«کره شمالی» به کتابفروشی‌ها رسید

«کره شمالی» به کتابفروشی‌ها رسید

کتاب «کره شمالی» نوشته دِبرا ای. میلر با ترجمه مهدی حقیقت‌خواه توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «کره شمالی» نوشته دِبرا ای. میلر به تازگی با ترجمه مهدی حقیقت خواه توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۴ توسط انتشارات لوسنت منتشر شده است. «کره شمالی» بیستمین عنوان مجموعه «ملل امروز» است که توسط این ناشر چاپ می‌شود.

کتاب های مجموعه «ملل امروز» در پی این است که دیدگاهی کلی درباره هر یک از کشورهای جهان ارائه بدهد و مخاطب را با مطالعه هرکدام از مجلدات این مجموعه، با تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن کشور آشنا کنند.

شبه جزیره کره در شمال شرقی آسیا واقع شده و طی ۵ هزار سال تاریخ خود همواره یکپارچه بوده است. اما در سال ۱۹۱۰ ژاپن کره را مستعمره خود کرد که سرآغاز یک دوره چهل ساله بهره کشی از کره‌ای‌ها و سرکوب وحشیانه آن‌ها بود. پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، ایالات متحده و اتحاد شوروی کره‌ای‌ها را از سلطه ژاپنی‌ها آزاد کردند، اما این شبه جزیره به دو کشور جداگانه تقسیم شد. بدین ترتیب، کره شمالی به یک کشور کمونیستی تحت حمایت شوروی تبدیل شد و رسما «جمهوری دموکراتیک خلق کره» نام گرفت. کره امروز به دو کشور شمالی و جنوبی تقسیم شده که گاهی تنش سیاسی بین آن‌ها بالا گرفته و گاهی این تنش کاهش پیدا می کند.

سرزمین کوهستانی، تاریخ پربار کره، کره شمالی کمونیست، ریشه های فرهنگی و مذهبی کره شمالی، زندگی و فرهنگ در کره شمالی امروزی و کره شمالی در تنگنا از جمله مطالب مربوط به بخش اول کتاب هستند که پیش از آن، پیشگفتاری با عنوان «دردسر در این سرزمین آرامش بامدادی» درج شده است.

بعد از این بخش ها، مترجم کتاب، پی گفتاری دارد که پس از آن، نکاتی درباره کره شمالی، یادداشت ها، گاهشمار و آثار مرجع و نمایه کتاب به همراه مطالبی برای مطالعه بیشتر آمده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

دولت کره شمالی عمدتا بدین سبب توانست در جریان رکود اقتصادی پابرجا بماند که از هرگونه مخالفت سیاسی جلوگیری می کرد. کره شمالی، مانند بسیاری از کشورهای کمونیست دیگر، حکومتی استبدادی دارد. از این رو، دولت بر اقتصاد، رسانه ها و نظام قضایی کشور مسلط است و بر اقداماتش هیچ نظارتی وجود ندارد. این امر به رهبران کره شمالی اجازه می دهد سیاست های خود را تحمل کنند، از ارائه هرگونه گزارش منفی از اعمالشان جلوگیری کنند، هرکسی را به جرایم سیاسی متهم سازند و مخالفان را با زندان و اعدام مجازات کنند.

هنگامی که کمونیست ها در کره شمالی سازمان یافتند و بهسازی اقتصاد را آغاز کردند، سیاست هایشان موجب ارتقای سطح زندگی مردم شد که در دوره حکمرانی مستعمراتی ژاپن به سطح پایینی رسیده بود. اما در دهه ۱۹۶۰، و پس از آن، که اقتصاد کشور افت پیدا کرد، کیفیت زندگی کارگران پایین آمد و آن ها مجبور شدند بیشتر کار و کمتر دریافت کنند. عقیده بر این است که دولت کره شمالی از آن پس برای کنترل مردم بیشتر به سرکوب متوسل شد.

این کتاب با ۱۴۳ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3026145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha