یک پژوهشگر اجتماعی در سومین روز از هفته علمی تمدن نوین اسلامی:

زیست جهان، مشکل تفکیک میان علم و معنا را حل می‌کند

زیست جهان، مشکل تفکیک میان علم و معنا را حل می‌کند

در هم اندیشی نیم روزه تمدن نوین اسلامی، لطیف عیوضی، پژوهشگر اجتماعی مقاله «سطوح عقلانیت در جامعه شناسی تمدن نوین اسلامی» را ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه سومین روز از هفته علمی تمدن نوین اسلامی، هم اندیشی نیم روزه تمدن نوین اسلامی، صبح امروز چهارشنبه، دوم دی ماه با حضور جمعی از صاحب نظران در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

لطیف عیوضی در این روز به ارائه مقاله «سطوح عقلانیت در جامعه شناسی تمدن نوین اسلامی» پرداخت و گفت: من از با مفاهیم رایج در علوم اجتماعی و انسانی به جستجوی چارچون نظری بحث بوده ام. در نگاه وبر تمدن از فرهنگ تفکیک یافته است، این تفکیک را می‌توان مبتنی بر تفکیک علم از معنا دانست.

وی ادامه داد: واژه زیست جهان یا جهان اجتماعی و تحقق عقلانی فرهنگ‌ها مشکل تفکیک میان علم و معنا را حل می‌کند. در این گفتمان جهان اجتماعی موجودی واقعی در نظر گرفته می‌شود و با این بحث تفکیک بین معنا و علم و از سویی فرهنگ و تمدن از بین می‌رود.

این نویسنده و پژوهشگر اجتماعی افزود: در گام دوم چارچوب نظری به نقد ماینهام پرداخته ام که با تفکیک میان ایدئولوژی و وهم خواندن آن با اتوپیا و خیال خواندن آن علم واقعی در دانش اجتماعی مورد تاکید قرار می‌گیرد.

عیوضی با بیان اینکه جهان مدرن از هویت حقیقی و واقعیت فرازمانی دست شست، گفت: آیا جهان اسلام نیز می‌خواهد این مسیر را طی کند؟ با در نظر گرفتن مقدمات آرمان جهان اسلام از دل حقیقتی فراتاریخی بیرون می‌آید که غیر انسان‌ساز است. اگر هدف جهان اسلام را تحقق ارزش‌ها بدانیم جهان مدرن جهانی است که برای ارزش ها دو سطح واقعی در زندگی فردی و اجتماعی و آرمان قائل است اما در جهان اسلام این تمایز وجود ندارد.

کد خبر 3008162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha