو همین عده معدود است.

رشیدی در خصوص فرآیند انتخاب استاد ممتاز اظهار داشت: بر اساس آیین نامه ارتقا و ماده پژوهشی، برای ارتقا از استادیاری به استاد ممتاز کسب نمره ۲۰ و جمع مقیاسی ۱۱۰ الزامی است که دکتر جلالی به جای ۲۰؛ ۴۳۰ امتیاز و به جای ۱۱۰؛ ۱۰۶۰ امتیاز کسب نموده اند و این امتیازها ۲۰ برابر ماده پژوهشی است.

وی در ادامه پروفسور برزگر جلالی را اولین استاد ممتاز در داروسازی و علوم پزشکی خواند و افزود: این مقام کار را بر دیگران مشکل کرده و نفرات بعدی باید برای بدست آوردن امتیازات بالاتر از این امتیازها تلاش کنند.

رشیدی در این راستا ادامه داد: امسال برای اولین بار استاد ممتازی در دانشگاه تبریز راه اندازی شده است.        

کد خبر 2972433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha