پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۵

در دانشگاه شیراز؛

«انسان و زمان» و «کلاه نیویورکی» تحلیل شد/بررسی نقش انسان در نگار

«انسان و زمان» و «کلاه نیویورکی» تحلیل شد/بررسی نقش انسان در نگار

شیراز- نشست تخصصی «انسان و زمان» در مرکز آموزش های فرهنگی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حاشیه جشنواره هنری «انسان و زمان» دوشنبه شب نشستی تخصصی با حضور اساتید دانشگاه، هنرمندان و جمعی از دانشجویان و علاقمندان هنر بویژه طراحی و نقاشی در مرکز آموزش های فرهنگی دانشگاه شیراز برگزار شد.

مسعود عباسی، عضو شورای مرکزی آموزش های فرهنگی دانشگاه شیراز با خیرمقدم درباره اهمیت برگزاری چنین جلساتی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که نشست های تخصصی با رویکرد نظری در باب هنر در دانشگاه شیراز استمرار داشته باشد.

در ادامه مسئول مرکز آفرینش های هنری دانشگاه نیز حضور هنرمندان و اساتید را فرصتی مغتنم برای رشد و تعالی فعالیت های فرهنگی، هنری دانشگاه برشمرد و گفت: کافه تجسمی یکی از زیر مجموعه های فعال کافه آفرینش دانشگاه شیراز است که در مدت کوتاهی توانسته با توجه به کیفیت برنامه هایش مخاطبان هنرمند و هنر دوست را جذب کند.

بیژن کیا در ادامه سخنان خود به شکست زمان در ادبیات اشاره کرد و ادامه داد: در رویکرد کلی در مورد شکست و محو اثر زمان در رمان یکی رویکرد ساختاری و دیگری رویکرد روایتی وجود دارد. در شکل نخست سعی می شود با ایجاد فضای کلی زمان و مکان نامشخص و همچنین شگردهائی مانند یادآوری تو در تو و یا بهره بردن از شیوه ی ضد داستان به این هدف نزدیک شد اما در رویکرد روایتی که  روشی موفق تر است نویسنده با پرهیز از اشکال معمول و متعارف روایتی مانند روایت سه پرده ای و ذوزنقه ای و یا ترکیب رویکردهای متفاوت روایتی فضائی متناقض نما در درک زمان برای مخاطب بوجود آورد.

وی در این خصوص به فیلم «محدوده دایره» ساخته شهرام مکری  و رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» اشاره کرد.

پس از آن استاد محمدمسعود مرشد زاده به بررسی نقش انسان در نگارگری ایرانی پرداخت  و این هنر را یکی از گنجینه های مهم هنری و معنوی این سرزمین دانست. در ادامه  برنامه فیلم محدوده  دایره که براساس یکی از آثار نقاشی «موریش اشر» تهیه شده به نمایش در آمد.

دکتر محمد امین جعفری زاده دبیرکل دانشجویی جشنواره انسان و زمان دیگر سخنران این نشست بود که در سخنان خود گزارشی از جشنواره  را به سمع و نظر مخاطبان رساند.

همچنین فیلم  «طوفان سنجاقک» اثری شهرام مکری بخش بعدی برنامه را رقم زد و در انتها از سوی کافه تجسمی دانشگاه شیراز از اساتید تقدیر شد.

جلسات مستمر کافه تجسمی دانشگاه شیراز روزهای سه شنبه هر هفته در محل مرکز آموزشهای فرهنگی دانشگاه جنب مرکز نشر برگزار می شود.

کلاه نیویورکی در دانشگاه شیراز به نمایش در آمد

درادامه سلسله جلسات کافه فیلم  دانشگاه شیراز فیلم «کلاه نیویورکی» ساخته  دیوید وارک گریفیث محصول سال ۱۹۰۲ میلادی به نمایش درآمد.

در این برنامه، استاد بقایی درباره قاب بندی ها  و نوع کارگردانی و تدوین فیلم توضیحاتی ارائه نمود و استاد بیطرف نیز در مورد دکوپاژ فیلم و نوع تصاویر صحبت کرد.

ساعی به تکامل داستان گویی در فیلم نسبت به فیلم‌های پیش از آن اشاره کرد و بیژن کیا به استفاده نماهای متوسط «مدیوم شات» و روایت داستانی همراه با توجه به پیرنگ بعنوان روندی رو به تکامل برای هنر هفتم اشاره کرد.

در بخش دوم برنامه فیلم «بادکنک قرمز» که چندین و چند جایزه جهانی را در کارنامه خود دارد به نمایش در آمد. این فیلم که توسط آلبر لاموریس کارگردان فقید و صاحب سبک فرانسوی  ساخته شده حکایت روایت دوستی کودکی تنها با بادکنکی قرمز است، رابطه عاطفی و کودکانه ای که منجر به فضایی تراژیک اما نه ناامید کننده در کودک می شود.

بیژن کیا در نقد این فیلم به سه رویکرد واقعگرائی در ابتدای فیلم ، ایجاد فانتزی در میانه  اثر و بستر سمبولیک در یک سوم نهائی فیلم اشاره کرد.

جلسات مستمر کافه فیلم دانشگاه شیراز روزهای دو شنبه هر هفته در محل مرکز آموزشهای فرهنگی دانشگاه "جنب مرکز نشر" برگزار می شود.

کد خبر 3672950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha