۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۰۹

برای اولین بار در كشور؛

اولین واحد تصفیه گازهای پسماند در پارس جنوبی به اجرا درآمد

اولین واحد تصفیه گازهای پسماند در پارس جنوبی به اجرا درآمد

بوشهر - مجری فاز ١٢ پارس جنوبی گفت: برای اولین بار در کشور، نخستین واحد فناوری محور تصفیه گازهای پسماند در فاز ۱۲ پارس جنوبی توسط شركت‌های ایرانی نصب و راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، رسول فلاح نژاد، هدف از راه اندازی و نصب واحد TGTU در پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی را کاهش آلایندگی هوا و محیط زیست اعلام کرد و گفت:‌ با راه‌اندازی این واحد در پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی از انتشار روزانه حدود ۲ هزار کیلوگرم گوگرد به هوا جلوگیری می شود که این عمل نقش مهمی در کاهش آلایندگی های هوا دارد.

وی با بیان این که برای راه‌اندازی و نصب ٤ واحد(SRU گوگردزدایی) و ٤ واحد TGTU (واحد تصفیه گازهای پسماند) ٥٠٠ میلیون دلار هزینه شده است، تصریح کرد: به منظور افزایش میزان بازیافت گوگرد، گازهای خروجی از واحد گوگرد زدایی به واحد تصفیه گازهای پسماند ارسال می‌شود که وظیفه این واحد نیز جداسازی حداکثری ترکیبات گوگردی باقیمانده در گازهای خروجی از واحد گوگردزدایی است.

مجری فاز ١٢ پارس جنوبی ادامه داد: به این ترتیب ترکیبات گوگردی موجود در گازهای ورودی به واحد TGTU با عبور از راکتور با کاتالیست ویژه تبدیل به گاز اسیدی شده و سپس برای جداسازی ترکیبات گوگردی آن به خوراک واحد گوگردزدایی اضافه می شود که طی این فرآیند حدود چهار درصد گوگرد باقیمانده در واحد TGTU جدا می شود.

فلاح نژاد با بیان این که این فرآیند نخستین بار در ایران اجرایی می شود و دانش فنی راه اندازی آن از سوی تیم ایرانی به دست آمده است، افزود: پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی دارای ٤ واحد گوگردزدایی و ٤ واحد تصفیه گازهای پسماند است که با بهره برداری از این واحد در مجموع ٤١ هزار و ٦٧٠ کیلوگرم در ساعت گوگرد موجود در گازهای اسیدی، حدود ٤٠ هزار کیلوگرم در ساعت در واحد گوگردزدایی و حدود هزار و ٦٦٠ کیلوگرم در ساعت در واحد TGTU جدا می شود.

وی با اشاره به تعهدات ایران در پیمانهای زیست محیطی جهانی در راستای كاهش انتشار گازهای گلخانه ای نظیر پروتكل كیوتو و نشست اخیر سازمان ملل درباره تغییر اقلیم تصریح کرد: راه اندازی این واحد همسو با سیاستهای وزارت نفت و دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش آلاینده های جوی و محیط زیست است.

بر این اساس، طی فرآیند شیرین سازی گاز ترش، ترکیبات گوگردی سمی و مضر از گاز ترش جدا می شود. این ترکیبات مضر گوگردی در صورتی که به نحوی مطلوب از گازهای غیرقابل استفاده که در مشعل پالایشگاه سوزانده می‌شود جدا نشود، سبب آلودگی هوا و محیط زیست خواهد شد.

همه گازهای اسیدی حاوی ترکیبات گوگردی که در طی فرآیند شیرین سازی گاز ترش در واحدهای عملیاتی پالایشگاه تولید می شود به واحد SRU (واحدگوگردزدایی) ارسال می شود. در این فرآیند با استفاده از محلول آمین، گازهای اسیدی ابتدا غنی شده و سپس در راکتورهای حاوی کاتالیست مخصوص به گوگرد مذاب تبدیل می شود. از کل ترکیبات گوگردی موجود در خوراک ورودی به واحد SRU ، حدود ٩٦ درصد به محصول گوگرد بدل می شود که با راه اندازی واحد TGTU میزان تصفیه گازهای پسماند به بیش از ۹۹ درصد افزایش می یابد .

کد خبر 3611143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha