۱۳ مرداد ۱۳۸۵، ۱۲:۳۱

براي چندمين بار

رديف موسيقي "ميرزا عبدالله" براي ساز تار منتشر شد

رديف موسيقي "ميرزا عبدالله" براي ساز تار منتشر شد

رديف موسيقي "ميرزا عبدالله" به روايت " نورعلي برومند" و نوازندگي تار ارشد طهماسبي منتشر شد.

به گزارش خبرنگار موسيقي مهر، رديف موسيقي ايراني كه به همت ميرزا عبدالله - نوازنده چيره دست تار و سه تار- تدوين شده است تا به امروز در روايت هاي متفاوت و با سازهاي مختلف اجرا شده است .

در اين مجموعه كه به همت و نوازندگي ارشد طهماسبي - نوازنده تار و سه تار- فراهم آمده است ، تمام رديف دستگاه ها و آوازهاي موسيقي ايران در قالب 6 آلبوم از نور علي برومند روايت شده است .

در يادداشت آلبوم ششم درباره روايت "نورعلي برومند"از رديف ميرزا عبد الله آمده است :"اجراي استاد برومند از رديف ميرزا عبدالله كه به همت دوست او زنده ياد محمد مهدي كماليان و به سرمايه گذاري سازمان راديو و تلويزيون وقت ضبط شد، به گفته مجري ، با اجراي قهرماني - اولين راوي رديف ميرزا عبدالله -تفاوت هايي دارد و به سليقه و تشخيص خود وي ، مرتب و منظم شده است. رديف ميرزا عبدالله به روايت برومند از سال هاي 1344 به بعد ،جزو برنامه رسمي تدريس موسيقي ايراني در دانشكده هنرهاي زيبا و مركز حفظ و اشاعه موسيقي قرار گرفت و هنرمنداني چون داريوش طلايي، محمدرضا لطفي ، حسين عليزاده و مجيد كياني اين رديف را در محضر برومند فرا گرفتند و خود نيز قسمتي از آن و يا تمام آن را جداگانه اجراو ضبط و منتشر كردند.

در ادامه اين يادداشت دليل انتشار و پخش مجدد رديف ميرزا عبد الله به روايت زنده ياد برومند چنين نوشته شده است : " انگيزه اجراي مجدد اين رديف ، با توجه به پاره اي لغزش هاي اجرايي و لكنت هاي بياني برومند در آن اجراي ضبط شده مشهور، دستيابي به صدادهي مطلوب تر، بيان خوانا تر ، دوري از لحن مشخص فردي و نيز گاهي تنظيم براي سازهاي ديگر بوده است ."

اين آلبوم ها طبق معمول رديف ميرزا عبدالله از دستگاه شور شروع مي شود به دستگاه هاي راست پنجگاه و نوا ختم مي شود .

لازم به ذكر است ، اين رديف ها توسط كساني چون ژان دورينگ و داريوش طلايي به نت در آمده است .  

کد خبر 362380

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha