۲۰ فروردین ۱۳۸۵، ۱۸:۲۹

محمدحسين لطيفي: مضمون اصلي سريال تلويزيوني "وفا" عشق بود

محمدحسين لطيفي: مضمون اصلي سريال تلويزيوني "وفا" عشق بود

مجموعه تلويزيوني "وفا" در بستر مضموني اجتماعي به مسايل سياسي هم پرداخت، اما مضمون اصلي اين سريال عشق بود.

كارگردان مجموعه تلويزيوني "وفا" درخصوص شكل گيري اين سريال در گفت وگو با خبرنگار تلويزيوني "مهر" افزود :  از سوي عليرضا افخمي از طريق شبكه سه فيلمنامه اي به من ارايه شد كه من چندان با فيلمنامه ارتباط برقرار نكردم و پس از هماهنگي با سهراب پور -  تهيه كننده سريال - در خصوص بازنويسي فيلمنامه بر اساس طرحي تازه اقدام صورت گرفت. من بر اساس تجربه اي كه در " سفر سبز " داشتم، تمايل خود به كار كردن در اين ژانر را نشان داده بودم هر چند كه در اين سريال عصاره عشق زميني بيشتر به تصوير كشيده شده بود.


محمدحسين لطيفي در پاسخ به اين سوال كه طي چند سال اخير بيشتر در عرصه كمدي فعاليت داشته است ولي در اين سريال به موضوعي اجتماعي - سياسي پرداخته و از ژانر قبلي فعاليت هاي خود بسيار دور شده است، توضيح داد: من دوست دارم كار كردن در تمامي ژانرها را تجربه كنم. زماني به كار كردن در گونه كمدي تمايل داشتم و در حال حاضر گونه ملودرام را دوست دارم و در اين زمينه فعاليت مي كنم. براي من نوع ژانر تفاوت ندارد، بلكه سعي مي كنم اثري كه ارايه مي دهم قابل تامل و برخوردار از زمينه هاي ارتباط با مخاطب باشد. در فيلم سينمايي " عينك دودي " مساله فقط خنده آور بودن داستان و فيلم نيست، بلكه بسياري از مسايل ديگر نيز مطرح مي شود. در " دختر ايروني " هم به همين شكل عمل كرده ام. من هر جا احساس كنم كه نياز به حرف زدن دارم، در آن زمينه فعاليت مي كنم. من اصولا" نمي توانم در يك ژانر خاص بگنجم و به دنبال بيان مسايل مورد نظر خود در قالب هاي مختلف هستم.

اين كارگردان در خصوص اينكه به تازگي فعاليتش در مديوم سينما را با كار در رسانه تلويزيون عوض كرده، اين مساله تا چه اندازه روي كيفيت كاري او تاثير گذاشته است، اظهار داشت:  مديوم سينما و تلويزيون با هم تفاوت هاي زيادي دارند. به همين دليل برخي از كارگردان ها كه از سينما به تلويزيون مي آيند چندان موفق عمل نمي كنند. اما من وقتي جايم را عوض مي كنم، در تلاش هستم تا به سرعت خود را با شرايط جديد تطبيق دهم.

لطيفي درباره اينكه بيشتر سريال هايي كه در خارج از كشور توليد مي شوند در اين زمينه با مشكل مواجه هستند در مورد اين اثر هم صدق مي كند يا خير، يادآور شد:  من در بخش توليد هيچ مشكلي نداشتم و بر اساس مقدورات نيازهاي مجموعه در زمينه توليد رفع مي شد. همچنين تهيه كننده پشتيباني بسيار خوبي از سريال داشت. اما نكته مهم ديگر اينكه ما از ابتدا مي دانستيم چه مي خواهيم و وقتي به خارج از كشور رفتيم توليد را به خوبي پيش برديم.

كارگردان سريال " وفا " در پاسخ به اينكه ريتم بسياري از مجموعه هاي تلويزيوني ايراني كُند است و اين مشكل در اين اثر نيز به چشم مي خورد، اعلام كرد:  ما در چند قسمت اول، سريال را بر اساس ريتم سينمايي شكل داديم و هر موقع كه اثر نياز داشت سرعت ريتم را افزايش مي داديم. اما از زماني كه داستان وارد بخش هاي عاشقانه شد، سرعت ريتم تا حدودي كاهش پيدا كرد كه بر اساس مقتضيات داستان بود، ولي به هيچ وجه از سطح استاندارد پايين تر نيامد. از سوي ديگر، ما در كشور لبنان همزمان با نگارش كار توليد را هم انجام مي داديم كه اين تغييرات بر اساس نيازهاي ذهني من صورت گرفته بود تا داستان لطيف تر شود و اين مساله تا حدودي روي توليد سريال و ريتم آن تاثير گذاشته بود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه مضمون اصلي سريال به يك مساله سياسي مي پرداخت كه در كنار آن يك رابطه عاشقانه مطرح مي شود اما به نظر مي رسد مضمون سياسي فيلم به خوبي در نيامده است، اظهار داشت:  قصه ما سياسي نبود. مساله صهيونيست براي تمام ملت ايران مشخص است. طي سال هاي گذشته نيز آثار زيادي در ارتباط با مضمون صهيونيست در كشور ما ساخته شده است. اما بيشتر اين نوع آثار از ساختارهايي خشك برخوردارند كه به همين دليل مخاطب گريز مي شوند. ما در ساخت اين سريال سعي كرديم مضموني رمانتيك و لطيف را ارايه كنيم و به اين مساله اشاره داشتيم كه عشق در ميان صهيونيست ها و افراد وابسته به آنها اهميتي ندارد و هدف وسيله را براي آنها توجيه مي كند و در راه رسيدن به اميال شان از هيچ كاري فروگذار نيستند. در اين ميان عشق ويژگي و اهميت خاصي در داستان پيدا مي كند.

لطيفي درباره انتخاب بازيگر فيلم و اينكه به نظر مي رسد در مجموع بازيگران نقش هاي خود را چندان خوب ايفا نمي كنند، معتقد است:  هميشه از من درباره اين مساله سوال مي كنند. من همواره در كارهايم از دو بازيگر با سابقه و شناخته شده ( استار) استفاده مي كنم. كه در اين داستان هم بر اساس نياز قصه از فرهاد اصلاني و هانيه توسلي استفاده كردم. اما نكته اصلي اين است كه در اين سريال هر بازيگر به اندازه نقش خود ايفاي نقش مي كرد و من به اين مساله اعتقاد ندارم كه يك يا چند بازيگر بدرخشند و به اين گونه اثر تك بعدي شود. من حركت شخصيت ها را بر اساس پيشبرد داستان شكل مي دهم و به همان نسبت از بازيگران در ايفاي نقش ها كار مي خواهم. ساير بازيگران فيلم از جمله پوريا پور سرخ كه نقش ژوبين را ايفا مي كند نيز همانند ساير بازيگران عمل كرد و به اندازه اي كه از او براي ايفاي نقش خواسته شده بود، انتظار عمل وجود داشت.

وي درباره اينكه به نظر مي رسد در اين سريال دقت چنداني در خصوص طراحي لباس بازيگران صورت نگرفته است و لباس اين شخصيت ها بر تن هر نقشي ديگري هم مي تواند قرار بگيرد، يادآور شد:  من سينما را ساده تر از اين مسايل مي بينم و برايم جنس واقعيت اهميت دارد. من شخصيت ها را از جنس واقعيت مي بينم و به نظر من مي توانند هر لباسي به تن كنند و نيازي نيست كه از اِلمان هاي رنگي يا فرمي در لباس ها براي بيان شخصيت ها استفاده شود. بنابراين اگر در طراحي لباس ها ايرادي ديده مي شود به نوع نگاه من مربوط مي شود و طراح لباس بر اساس نظرات من كار كرده است.

اين كارگردان خاطر نشان ساخت:  اين سريال در مدت 2 ماه و 8 روز ساخته شد و 8  قسمت از آن در يك كشور خارجي جلوي دوربين رفت كه به همين دليل فشار كاري زيادي روي عوامل توليد بود كه اگر اين مساله را در كنار مسايلي كه در خصوص تغيير فيلمنامه به وجود آمد قرار دهيم و در آنها ضرب كنيم، به عقيده من نتيجه كار مطلوب و شايسته به نظر مي رسد. 

مجموعه تلويزيوني "وفا" كه نام اوليه آن "غريبه اي در شام " بود، داستان پسري ايراني به نام ژوبين را بيان مي كند كه در لبنان عاشق دختري به نام وفا مي شود و با او براي ازدواج قرار مي گذارد. اما به دليل مسايل سياسي و همكاري خانواده اش با صهيونيست ها دستگير مي شود و چند سالي در زندان مي ماند. وقتي باز مي گردد براي ازدواج با وفا اقدام مي كند. ولي شرايط به شدت تغيير كرده است و همين مساله روي فعاليت او تاثير مي گذارد.

در اين سريال فرهاد اصلاني، فرهاد قائميان، هانيه توسلي، پوريا پور سرخ، محسن قاضي مرادي، مهوش وقاري، رضا ايرانمنش، عدي رعد، حسن عدنان، گيريتا غون و آنجو حميد ايفاي نقش مي كردند. همچنين منصور سهراب پور تهيه كننده، عليرضا افخمي  نويسنده، ابراهيم غفوري  مدير تصويربرداري، عباس رستگارپور صدابردار، محسن نوروزي طراح صحنه و فريدون كشن فلاح   طراح چهره پردازي اين سريال سريال بودند.

مجموعه تلويزيوني "وفا" در13 قسمت 45 دقيقه اي به سفارش گروه فيلم و سريال شبكه سه سيما تهيه و توليد شده است.

کد خبر 309674

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha