۲۷ تیر ۱۳۸۵، ۱۳:۰۴

سخنگوي دولت در نشست هفتگي با خبرنگاران (3)

رسانه ملي همراه دولت است اما تابع آن نيست/ دولت هيچ سياستي را به نظام بانكي تحميل نكرده است

رسانه ملي همراه دولت است اما تابع آن نيست/ دولت هيچ سياستي را به نظام بانكي تحميل نكرده است

غلامحسين الهام با بيان اينكه اكنون رابطه‌ خوبي بين دولت و رسانه ملي حكمفرماست، گفت: ولي اين رسانه رسانه‌اي نيست كه كاملا در اختيار دولت باشد و به طور كلي در حال حاضر هيچ رسانه‌اي مانند گذشته رسانه‌ دولت به آن معنا نيست، كه گفتمان دولت را به نحو گذشته منعكس و ترويج كند و مي‌توان گفت هيچ رسانه‌اي سخنگو و ارگان دولت نيست.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر"، سخنگوي دولت كه در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي گفت، در پاسخ به سئوال خبرنگاري در خصوص مقاله همسر خود در باره عملكرد مسئولان گذشته؛ اظهار داشت: هر بيماري كه داشته باشم، بيماري مردسالاري آن هم از نوع بد خيم آن را ندارم.

غلامحسين الهام افزود: به آزادي انديشه، بيان و گفتار براي همه قائل هستم و از آنجا كه معتقدم هر كس مسئول گفتار و قلم خود و پاسخ گوي نظرات خود هست و ديگران نيز حق دارند مطالب آنها را خوانده و يا سخنان آنها را بشنود و بپذيرند يا نپذيرند و يا نقد كنند و به كار بردن اين تعابير در باره ديگران با ذكر نسبت ها در مكاني كه بايد ديدگاه هاي رسمي دولت بيان شود ، درست نيست.

وي اضافه كرد همه بايد براساس قانون عمل كنند و همه در برابر قانون يكسان هستند و هيچ كس از پاسخ گويي مستثني نيست .

سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به ديگر سئوال اين خبرنگار، درباره اظهارات گذشته سخنگوي دولت مبني بر بدون رسانه بودن دولت و رابطه دولت با رسانه ملي، اظهار داشت: رسانه ملي تابع مديريت اجرايي از سوي دولت و يا در اختيار ما نيست و مديريت مستقل و خط و مشي خود را دارد و راه خود را مي رود.

الهام افزود: رسانه ملي نه در اختيار دولت و نه در مقابل آن و زير نظر دستگاههاي اجرايي وابسته به دولت است بلكه رسانه اي متعلق به همه قوا و مردم بوده و در چارچوب منافع و مصالح كلان نظام جمهوري اسلامي ايران حركت مي كند

وي خاطر نشان كرد: ممكن است عملكرد اين رسانه قابل نقد هم باشد چرا كه نقاط ضعف و قوت دارد و قواي سه گانه نمايندگاني در صدا و سيما دارند كه نظرات خود را به مسئولان اين سازمان ارائه مي دهند و ما ضمن احترام به مسئولان رسانه ملي از زحمات آنها مانند ساير رسانه ها تقدير مي كنيم.

سخنگوي دولت تصريح كرد: ساير رسانه ها نيز از آزادي برخوردارند اما درحال حاضر مانند گذشته، رسانه دولتي به آن معنا كه گفتمان دولت را در جامعه ترويج كرده و يا ارگان يا سخنگوي دولت باشد، وجود ندارد.

الهام در پاسخ به اين سئوال خبرنگار مذكور كه اگر دولت ارگان سخنگو ندارد ، چرا براي بازگشايي مجدد روزنامه ايران تلاشي نمي شود، اظهار داشت: فعاليت مجدد روزنامه ايران نيازمند دستور مسئولان ذيربط است و پرونده اين روزنامه در دستگاه قضايي بررسي مي شود و ما تابع قانون هستيم.

خبرنگاري از سخنگوي دولت در خصوص مخالفت كميسيونهاي تخصصي اقتصادي مجلس با كاهش سود تسهيلات بانكي سئوال كرد كه الهام پاسخ داد: كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي مصوبه مجلس شوراي اسلامي و از اولين طرح هايي بود كه مجلس هفتم از طريق مركز پژوهش هاي خود پيگيري كرد و بعيد است كه كميسيون هاي آن نهاد برخلاف مصوبه خود نظر بدهند.

الهام افزود: دولت به صورت جدي از مصوبه مجلس حمايت كرده و معتقديم كاهش سود در كاهش تورم موثر است و سيستم بانكي نيز با اين موافق است و برخلاف آنچه كه گفته مي شود بانك مركزي با اين كار مخالفت كرده، مخالفتي با اصل طرح كاهش سود تسهيلات بانكي نشده بلكه مسئولان بانك مركزي معتقدند تنظيم اين كار در اختيار آنها و شوراي پول و اعتبار باشد.

سخنگوي دولت با تاكيد براينكه دولت چيزي بر بانك ها تحميل نكرده است، اظهار داشت: آنچه انجام شد طبق اصول قانون اساسي در زمينه نحوه توزيع تسهيلات بانكي است كه ما معتقديم بايد به صورت عادلانه صورت گيرد و در اين مسير در اقدامي ابتكاري نقدينگي را وارد سيستم بانكي كرده ايم و از بانك ها خواسته شده آنچه كه در اختيار دارند به صورت يكسان در سراسر كشور و به مساوات در اختيار همه مردم قرار بدهند.

درادامه اين كنفرانس خبري خبرنگاري پرسيد: آيا اظهارات رئيس جمهور مبني بر تغيير رويكرد ايران در بحث هسته اي در صورت تنگ شدن حلقه فشار به ايران ، به معناي حركت ايران به سمت سلاح هسته اي  است؟ كه الهام پاسخ داد: ما مسائل اساسي و راهبرديمان را در اين زمينه بارها روشن  اعلام و تاكيد كرده ايم كه به دنبال سلاح هسته اي نيستيم ، نيازي به آن نداريم و سلاح هسته اي را درهيچ جاي جهان تائيد نمي كنيم .

وي ابراز اميدواري كرد جامعه جهاني  براي خلع سلاح جهاني يك گام به جلو بردارد و اين كار را از رژيم صهيونيستي  شروع كند تا آرامش به منطقه باز گردد.

وي با بيان اينكه ايران به دنبال حل موضوع از طريق مذاكره و گفتگو است، تاكيد كرد: تند كردن سياست و منحرف كردن مسير به سود كساني است كه به دنبال مصالح جهاني نيستند.

الهام با بيان اينكه هر كشوري براي مصالحش از همه ظرفيت هاي ملي و جهاني و حقوقي اش استفاده مي كند، گفت: هيچ دليلي وجود ندارد كه دست خودمان را در استفاده از حقوق  مشروع و قانوني ببنديم البته هيچ اقدامي بر خلاف اصول مسلم اخلاقي ، ديني و حقوقي حاكم بر جمهوري اسلامي ايران و موازين بين المللي انجام نمي دهيم .

وي افزود: ما از انعطاف در سياست ها و اختياراتمان در هر جا كه لازم باشد، استفاده مي كنيم اما درحال حاضر فضا براي ادامه رويكردهاي صلح جويانه فراهم است و به اين سير ادامه مي دهم تا موضوع حل شود.

سخنگوي دولت درپاسخ به خبرنگاري كه گفت منظور رئيس جمهور ازكسي كه با يك صحبت باعث گران شدن شير شده است كيست؟ گفت: آن يك فرد مي تواند هر كسي باشد كه با عمليات رواني در بحث تورم تاثيرگذاشته است.

وي با بيان اينكه بحث تورم به دو محور اقتصادي و رواني  درجامعه مربوط مي شود گفت: منظور رئيس جمهور در حوزه توجه به ملتهب سازي  جامعه در بخش رواني است و اينكه در اين بخش دنبال فرد خاصي بگرديم موضوع بحث نيست.

الهام با بيان اينكه دولت در حوزه اقلام در اختيار خود اجازه افزايش قيمت نداده است، گفت: در حوزه هايي هم كه اين افزايش قيمت صورت گرفته بود دولت به وضع سابق بازگرداند.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص برنامه دولت براي اجرايي شدن مساله اصل 44 قانون اساسي  گفت: ستاد اصل 44 دردولت فعال شده است طراحي و برنامه ريزي براي اجرايي شدن موضوع در جريان است.

الهام تاكيد كرد: سياست هاي دولت درجهت خصوصي سازي شكل گرفته است و چرا كه معتقدم دولت نبايد كار فرماي بزرگ شود و يك قدرت اقتصادي دولت سالار شكل گيرد. از سوي ديگر از تجمع  ثروت در دست عده اي خاص نيز بايد جلوگيري شود.

وي اظهارداشت: 40 درصد بخش سهام دولتي از طريق سهام عدالت توزيع مي شود و به اين ترتيب عموم مردم صاحب ثروت مي شوند.

الهام با بيان اينكه دولت همواره درجهت ساختاري و برنامه ريزي براي روان سازي بخش اجرايي و اداري براي فعاليت بخش خصوصي كار كرده است، گفت: همه شرايط براي فعاليت بخش خصوصي مستعد است و بخش خصوصي مي تواند مشكلات خود را در فضاي آزاد در ارتباط با دولت مطرح كند تا درچارچوب قانون رفع شود.

وي عدم اجازه دولت براي سرمايه گذاري بخش دولتي را نوعي حمايت از بخش خصوصي خواند و گفت: دولت هيچ گاه خود را به عنوان رقيب بخش خصوصي تعريف نكرده است و نمي كند.

الهام در پاسخ به اين سئوال كه آيا دولت در محدوده زماني2 ساله 40 درصد سهام دولتي طبق مصوبه اصل 44 به بخش خصوصي واگذار خواهد كرد ، گفت: محدوده زماني مطرح نيست ، برنامه ريزي هاي خصوصي سازي بايد كنترل شود و سرعت اين كار نيز موضوعيت  دارد .

وي افزود: همه در اين زمينه بايد مراقب باشند كه عدالت رعايت شود و راه ويژه خواري دراين مسير بسته گردد.

سخنگوي دولت درخصوص اظهارات خبرنگاري كه از رويكرد اقتصادي دولت جديد به عنوان خواست غالب و جامعه تقدير كرد و رويكرد سياسي دولت هاي قبل را مورد انتقاد قرارداد، گفت: اينكه فرصتي داريم تا به مسائل جاري مردم بپردازيم را مغتنم مي شماريم درعين حال به جامعيت مطالبات مردم معتقديم و سعي مي كنيم دولت در تشخيص اولويت ها دچار اشتباه نشود.

در حاسيه:

نشست هفتگي سخنگوي دولت اين هفته با 35 دقيقه تاخير آغاز شد كه الهام در بدو ورود مورد سئوال خبرنگار مهر قرار گرفت تا در اين خصوص پاسخگو باشد. الهام نيز علت اين مسئله را سخنراني رئيس جمهور در اين دوره مجلس دانش آموزي عنوان كرد. الهام گفت قرار بود مجلس دانش آموزي ساعت 10 با سخنراني رئيس جمهور پايان يابد اما اين جلسه مقداري بيشتر طول كشيد و براي اينجانب به عنوان رئيس دفتر آقاي احمدي نژاد و سخنگوي دولت حضور در جلسه تا پايان اعلام مواضع رئيس جمهور، لازم بود. وي در عين حال به خاطر اين تاخير از همه خبرنگاران عذر خواهي كرد.

کد خبر 354822

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha