۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۷

آئین‌های رمضان در استان‌ها - ۲۰

سقف حمامی که مرکزرؤیت هلال ماه شد/پیاده‌روی برای اقامه نماز جماعت

سقف حمامی که مرکزرؤیت هلال ماه شد/پیاده‌روی برای اقامه نماز جماعت

ورامین- ماه رمضان در استان تهران هم دارای آئین‌های معنوی مخصوص به خود است، آئین‌هایی که برخی از آنها را در خاطرات نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ماه رمضان در استانهای مختلف از جمله تهران آداب و رسوم خاص خود را دارد، آئین هایی که به معنویت ماه خدا افزوده و محلی برای عرض ارادت بیشتر مردمان ایران اسلامی به این ماه مبارک است.

در استان تهران نیز از قدیم الایام از زمانی که برای بیدار شدن مردم در سحر و اعلام زمان افطار «توپ» در می کردند تا چاووشی خوانی در وقت سحر آئین هایی به سبک و سیاق مردم این دیار رواج داشته است.

برگزاری تعزیه در ایام سوگواری ماه رمضان، نظافت خانه و مسجد و زورخانه پیش از آغاز این ماه مبارک و پخت انواع نذری به ویژه آش و حلوا از دیگر آئین های رایج در این استان بوده است.

مساجد تهران بعد از افطار و به‌خصوص در شب‌های احیاء مملو از جمعیت شده و اهالی گود و زورخانه نیز بعد از اقامه نماز و شنیدن وعظ واعظ، راهی زورخانه‌ می‌شدند، جایی که در برخی شب ها میزبان گلریزان برای گرفتن دست نیازمندان می شد.

خاطرات رمضانی

و اما ماه مبارک رمضان سرشار از خاطرات شیرینی است که تا پایان عمر در ذهن و یاد هر انسانی باقی می ماند و می تواند در مسیر زندگی آنان تأثیر بگذارد. همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بررسی زوایای مختلف این ماه پر خیر و برکت از دریچه خاطرات خالی از لطف نیست.

خاطرات شیرین برخی از مسئولان در ارتباط با ماه مبارک رمضان شاید برای بسیاری از مردم جالب توجه باشد و مردم دوست دارند، بدانند که شخصیت ها و مدیران مختلف، چه حال و هوایی در ایام ماه مبارک رمضان داشته اند.

سید حسین نقوی حسینی از نمایندگان مجلس نهم و دهم است که در کارنامه خود علاوه بر ریاست تربیت معلم کشور، سه دوره نمایندگی مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی را دارد.

ریاست مجمع نمایندگان استان تهران، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، ریاست فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی  از جمله سوابق چندین سال اخیر نقوی حسینی است.

تلاش برای رویت هلال ماه

سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر از حال و هوای روزهای نوجوانی و جوانی خود در ایام ماه مبارک رمضان گفت و اینکه با پای پیاده برای اقامه نماز به ورامین می آمده و یکی از نوجوانانی بوده است که برای رویت هلال ماه مبارک رمضان تلاش می کرده است.

از کلاته تا ورامین را در ایام ماه رمضان پیاده طی می کردم

نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ماه مبارک رمضان سرشار از برکات مختلف است که می تواند روح و جان انسان را جلا دهد.

وی با اشاره به ثبت خاطرات شیرین ماه مبارک رمضان در اذهان انسان افزود:  هر انسانی بر اساس شرایط و اقتضائات سنی خود از ماه مبارک رمضان خاطراتی را به یادگار دارد که می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

نقوی حسینی با تشریح یکی از خاطرات خود از ایام ماه مبارک رمضان در دوران نوجوانی ادامه داد: در دوران جوانی از کلاته تا ورامین را با پای پیاده طی می کردم تا در نماز جماعت حاضر شوم.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی، هدف از حضور در ورامین را اقامه نماز در مسجد صاحب الزمان(عج) عنوان کرد و  اضافه کرد: در این ایام با زبان روزه خود را به نماز مغرب و عشاء مسجد صاحب الزمان(عج) ورامین می رساندم و نماز را به امامت آیت الله محمودی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان اقامه می کردم.

پیاده روی مسیر کلاته تا ورامین را هیچگاه فراموش نمی کنم

وی با اشاره به این نکته که در آن زمان وسایل حمل و نقل امروزی نیز وجود نداشت، گفت: پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد صاحب الزمان(عج) ورامین، دوباره به صورت پیاده به کلاته که محل زندگی مان بود باز می گشتم و افطار می کردم.

نقوی حسینی، حضور پیاده در نماز جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) ورامین را لذت بخش و فراموش نشدنی عنوان کرد و  متذکر شد: این یکی از خاطرات شیرین و لذت بخش من در ایام جوانی در ورامین بود که هیچگاه فراموش نمی کنم.

نوجوانانی که بالای حمام قدیمی روستای کلاته به دنبال هلال ماه رمضان بودند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تشریح یکی دیگر از خاطرات خود در ایام ماه مبارک رمضان بیان داشت: در ایام نوجوانانی و زمانی در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودم، در روستای کلاته رسم خاصی متداول بود.

وی با اشاره به وجود یک حمام قدیمی در روستای کلاته که دارای سقف بلندی بود، افزود: در زمان حلول ماه مبارک رمضان، حمام قدیمی در روستای کلاته وجود داشت که از سقف بلندی برخوردار بود.

نقوی حسینی ادامه داد: بزرگ ترهای مسجد و روستا در زمان حلول ماه مبارک رمضان، چهار تا پنج نوجوان روستا را انتخاب کرده و این نوجوانان بالای سقف حمام قدیمی می نشستند.

اهدای جایزه اهالی روستا به پیدا کننده ماه مبارک رمضان

وی دلیل حضور نوجوانان در بالای سقف حمام قدیمی روستای کلاته را رویت هلال ماه رمضان عنوان و  اضافه کرد: در ان زمان، امکانات کنونی برای تشخیص حلول ماه مبارک رمضان وجود نداشت و به همین خاطر بزرگ ترهای روستا اعتقاد داشتند که چشمان نوجوانان تیز بین تر است و به همین خاطر از وجود نوجوانان روستا استفاده می کردند.

نقوی حسینی با اشاره به تعیین جایزه برای نوجوانانی که موفق به رویت هلال ماه مبارک رمضان شوند، یادآور شد: بزرگترهای مسجد وروستا، جوایزی را نیز برای نوجوانان و جوانانی که موفق به دیدن ماه مبارک رمضان می شدند، تعیین می کردند و بسیاری از نوجوانان برای گرفتن جایزه در این امر مشارکت داشتند.

وی با اشاره به تلاش خود در ایام نوجوانی برای رویت هلال ماه مبارک رمضان بیان داشت: من هم از جمله نوجوانانی بودم که بالای سقف حمام قدیمی روستای کلاته حاضر شده و تلاش می کردم که ماه مبارک رمضان را رویت کنم.

نقوی حسینی ادامه داد: تلاش برای رویت هلال ماه مبارک رمضان در روستای کلاته یکی دیگر از خاطرات شیرین من در ایام ماه مبارک رمضان است.

کد خبر 3681407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha