پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۶:۵۸

دكتر سعيد كشن فلاح:

تئاتر مقاومت تصوير كردن ارزش‌هاست

تئاتر مقاومت انفجار، اكشن و مرگ و حتي شهادت نيست، بلكه تصوير كردن ارزش‌ها و شاخصه‌هاي مقاومت است.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، دكتر سعيد كشن‌ فلاح، پژوهشگر و رئيس مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، در گفتگو با ستاد خبري سومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت گفت: "پديده‌اي مثل تئاتر هرگز ايستا نيست. در طول زمان تغيير و تحولاتي كه براي انسان رخ داده به تناسب موقعيت‌هاي مختلف، شكل خاص خود را پيدا مي‌كند و يك نمونه و الگو و شاخص تئاتر در همه جاي دنيا يك پاسخ را نمي‌دهد و هر قوم و ملتي به تناسب فرهنگ ملي بايد تئاتر خودش را داشته باشد."

اين عضو پيوسته گروه هنرهاي نمايشي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: "تئاتر در جامعه ايران يك عنصر وارداتي و حاصل رويكرد جامعه از سنت به مدرنيته بوده است و بنابراين براي شناخت علايق فرهنگي بايد از طريق پژوهش عمل كرد."

دكتر كشن‌ فلاح اضافه كرد: "ما نه تنها در حوزه علوم به پژوهش نياز داريم، بلكه براي هماهنگي با فرهنگ جهاني در حوزه فرهنگ و هنر هم شديداً محتاج پژوهش هستيم."

وي درباره نقش پژوهش در تئاتر مقاومت اظهار داشت: "وقتي صحبت از تئاتر مقاومت مي‌شود به طور طبيعي بحث تئاتر دفاع مقدس پيش مي‌آيد و ما اكنون يك دوران طولاني را از جنگي كه به كشورمان تحميل شده گذرانده‌ايم. حال مي‌توانيم با برخورد و رويكرد تازه‌اي، عمق مسائل و ماجراها و ارزش‌هاي مربوط به دوران دفاع مقدس را بشناسيم و بشناسانيم."

سردبير مجله تخصصي”صحنه” تصريح كرد: "رويكرد به اشكالي از تئاتر دفاع مقدس كه به دليل شرايط ويژه زمان جنگ به دست آمده بود، در اين دوران كارساز نخواهد بود. تئاتر مقاومت عنواني عام و كلي است كه بعد از هر حماسه‌اي در هر جامعه‌اي شكل مي‌گيرد و تصويرگر مقاومت آن است. در نمايشنامه”خاموشي دريا” اثر ركور ما تاثير هجوم آلمان‌ها به فرانسه و اشغال اين كشور و مقاومت ملت فرانسه را مي‌بينيم. در اين اثر نمايشي، مقاومت فرهنگي و بدون خشونت مردم فرانسه به زيبايي ترسيم شده و با دقت نظر فرهنگ يك ملت بيان شده است."

اين پژوهشگر و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران بيان داشت: "تئاتر مقاومت انفجار، اكشن و مرگ و حتي شهادت نيست، بلكه تصوير كردن ارزش‌ها و شاخصه‌هاي مقاومت است. از همين رويكرد آرش هم اسطوره مقاومت به حساب مي‌آيد و مي‌بينيم كه اين اسطوره را هنرمندان زيادي در تئاتر معاصر (از هنرمندان پيشكسوت و به اصطلاح استخوان‌دار اين حرفه تا جوانان) كار و مقاومت را تصوير كرده‌اند."
کد خبر 323798

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha