۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۰۶

گزارش مهر از خانه‌موزه‌ای در گرگان؛

گشتی در اولین موزه صنایع‌دستی گلستان/ این خانه هنوز زنده است

گشتی در اولین موزه صنایع‌دستی گلستان/ این خانه هنوز زنده است

یکی از گزینه‌های پیشنهادی اهالی بافت تاریخی گرگان به همه گردشگران این شهر، بازدید از خانه امیر لطیفی است چون هنوز زنده و پابرجاست و از آن به‌عنوان اولین موزه صنایع دستی گلستان یاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی امیر لطیفی یکی از زیباترین خانه‌های مرمت شده بافت تاریخی گرگان است که می‌توان دقایقی در آن ایستاد و عکس یادگاری گرفت بی آنکه از به خطر افتادن حیاتش در هراس بود.

این خانه تاریخی ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال پیش یعنی در دوران قاجار توسط مرحوم مهدی خان ملک به عنوان منزل مسکونی ساخته شد و بعدها در اختیار آقا سید ابوالقاسم امیر لطیفی داماد خانواده ملک و فرزند حجت الاسلام سید محمد علی امیر لطیفی معروف به سبط الشیخ قرار گرفت.

این خانه با مساحتی نزدیک به هزار مترمربع در آبان ماه سال ۷۸ با شماره ۲۳۹۱ به ثبت ملی رسید و از سال ۸۶ با انجام اقداماتی مانند تملک، مطالعه و تجهیز و مرمت با کاربری موزه در مهر ماه سال ۸۹ مورد بهره برداری قرار گرفت.

از همان موقع این خانه را برای موزه صنایع دستی طراحی کردند. به گونه‌ای که معرف صنایع دستی روستای زیارت، رامیان، علی آباد کتول و شاهکوه باشد و در کنارش به معرفی کارگاه‌های مسگری و کرسی خانه، خراطی و حصیربافی و بافندگی و صنایع دستی ترکمن‌ها و قزاق‌ها بپردازد.

گردشگران گرگان اگر به روستای زیارت رفته باشند می‌توانند جاجیم بافی این روستا را در موزه امیر لطیفی پیدا کنند و با فرهنگ پوشش اقوام مختلف ساکن در استان گلستان آشنا شوند.

سازمان میراث فرهنگی پس از اینکه این خانه را از نوادگان امیر لطیفی خریداری کرد، به عنوان اولین موزه صنایع دستی استان گلستان نامید تا جایی باشد که تنوع اقوام مختلف را با هنر دست به رخ گردشگران شهرهای دیگر بکشد. چرا که استان گلستان یکی از قطب‌های اصلی تولید صنایع دستی در کشور به شمار می‌آید.

هنوز هم نوادگان امیر لطیفی گهگاهی به این خانه می‌آیند و آنطور که راهنمایان خانه می‌گویند خاطراتشان را با این خانه زنده می‌کنند و یک بار هم برای یکی از نوادگان در این خانه جشن تولد گرفتند. 

اکنون هر یک از اتاق‌های این خانه به بخشی از معرفی صنایع دستی استان تبدیل شده از کرسی خانه گرفته تا نمایش زیورآلات مردم ترکمن. در کرسی خانه این بنای تاریخی مجسمه‌های یک خانواده دور یک کرسی جمع شده‌اند و در کنارش صندوقچه ای که حکم کمد و جالباسی را داشته، قرار دارد.

درهای این اتاق چوبی است و شیشه های پنجره نیز رنگی است تا هم بر روح و روان اهالی خانه تاثیر بگذارد و هم حشرات موذی را از داخل اتاق فراری بدهد و جنبه زیبایی شناسی نیز داشته باشد. 

در اتاقی دیگر مجسمه ها مسگری می‌کنند و آن یکی با لباسی کثیف مشغول داغ کردن آهن است و دیگری فرش می‌بافد و یا ریسندگی می کند.

این خانه دو طبقه حوض خانه هم دارد تا وقتی اهالی خانه به دنبال جای خنک بودند به این مکان بیایند و از رد شدن آب داخل حوض لذت ببرند. 

تنها بخشی از این خانه که گردشگران محروم از دیدن آن هستند و شاید دلیل حضورش را نمی دانند، تبدیل برخی از اتاق های آن به عنوان دفتر کار نمایندگی صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی است که بخشی از حیاط و اتاق‌های این خانه را اشغال کرده اند.

این خانه موزه تنها با دو هزار تومان نرخ بلیت، یکی از مقاصد گردشگران بافت تاریخی گرگان است و آنطور که از دفتر یادبودهایش مشخص است بازدیدکنندگان خارجی زیادی به آنجا رفت و آمد دارند.

کد خبر 3557947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha