۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵

دفتر حامی رسانه‌های آزاد افغانستان اعلام کرد؛

۶۳۴ مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵

۶۳۴ مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵

بنابر گزارش دفتر حامی رسانه‌های آزاد در افغانستان، در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵، ۶۳۴ مورد خشونت علیه خبرنگاران این کشور صورت گرفته که سهم طالبان از این خشونت‌ها ۱۱۶ مورد بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نورآقا شریفی، مسئول دفتر حمایت کننده رسانه‌های آزاد در منطقه شمال افغانستان این آمار را در نشست «تهدیدها علیه خبرنگاران و چالش‌های پیش روی نهادهای رسانه‌ای و خبرنگاران» که در دفتر روزنامه «عصر نو» در مزار شریف برگزار شد، عنوان کرد.

«عصر نو» از معدود نشریات افغانستان است که بدون حتی یک شماره توقف از آغاز فعالیت تاکنون در این کشور منتشر می‌شود.

آمار خشونت علیه فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران

نورآقا شریفی، مسئول دفتر حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد در منطقه شمال افغانستان با ارائه آماری از خشونت‌ها علیه خبرنگاران در این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ تاکید کرد که بیشتر این خشونت‌ها از جانب حکومت افغانستان علیه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای صورت گرفته است.

به گفته وی، از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۵ «۶۳۴ مورد خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته است» که شامل ۴۶ مورد قتل، ۴۴ مورد زخمی، ۲۴ مورد ربایش، ۸۵ مورد بازداشت، ۲۴۴ مورد توهین و تهدید و ۱۹۱ مورد هم ضرب و شتم خبرنگاران بوده است.

شریفی عاملان این خشونت‌ها را نیز اینگونه معرفی ‌کرد: ۳۴۴ مورد این خشونت‌ها از سوی دولت، ۱۱۶ مورد آن از سوی طالبان، ۱۶۱ مورد آن از سوی افراد ناشناس و ۱۹ مورد از سوی نیروهای ناتو در افغانستان صورت گرفته است.

مسئول دفتر حمایت کننده رسانه‌های آزاد در منطقه شمال افغانستان با ارایه این ارقام، حکومت افغانستان را به‌ بی‌توجهی علیه رسانه‌ها و خبرنگاران متهم کرد و گفت: حتی از سوی پارلمان افغانستان علیه رسانه‌ها اعلام جهاد شده است و در بیشتر موارد دولت افغانستان به رسانه‌ها اعتنا نمی‌کند و اطلاعات را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد.

شریفی با نگاهی تحلیلی بر وضعیت رسانه‌ها و دشواری‌های کار رسانه‌ای در افغانستان یادآور شد: سال گذشته (۱۳۹۴) نزدیک به ۳۰۰ فعال رسانه‌یی و خبرنگاران افغانستان را به مقصد کشورهای اروپایی ترک کرده‌اند و در این سال آمار خشونت‌ها ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته مسئول دفتر حمایت کننده رسانه‌های آزاد در منطقه شمال افغانستان، تهدیدهای امنیتی از سوی طالبان، هدف قرار دادن نهادهای رسانه‌ای از سوی این گروه، ورشکستگی مالی رسانه‌ها، عدم رسیدگی به‌پرونده‌های قتل، تهدید و ضرب و شتم خبرنگاران از سوی دولت افغانستان و ننیز کم‌توجهی دولت، از دلایل پناهندگ فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران افغانستان به کشورهای اروپایی بوده است.

آماری از تعداد رسانه‌های فعال در افغانستان

همچنین به گفته صالح محمد خلیق، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ، در افغانستان ۷۰ شبکه تلویزیونی وجود دارد. همچنین ۱۷۰ شبکه رادیویی، ۱۵۰۰ نشریه چاپی، ۹ خبرگزاری و بیش از ۱۰۰۰ مطبعه به ثبت رسیده است. از این جمله در بلخ ۱۲ شبکه تلویزیونی، ۱۷ شبکه رادیویی، ۳۰ نشریه چاپی، چهار نمایندگی خبرگزاری و پنج مطبعه ثبت شده است.

رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ همچنین گفت: در سراسر افغانستان بیش از دو میلیون از اینترنت استفاده می‌کنند که از این میان یک و نیم میلیون نفر، به شبکه‌های اجتماعی نیز دسترسی دارند.

کد خبر 3672959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha