۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۵۲

کنفرانس بین­ المللی اسلام در پتی گورسک؛

«مسلمانان روسیه به دنبال صلح و خروج از بحران در خاورمیانه»

«مسلمانان روسیه به دنبال صلح و خروج از بحران در خاورمیانه»

کنفرانس بین­ المللی «مسلمانان روسیه به دنبال صلح و خروج از بحران در خاورمیانه» در منطقه قفقاز شمالی برگزار شد و در پایان آن قطعنامه‌ای به امضا رسید.

 به گزارش خبرگزاری مهر، کنفرانس بین­ المللی «مسلمانان روسیه به دنبال صلح و خروج از بحران در خاورمیانه» در شهر پتی­گورسک واقع در منطقه قفقاز شمالی برگزار شد.

در این کنفرانس علمای دینی معتبر اسلامی، نظریه­پردازان مقاومت لبنان و فلسطین از عراق، لیبی و یمن و همچنین مدیران ادارات دینی قفقاز شمالی، مسکو، تاتارستان، پاولژ و جنوب روسیه و همچنین نمایندگان سازمان­های دینی و ارگان­های اجرایی حکومت فدراسیون روسیه و واحدهای فدرال شرکت داشتند.

حاضرین در کنفرانس به صورت متحد اظهار کردند که مسلمانان روسیه با برادران دینی خود در خاورمیانه و مبارزه آنها علیه تروریسم، افراطی­گرایی و دخالت­های خارجی همدردی و همیاری می­کنند.

تمامی سخنرانان نظر موافق خود را درباره ارزیابی­های صورت گرفته از اوضاع خاورمیانه و ضرورت تدوین موضع واحد برای مبارزه با افراطی­گرایی و تروریسم اظهار کردند و از اقدامات روسیه در سوریه و تقویت دوستی و همکاری بین مسلمانان میانه­رو در منطقه خاورمیانه حمایت خود را اعلام کردند.

به گفته محمد حاجی رحیموف مفتی منطقه استاوراپول، امروز نباید به این فکر کرد که سوریه به بیماری افراطی­گرایی دچار شده و کشور ما از این بیماری ایمن است. روسیه امروز قاطعانه مردم سوریه و تمام دنیا را از آتش جنگ و درگیری نجات خواهد داد. در منطقه پتی­گورسک سند مهمی تهیه شده که اسلام را به عنوان دین صلح و توافق و مخالف نمادهای خشونت معرفی می­کند. در یکی از بندهای این سند گفته شده است: "مسلمانان روسیه برای تقویت همدلی و همیاری با هم کیشان خود در خاورمیانه به پا می­خیزند و از آرمان­ها و قوانین آنها حمایت کرده و خواهان حل و فصل صلح آمیز اختلافات هستند.

وی بیان کرد: ما آماده ­ایم تا ارتباطاتمان را توسعه داده و با سازمان­های اسلامی و غیردولتی در مسیر «دیپلماسی عمومی» این ارتباطات را تقویت کنیم. ما آماده ایم تا دست یاری به مردم منطقه در غلبه بر اختلافات و درگیری­ها دراز کنیم و تجربه مسلمانان روسیه را بویژه در صلح و آشتی قومی همانگونه که در جمهوری چچن رخ داد، با آنها تقسیم کنیم. مردم چچن امروز در صلح و آرامش با سایر اقوام روسیه زندگی می­کنند. ما می­خواهیم به برادرانمان در خاورمیانه بگوییم: درد شما درد ماست و در شادی و پیروزی شما سهیم هستیم! ما اطمینان داریم که با تلاش مشترک می­توانیم به برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه دست پیدا کنیم.

حاضرین در کنفرانس پس از امضای قطعنامه نهایی نشست از جمهوری‌های چچن و داغستان بازدید کردند.

مهمانان در مساجد حضور یافته و با جوانان دیدار و گفتگو داشتند و بعد از ادای نماز جماعت از مقبره "احمد قدیروف" اولین رهبر جمهوری چچن بازدید کردند.

خلاصه بندهای قطعنامه نهایی کنفرانس به شرح زیر است:

  1. ما قاطعانه نمادهای تروریسم، افراطی­گرایی و خشونت که مغایر احکام اسلام، دین صلح و عطوفت است را محکوم می­کنیم؛

  2. ما از سیاست دولت فدراسیون روسیه در قبال اسلام روسیه حمایت کرده و از وضعیت امروز امت اسلامی در روسیه رضایت داریم؛

  3. ما قاطعانه علیه تلاش­های غرب و سایر محافل در خاورمیانه برای جنگ افروزی بین اهل تشیع و تسنن می­ایستیم؛

  4. ما از دکترین سیاست خارجی روسیه در خاورمیانه، مبارزه با تروریسم و افراطی­گرایی و احترام به آرمان­های مردم منطقه حمایت می­کنیم؛

  5. در بیست و پنج سال گذشته کشورهای زیادی از خاورمیانه تحت فشار غرب بوده­اند که پیامد آن «بهار عربی» و وقوع بحران اجتماعی و سیاسی بوده است. ما خواهان استقلال و احترام به حکومت­های قانونی در خاور میانه هستیم؛

  6. ما حمایت خود را از مردم منطقه و تلاش آنها برای توسعه امن و با ثبات و زندگی طبق موازین دینی آنها (هر دینی) و تلاش برای حفظ سنت­های فرهنگی و اسلوب زندگی اعلام می­کنیم.

  7. مسلمانان روسیه خواهان تقویت همبستگی خود با هم‌کیشانشان در خاورمیانه بوده و از آرمان­ها و حقوق قانونی آنها و حل و فصل صلح­آمیز اختلافات حمایت می­کنند.

کد خبر 3613789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha