۸ تیر ۱۳۹۵، ۹:۵۳

طی ۱۸ ماه گذشته محقق شد؛

درآمدزایی ۱.۳ میلیارد دلاری از تولیدات فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی

درآمدزایی ۱.۳ میلیارد دلاری از تولیدات فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی

بوشهر - ارزش اقتصادی تولید گاز، میعانات گازی و سایر محصولات پالایشگاهی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی از زمان بهره برداری ردیف های نخست پالایشی آن طی ۱۸ ماه گذشته تاكنون به ۱.۳ میلیارد دلار رسید.

به گزارش روابط عمومی نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در شركت نفت و گاز پارس با اشاره به اینكه مرحله نخست تولید از پروژه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی از دی ماه سال ۱۳۹۳ با بهره برداری از ۲۲ حلقه چاه تولید گاز، دو سكوی دریایی اصلی، دو خط لوله زیر دریایی ۳۲ اینچ و چهار ردیف عملیاتی پالایشگاهی جهت شیرین سازی گاز راه اندازی شده است، گفت: این پروژه از محل برداشت از بخش مخزنی خود در میدان مشترك پارس جنوبی تاكنون ۱.۳ میلیون دلار برای كشور درآمدزایی داشته است كه این میزان حدود یك چهارم مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این طرح گازی ملی است. 

حسن بویری عنوان كرد: از آغاز دوره بهره‌برداری از ردیف های تصفیه گاز در پالایشگاه این پروژه تاكنون ۸ میلیارد متر مكعب گاز شیرین سازی شده، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بشكه میعانات گازی (CONDENSATE) در قالب ارسال ۲۱ محموله صادراتی، ۹۵ هزار تن اتان و ۱۴۸ هزار تن بوتان و پروپان مایع تولید شده است كه از نظر ارزش اقتصادی به میزانی فراتر از ۱.۳ میلیارد دلار برای اقتصاد ملی تولید درآمد داشته است. 

وی افزود: مطابق برنامه ریزی های انجام شده، دو ردیف باقیمانده پالایشگاهی این فازهای نیز طی نیمه دوم سال جاری با بهره برداری از سكوهای اقماری این طرح در حوزه فراساحل در مدار تولید قرار می گیرد كه با عملیاتی شدن تولید ۲۸ میلیون متر مكعبی گاز از ذخایر و چاه‌های این بخش، به میزانی فراتر از۴۰ درصد به مجموع ارزش اقتصادی و تجاری تولید روزانه محصولات این پروژه افزوده خواهد شد . 

بویری با اشاره به مصارف تولیدات این فاز گفت: تمامی گاز تولیدی شیرین سازی شده فازهای ۱۷ و ۱۸ به میزان ۸ میلیارد متر مكعب تاكنون( طی ۱۸ ماه گذشته) به شبكه سراسری مصرف كشور تزریق و ارسال شده و میعانات گازی آن نیز به مقاصد صادراتی اختصاص یافته است. 

به گزارش خبرگزاری مهر، اتان تولیدی این فاز نیز به منظور تامین خوراك صنایع پائین دستی به مجتمع های پتروشیمی واقع در منطقه عسلویه ارسال شده است تا در زنجیره تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر قرار گیرد. 

کد خبر 3696683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha