۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۵:۰۰

يك موسسه مطالعاتي آمريكا:

هزينه ماجراجويي عليه ايران ، براي آمريكا جبران ناپذير خواهد بود

هزينه ماجراجويي عليه ايران ، براي آمريكا جبران ناپذير خواهد بود

خبرگزاري مهر - گروه بين الملل : در حالي كه آمريكا تلاش مي كند به هر نحوي اجماع پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل را بر ضد ايران محقق كند؛ كارشناسان مسائل استراتژيك اين كشور معتقدند كه كاخ سفيد بهتر از هر كسي مي داند كه هر گونه ماجراجويي عليه تهران هزينه هاي استراتژيك جبران ناپذيري براي منافع اين كشور به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر، موسسه مطالعاتي pinr آمريكا در تحليلي نوشت: بعيد به نظر مي رسد كه واشنگتن در آينده نزديك حمله اي را عليه تاسيسات هسته اي ايران به راه بيندازد. در واقع پس از مقاله سيمون هرش و زمزمه هاي حمله نظامي عليه ايران ، دولت بوش سريعا اطميناني دوباره داد كه اگر چه گزينه نظامي روي ميز باقي مي ماند، اما در جستجوي يك راه ديپلماتيك نيز است.

به عقيده نويسنده يك چنين سناريويي (حمله نظامي عليه ايران) مي تواند تاثير بسيار منفي بر منافع آمريكا داشته باشد و نتايج منفي آن بر نتايج مثبت آن بچربد. به طور مثال آشوبها در عراق بيشتر مي شود و بعيد به نظر مي رسد كه چنين اقدامي بتواند همه برنامه هسته اي ايران را به طور كامل تخريب كند. همچنين به حركت ايران به سوي سلاحهاي هسته اي شتاب مي دهد .

و اما به جز اين هزينه هاي استراتژيك،هزينه هاي اقتصادي هم وجود دارند. بهاي نفت بسيار بالا خواهد رفت و امور اقتصادي مربوط به نفت از اين مسئله به شدت آسيب مي بينند.

به گزارش مهر، در ادامه تحليل pinr آمده است : يك چنين نتايجي نشان مي دهند كه چرا دولت ايران فكر مي كند مي تواند مانع از تلاشهاي آمريكا و سه كشور اروپايي ( فرانسه، آلمان و انگليس) شود. براي تهران، آمريكا و سه كشور اروپايي گزينه هاي محدودي در چنته خود دارند و فكر مي كند كه واشنگتن به چنين اقدامي مبادرت نمي كند و بنا براين مي تواند زمان را بخرد و به تحقيقات هسته اي خود ادامه دهد.

به عقيده اين موسسه مطالعاتي، ايران به احتمال زياد به برنامه هسته اي خود به عنوان عاملي براي قدرت منطقه اي خود نگاه
مي كند.

pinr ادعا مي كند كه بهترين سناريو براي ايران اين است كه آمريكا نظاميان خود را از عراق بيرون بكشد و ايران را با يك حوزه حاكم نفوذ برعراق با حاكميت شيعه تنها بگذارد.ايران به قدرت حاكم در منطقه تبديل و جايگزين آمريكا مي شود.

به گزارش مهر، در بخش ديگري از اين تحليل به اين مسئله اشاره شده است:معلوم نيست كه آيا اعمال تحريم بر ايران تاثير خوبي داشته باشد،زيرا تصويب اين تحريم ها از سوي چين و روسيه مشخص نيست. بنابر اين تحريم ها در صورت حمايت نكردن اين دو كشور تاثير محدودي بر ايران خواهد داشت.

به عقيده pinr آمريكا يك سياست آشكار دارد و آن هم جلوگيري از ايران در دستيابي به سلاحهاي هسته اي است. از سوي ديگر ايران هم يك چنين سياست آشكاري دارد و آن هم جلوگيري از آمريكا در متوقف كردن برنامه هسته اي آن است.هر دو كشور ادامه مي دهند تا وارد يك نزاع شوند و هر دو در يك بازي خطرناك بالقوه شركت كرده اند كه هر اقدام واقعي از سوي هر كدام مي تواند سريعا منافع هر دو كشور را تخريب كند.

به گزارش مهر، در بخش پاياني اين تحليل آمده است: هم آمريكا و هم ايران ادامه مي دهند تا گامهاي كوتاهي به طرف مقابله برداشته شود . واشنگتن مي خواهد برنامه هسته اي ايران را متوقف و يا حداقل به تاخير بيندازد و تهران هم محدوديتهاي واشنگتن را مورد آزمايش قرار مي دهد، زيرا معتقد است كه چنين اقدامي بعيد است و آمريكا در موقعيت ضعيفي براي مقابله موثر با ايران قرار دارد.

کد خبر 322940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha