۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۸:۲۵

معرفی کتاب؛

«بانوی آفتاب» پژوهشی در زمانه و زندگی حضرت زینب(س) است

«بانوی آفتاب» پژوهشی در زمانه و زندگی حضرت زینب(س) است

مشهد- کتاب «بانوی آفتاب» پژوهشی در زمانه و زندگی حضرت زینب(س) است که با هدف جلوگیری از تحریف های وارد شده بر زندگی اهل بیت(ع) نگارش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه محمدزاده مولف آثار دینی و محقق حوزه تاریخ اسلام، با هدف جلوگیری از تحریف های وارد شده بر دین و اهل بیت(ع) اقدام به نوشتن کتاب «بانوی آفتاب» کرده که پژوهشی در زمانه و زندگی حضرت زینب(س) است.

کتاب بررسی زندگینامه حضرت زینب(س) در دو فصل مجزاست. نویسنده واقعه عاشورا را به عنوان نقطه عطف زندگی این بانوی بزرگوار برگزیده است.

فصل اول در برگیرنده حوادث آغاز تولد ایشان تا شهادت امام حسین(ع) و فصل دوم به ماجراهایی از دوران اسارت تا وفات حضرت اختصاص دارد. بخش اول کتاب به چهار فصل تقسیم می شود؛ ولادت آن حضرت و زندگی ایشان در خانواده پدر، ‌فضائل و ویژگی های شخصیتی، بررسی رفتار و مواضع ایشان در دوران حکومت پدر و دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) و در پایان دوران همراهی ایشان با سیدالشهدا(ع) از مدینه تا روز عاشورا و آثار تاثیرگذار ایشان در کاروان حسینی.

در طی فصل اول تا چهارم با ویژگی های شخصیتی این بانوی گرامی آشنا و زمینه های شکل گیری این ویژگی ها و رشد در دامان خاندان عصمت و طهارت مورد بررسی و توجه قرار می گیرد. دورانی که بسترهای شخصیتی لازم برای حضور تاثیرگذار در دوران پس از عاشورا نمایان است. آشنایی با روحیات حضرت زینب(س) اطاعت پذیری از امام معصوم(ع)، شیوه زندگی و جایگاه ویژه ایشان در کاروان کربلا از نکات قابل توجه این فصل است.

فصل دوم با مهمترین رخدادهای زندگی ایشان بیان می شود. در این بخش یکی از نقش های اصلی در تاریخ تشیع بر عهده ایشان گذارده می شود و با وجود همه فشارهایی که بر اهل بیت امام حسین(ع) وارد می شود، ‌حضرت زینب(س) از عهده این نقش خطیر برمی‌آیند.

وقایع عصر عاشورا، نقش آن حضرت در همراهی کاروان اسرا در کوفه و شام و بارگاه یزید، شکست بازار یزیدیان و احیای مکتب اهل بیت(ع) در کوفه و شام و مدینه با عملکرد بسیار حساب شده و اقدامات الهی ایشان از جمله نکات برجسته این بخش است.

در این فصل همچنین متن خطبه های آن حضرت در کوفه در مجلس یزید نقل شده و خواننده تاثیر ماندگار و کوبنده خطبه و بیان دگرگون کننده چهره یزید را مطالعه می کند. در ادامه این فصل، به ماجرای مرگ یزید، قیام توابین و مختار و بالاخره رحلت آن حضرت پرداخته می شود.

 

کد خبر 3591678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha