۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۵:۲۴

سخنگوي دولت در نشست هفتگي خود با خبرنگاران (3):

دولت با تجميع انتخابات مشكلي ندارد / برنامه‌اي براي مذاكره با آمريكا نداريم

دولت با تجميع انتخابات مشكلي ندارد / برنامه‌اي براي مذاكره با آمريكا نداريم

غلامحسين الهام گفت: دولت در امر انتخابات مداخله نمي كند و آنچه كه در زمينه مخالفت با برگزاري همزمان انتخابات شوراها و مجلس خبرگان مطرح شد، ناشي از عدم موافقت دولت با كاهش دوره فعاليت شوراهاي اسلامي شهر و روستاست.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر" غلامحسين الهام كه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي گفت، تصريح كرد دولت موجودي انتخابات است و بايد حافظ حقوق مردم در اين عرصه و امين آنها در همه انتخابات باشد .

وي افزود: دولت درامر انتخابات نبايد كار سياسي يا فعاليت حزبي انجام دهد وبه خصوص دولت جديد كه حزبي نبوده و  رويكرد حزبي و گروهي ندارد و نخواهد داشت، امور سياسي را درامر انتخابات دخالت نمي دهد.

آنچه كه برخي مطرح مي كنند تعجيل سياسي است كه مي خواهند اذهان جامعه را منحرف كرده و دولت را به جاي كار و خدمت درگير بحث هاي سياسي انحرافي روز مره كنند؛ درحالي كه مردم در انتخابات رياست جمهوري اخير نشان دادند كه داراي بينش سياسي عميق و قدرت تصميم گيري بالا بوده و به خوبي كار خود را بلدند وهرگز به قيم نياز ندارند.

سخنگوي دولت تصريح كرد: آنچه كه شخص رئيس جمهور و مجموعه دولت قبول دارند و به عنوان مبدع و مبتكر پيگير آن هستند اين است كه تا حدي كه مي شود انتخابات را تجميع و به طور همزمان برگزار كنيم تا هزينه هاي مالي و ديگر هزينه ها كاهش يابد.

الهام درعين حال افزود: تجميع انتخابات بايد به صورت يك طرح جامع مورد بررسي قرار گيرد ولي برگزاري همزمان انتخابات كه بخش خاصي از اين موضوع است و در دولت نيز مورد بررسي قرار گرفت مساله ديگري است.

"پيشنهاد مطرح شده اين بود كه شوراي شهر قبل از اتمام مدت قانوني چهار سال فعاليت خود زودتر از موعد مقرر پايان يابد اما از آنجا كه دوره ماموريت شوراها مصوبه مجلس است تغيير آن نيز نيازمند تصميم گيري مجلس شوراي اسلامي است و دولت پس از كارشناسي با لايحه كاهش مدت خدمت شوراها مخالفت كرد".

خبرنگاري از سخنگوي دولت درباره افزايش 120 درصدي قاچاق فراورده هاي نفتي در استان آذربايجان سوال كرد كه الهام پاسخ داد ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مشغول اين كار است و در حال پيگيري برنامه هاي تدوين شده در اين زمينه مي باشد.

وي افزود: دولت برنامه اي را در سفر به استان هاي مرزي ارائه كرد كه اين راهكارهاي بازدارنده بعد از تدوين برنامه هاي عملياتي و امور تدارك ديده شده پيگيري مي شود تا قاچاق فرآورده هاي سوختي كنترل شود.

الهام گفت: ميزان مصرف سوخت در استانها و شهرها مشخص است و به ميزاني كه ظرفيت مصرف استانها باشد استفاده شده و بقيه آن ذخيره مي شود و پول مابه التفاوت و قيمت آن صرف امور عمراني و اشتغال خواهد شد كه با اين كار امر قاچاق كالا غير مفيد شده و الان جلوگيري مي شود و استانها نيز دچار رشد و شكوفايي اقتصادي مي شوند.

سخنگوي دولت با تاكيد بر اينكه فقر، بي كاري و فقدان اشتغال از علت هاي افزايش قاچاق كالاست تصريح كرد: دولت در بحث ريشه يابي مسئله قاچاق كالاها تلاش مي كند قوانيني را در زمينه تنظيم مصرف سوخت ارائه نمايد كه طراحي كارت هوشمند سوخت در راستاي كاهش معضلات اين بخش از اين جمله است.

خبرنگاري از سخنگوي دولت سوال كرد بعد از بحث مذاكره با آمريكا در خصوص مسائل عراق بحث مذاكره مستقيم اتمي بين ايران و آمريكا مطرح شد. نظر دولت در اين زمينه چيست كه الهام در پاسخ گفت: اين بحث مطرح نبوده و در سطح گمانه زني رسانه اي عنوان شد و برنامه اي در اين جهت براي مذاكره از هيچ طرفي مطرح نبوده و نيست.

خبرنگاري در خصوص تصميم شوراي امنيت سازمان ملل درباره مسئله هسته اي ايران و احتمال تحريم كشورمان سوال كرد كه سخنگوي دولت پاسخ داد: تحريم يك "ماهي ليز" است كه در دست كسي نمي ماند و معلوم نيست اين كار قابل تحقق باشد و اگر هم انجام شود آسيب آن متوجه ما بشود.

وي افزود: از نظر اقتصادي ظرفيت توليد كشور ما بالاست و استعداد كاري خوبي نيز وجود دارد و با تحريك توليد و صنعت در جهت شكوفايي و ايجاد اشتغال و با رشد علمي فناوري مي توان از بروز آسيب ها جلوگيري كرد.

الهام با تاكيد بر اينكه اكنون نيز ما در شرايط تحريم به سر مي بريم گفت: معلوم نيست اتفاق جديدي بيفتد ضمن اينكه اگر چنين اتفاقي بيفتد دولت در مسير احقاق حقوق ملت و تعهد براي پيشرفت كشور برنامه ريزي كرده و ملت نيز سناريوهاي مختلف را مورد بررسي قرار مي دهد و از آنجا كه در 27 سال گذشته ملت ما با نوسانات مختلف مواجه بوده اما با تجربه از آنها عبور كرده نگران بروز مشكل نيستيم.

خبرنگاري از سخنگوي دولت در خصوص اختلافات موجود ميان رئيس جمهور و رئيس كل بانك مركزي سوال كرد كه الهام تصريح كرد: اين اخبار صحت ندارد و مشكلي ميان احمدي نژاد و شيباني نيست و رئيس كل بانك مركزي همچنان مشغول كار است.

وي افزود: مجموعه دولت همه مسائل را به صورت كارشناسي بررسي كرده و در جلسات دولت نظرات مختلفي عرضه مي شود كه پس از ارزيابي دقيق آنها تصميم گرفته شده و همه اركان دولت متعهد به انجام آن هستند.

الهام در عين حال به طنز گفت: هر گاه آقاي شيباني براي شركت در اجلاس هاي مختلف پولي و بانكي خارج از كشور مي روند به شايعات دامن زده مي شود كه ما به ايشان توصيه مي كنيم براي آنكه حرف در نياورند يكجا نشين شوند و كمتر در نشست هاي بين المللي شركت نمايند تا كسي با ديدن صندلي خالي او تصور نكند بانك مركزي رئيس ندارد.

سخنگوي دولت درباره اقدامات مجازاتي و تاديبي دولت نسبت به گرانفروشان كالاهاي ضروري جامعه اظهار داشت: دولت مامور تنظيم و كنترل بازار است و برخورد با اخلالگران نظام اقتصادي وظيفه دستگاه قضايي است كه ما در آن دخالت نمي كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه نمي شود بازار را رها كرد و يا در قبضه كامل دولت قرار داد گفت: دولت بر فعاليت هاي بازار نظارت دارد و با فرمول و مكانيزم خود مسائل را مد نظر قرار داده و در روزهاي اخير وزارت بازرگاني مسئول جلوگيري از افزايش قيمت هاي كاذب شد و با رعايت همه جوانب و توان خود در اين راستا گام بر مي دارد و جاي نگراني نيست.

سخنگوي دولت در پايان در پاسخ به سوال خبرنگاري كه الهام را هنگام خروج از سالن جلسه مورد خطاب قرار داد و از او پرسيد پاسخ ايران به اقدامات شوراي امنيت چه خواهد بود گفت: ايران در جهت حفظ منافع ملي خود گام برداشته و از حقوق ملت صرفنظر  نخواهد كرد اما در عين حال خود را مقيد و ملزم به رعايت معاهدات بين المللي مي داند.

وي تاكيد كرد: اگر بنا باشد كه مقررات بين ‌المللي اعمال نشود و سازمان‌هاي بين ‌المللي از ايفاي نقش مستقل خود براي اجراي مفاد اين معاهدات عاجز باشند، طبيعي است كه حق تجديدنظر و تنظيم مجدد روابط براي دولت ايران باقي است.

کد خبر 323218

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha