۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۵۶

در رونمایی از الگوی تغذیه سالم مطرح شد؛

سالانه ۳۰ میلیون پرس غذا در دانشگاه های علوم پزشکی توزیع می شود

سالانه ۳۰ میلیون پرس غذا در دانشگاه های علوم پزشکی توزیع می شود

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: روزانه ۱۷۰ هزار پرس غذا و سالانه ۳۰ میلیون پرس غذا اعم از صبحانه، ناهار و شام در دانشگاه های علوم پزشکی توزیع می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از الگوی تغذیه سالم دانشگاه‌های علوم پزشکی، امروز با حضور دکتر محمد‌رضا فراهانی، معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، مدیران و معاونان این وزارتخانه و تنی چند از مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

دکتر جلال نژاد جواد بر ضرورت تأمین سلامت و بهداشت دانشجویان تأکید کرد و گفت: بدون شک فعالیت مناسب، نشاط در زندگی و سلامت جسمی دانشجویان با غذای مناسب مهیا می‌شود و آینده سالم در گروی تغذیه سالم است بخصوص برای طیف دانشجو که آینده‌سازان این جامعه به شمار می‌روند بنابراین باید با ارایه یک الگوی تغذیه ای سالم واستاندارد بتوانیم به این اهداف دست یابیم.

وی گفت: تأثیرات منفی غذاهای نامناسب و عوارض ناشی از آن مثل چاقی و بروز بیماری‌های مختلف همه ناشی از تغذیه نامناسب است از این رو ما در وزارت بهداشت تلاش داریم با ارایه یک الگوی تغذیه‌ای سالم در دانشگاه‌های علوم پزشکی و اجرای آن، به اهداف مورد نظر دست یابیم.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت افزود: دانشجو باید در محیط دانشگاهی خود حق انتخاب غذا داشته باشد و متناسب با سلیقه و فیزیک خود، غذای مورد نظر خود را انتخاب کند.

وی افزود: متاسفانه کیفیت نامناسب غذا، عدم رعایت استانداردهای غذایی لازم و عدم تنوع غذایی در خیلی از دانشگاه‌ها، این حق انتخاب را از دانشجویان گرفته است که این مساله سبب نارضایتی عمومی در بخش تغذیه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است از این رو رونمایی از یک الگوی تغذیه سالم و ابلاغ آن به همه دانشگاه‌ها می‌توانند تاحدودی این مشکلات را مرتفع کند.

نژاد جواد با ارائه آماری گفت: حدود ۲۵ درصد از دانشگاه‌های ما غذا را با بیش از یک منو توزیع می کنند و ۷۵ درصد دانشگاه های علوم پزشکی به صورت تک منویی غذا ارایه می‌دهند و تنها  ۲ درصد از دانشگاه‌های ما غذا را با سه منو عرضه می‌کنند که این عدد اندک در توزیع سه منوی غذا رضایت بخش نیست. 

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد باید در راستای افزایش این آمار تلاش کرد. البته خوشبختانه ما مشکل جدی در یک دهه اخیر بخصوص در حوزه تغذیه در دانشگاه‌های علوم پزشکی نداشته‌ایم و موفقیت را مرهون زحمات کارشناسان و مسئولان دانشگاه‌ها می‌دانیم.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت افزود: همچنین میزان پولی که برای حوزه رفاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی تخصیص داده می‌شود حدود ۲۳۰ میلیارد تومان است که فقط برای بحث غذای دانشجویی ما حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و این موارد سبب می‌شود یکسری اسناد مالی تغذیه ای و هزینه های انجام نشده غذایی، روی دست دانشگاه‌های ما بماند.

وی گفت: به نظر می رسد باید فکری اساسی تری برای افزایش رضایتمندی دانشجویان در زمینه تغذیه بیاندیشیم و ظرفیت های مناسبی برای تهیه غذای مناسب و باکیفیت و براساس یک الگوی استاندارد تغذیه‌ای، فراهم شود.

نژاد جواد اظهار داشت: خوشبختانه از یکسال گذشته کارگروه تخصصی تغذیه در وزارت بهداشت شکل گرفته است که از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران همکاری خوبی با وزارت بهداشت داشته اند که با کمک این دانشگاه ها توانستیم به الگوی مناسب تغذیه‌ای دست یابیم که امیدواریم بتوانیم با مشارکت و همفکری، آن را به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کنیم.

وی به دستاوردهای خوب و مثبت این آیین‌نامه غذایی اشاره کرد و گفت: یکسازی سازی ارایه خدمات غذایی به دانشجویان، جلوگیری از اقدامات سلیقه‌ای در حوزه تغذیه، رعایت استانداردهای غذایی و گزینش میزان کالری و ارزش غذایی و افزایش رضایتمندی دانشجویان از اهداف مهم نوشتن این الگوی تغذیه ای و آیین‌نامه بود.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: بخشی از کار تغذیه در دانشگاه ها مربوط به غذاهای بومی و محلی می‌شود از همه دانشگاه ها انتظار نمی‌رود صد درصد این آیین‌نامه را در برنامه های غذایی خود تعریف کنند و دانشگاه‌های مناطق مختلف متناسب با موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خود می بایست در برنامه‌های غذایی، از منوهای بومی و محلی نیز استفاده کنند.

وی گفت: متاسفانه برخی از دانشگاه‌های ما به لحاظ تغذیه‌ای واقعا در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و برخی از دانشگاه‌های ما  از نوشتن برنامه غذایی تا تهیه وتوزیع غذا با مشکل مواجه هستند که امید است با تهیه این الگویی غذایی سالم، به اهداف قابل قبولی دست یابیم.

نژادجواد تصریح کرد: قطعا طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته از دانشجویان، اکثرا با توزیع دو یا سه منوی غذا موافقند و این کار حتی هزینه‌های دانشگاه را کاهش می‌دهد. در راستایی این الگوی تغذیه‌ای که نوشته شده است، برای نهار، شام و صبحانه دو منوی غذایی پیش‌بینی کرده ایم بویژه تاکید ما بر روی صبحانه دانشجویان است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: من فکر می کنم این الگوی تغذیه سالم که به همت کارشناسان و متخصصان علم تغذیه و دست‌اندرکاران وزارت بهداشت نوشته شده است، ۹۰ درصد نارسایی‌ها و کمبودها را بپوشاند و ما اعلام آمادگی می‌کنیم که دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و دفتر طب سنتی این وزارتخانه، این توانایی را دارد که در کامل تر شدن این آیین نامه به ما کمک کند.

همچنین دکتر محمد رضا فراهانی، معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت ضمن تشکر از تدوین ارایه الگوی تغذیه سالم و تلاش دست‌اندرکاران و کارشناسان تغذیه در تهیه این الگوی غذایی، اظهار داشت: این الگو باید براساس شرایط بومی، محلی، مالی نوشته شود تا  قابلیت اجرا در نقاط مختلف کشور را داشته باشد.

فراهانی با اشاره به ناعدالتی موجود در تخصیص منابع مالی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، تصریح کرد: علی رغم این ناعدالتی موجود که ما به جد به دنبال رفع آن هستیم، باید شرایطی فراهم شود که همه دانشجویان علوم پزشکی از شرایط و خدمات رفاهی هم‌سانی برخوردار شوند و تدوین این‌چنین آیین نامه‌های در همین راستا است و به بهبود شرایط موجود کمک خواهد کرد.

کد خبر 3660297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha