۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴

گزارش مهر از آرایش سیاسی در کردستان؛

جای خالی لیست‌های انتخاباتی در کردستان/ترافیک مستقل‌ها برای مجلس

جای خالی لیست‌های انتخاباتی در کردستان/ترافیک مستقل‌ها برای مجلس

سنندج- لیست های انتخاباتی هر روز درسطح کشور و حتی استانها از سوی جریان های سیاسی منتشر می شود و این در حالی است که این موضوع در ورای ترافیک مستقل ها در کردستان خیلی کم رنگ است.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه استانها؛ آرمان نصراللهی: با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات فضای شهرها و روستاهای استان کردستان همزمان با دیگر نقاط کشور رنگ و بوی خاصی گرفته است و نه تنها در ساعت های مختلف روز، که حتی تا ساعات پایانی شب نیز فضای تبلیغاتی و انتخاباتی کل شهرها و روستاها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

افزایش قابل توجه شمار افراد ثبت نام شده از یک سو و همچنین همزمانی برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از سوی دیگر باعث شده است تا فضای انتخاباتی در استان کردستان در مقایسه با انتخابات های گذشته مجلس شورای اسلامی رنگ و بویی دیگری داشته باشد.

فعالیت های احزاب و جریان های سیاسی حاضر در این دوره از انتخابات ماه ها قبل از برگزاری انتخابات آغاز شد و این بار به برکت وجود شبکه های اجتماعی و موبایلی تبلیغات متنوع و مختلفی در این حوزه صورت گرفت.

با آغاز ثبت نام و همچنین اعلام لیست نهایی تائید صلاحیت ها هر کدام از جریان ها و احزاب سیاسی در سطح کشور اقدام به انتشار لیست های مورد حمایت خود کرده و این رویه هم در اکثر قریب به اتفاق استانهای کشور نیز به چشم دیده شد ولی این وضعیت در کردستان خیلی کم رنگ بوده و تاکنون خبری از لیست های انتخاباتی مشاهده نشده است.

هر چند که در ابتدای اعلام لیست افراد تائید صلاحیت شده در پنج حوزه انتخابیه استان کردستان، جریان اصلاح طلب مدعی رد صلاحیت اکثریت  قریب به اتفاق داوطلبان مورد حمایت خود بود ولی با تائید صلاحیت افراد جدید نیز تاکنون لیست مورد حمایت این جریان سیاسی در کردستان منتشر نشده است.

اصلاح طلبان کردستان تاکنون لیست انتخاباتی منتشر نکرده اند

در حالی که شورای هماهنگی اصلاح طلبان کردستان برای مدیریت مسائل مربوط به انتخابات ماه ها قبل شکل گرفته بود و حتی این شورا در شهرستانهای استان نیز تشکیل شده بود ولی تاکنون لیست مورد حمایت آنها در انتخابات پیش رو معرفی نشده است.

روز گذشته و در فضای مجازی بیانیه ای منتسب به شورای هماهنگی اصلاح طلبان کردستان منتشر شد که در این بیانیه ضمن دعوت مردم برای حضور و مشارکت گسترده در انتخابات هفتم اسفند ماه، آمده است: که تاکنون هیچ لیستی از سوی شورای هماهنگی اصلاح طلبان کردستان منتشر نشده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: با این وصف و با عنایت به اینکه کاندیداهای مطرح اصلاح طلب و اعتدالی تایید صلاحیت نشده اند لذا براساس تصمیم مورخ ۹۴/۱۱/۲۸ هیئت رئیسه شورای هماهنگی اصلاح طلبان که با حضور نمایندگان محترم میز انتخابات استان مستقر در تهران اتخاذ شده است ضمن احترام به کلیه کاندیداهای حاضر، تاکنون تصمیمی مبنی بر حمایت از هیچیک از نامزدهای موجود گرفته نشده است و در صورت اتخاذ تصمیم جدید مراتب به استحضار مردم گرانقدراستان خواهد رسید.

در همین حال یکی از افراد شناخته شده اصلاح طلب کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: ما جمعی از اصلاح طلبان کردستانی جدای از این شورای هماهنگی طی یکی دو روز آینده لیست مورد نظر خود برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را منتشر خواهیم کرد.

وعده اصولگرایان کردستان برای انتشار لیست هم عملی نشد

جریان اصولگرایی استان کردستان نیز در حالی که از روزهای آغازین آبان ماه و در قالب شورای همگرایی اصولگرایان کردستان فعالیت های انتخاباتی خود را شکل داده بود تا این لحظه اسامی داوطلبان مورد نظر خود را منتشر نکرده است.

رییس شورای همگرایی اصولگرایان کردستان هفته قبل در جریان برگزاری یک نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه طی چند روز آینده لیست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی اعلام می شود، بیان کرد:‌ دایره اصولگرایی در استان را کوچک نمی دانیم و دغدغه ای هم برای انتخاب تعداد افراد بیشتری هم نداریم.

هر چند که از زمان وعده اعلام شده از سوی رئیس شورای همگرایی اصولگرایان کردستان هم چند روزی می گذرد ولی این جریان سیاسی در استان کردستان هم تاکنون لیست مورد حمایت خود را اعلام نکرده است.

جریان اعتدال و نزدیک به دولتی ها در استان کردستان نیز در دو بخش خود را مهیای ورود به انتخابات کرده است به گونه ای که از چندی قبل جریانی با عنوان جبهه تدبیر و توسعه کردستان شکل گرفته و آنها وعده انتشار لیست انتخاباتی داده بودند که تا این لحظه لیست مورد حمایت این جریان تازه شکل گرفته نیز منتشر نشده است.

از سوی دیگر نزدیکان به اعتدالیون در استان کردستان نیز به دلیل داشتن پست های مدیریتی و حوزه در حوزه های مختلف اداری تا این لحظه فعالیت چندان سیاسی و انتخاباتی نداشته و لیستی هم در این بخش منتشر نشده است.

به هر تقدیر یکی از ویژگی های شاخص این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در کردستان، حضور پررنگ افرادی است که مدعی حضور مستقل در انتخابات هفتم اسفند ماه هستند و به همین دلیل هم از مجموع ۸۸ نفری که تاکنون در عرصه رقابت باقی مانده اند بخش زیادی از آنها واژه مستقل را در تبلیغات انتخاباتی خود قید کرده اند.

کد خبر 3561023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha