۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۵۳

سایه تاچریسم بر سر انگلستان؛

ترزا می؛‌ دومین نخست وزیر زن بریتانیا

ترزا می؛‌ دومین نخست وزیر زن بریتانیا

ترزا می محافظه کار با ثبت طولانی ترین دوره خدمت در سمت وزیر کشور دستاوردهایی همچون کاهش نرخ جرم و جنایت، ایجاد اصلاحات در نیروی پلیس و اِعمال محدودیت بر قانون مهاجرت را در کارنامه خود دارد.

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل: «ترزا مری می» زاده یکم اکتبر ۱۹۵۶ در ایست بورن انگلستان، نخست وزیر جدید بریتانیا و رهبر کنونی حزب محافظه کار این کشور است که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ میلادی به عنوان محافظه کاری لیبرال و به نمایندگی از «مِیدنهِد» به مجلس عوام بریتانیا راه یافت.

 ترزا می سابقه تحصیل هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی را داراست. وی پس از فارغ التحصیلی در رشته جغرافیا از کالج «سنت هاگ» در دانشگاه آکسفورد فعالیت حرفه ای خود را با کار در «بانک انگلستان» (۱۹۸۳- ۱۹۷۷) آغاز کرد و پس از آن عهده دار سمتهایی همچون مدیر واحد امور اروپایی و مشاور ارشد امور بین الملل در «انجمن خدمات تسویه پرداختی» (۱۹۹۷-۱۹۸۵) شد.

این بانوی انگلیسی سالیان سال به فعالیتهای سیاسی در تمام سطوح پرداخت؛ از پرکردن پاکتها در انجمن محلی حزب محافظه کار گرفته تا عضویت در شورای بخش مرتون لندن از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴. بعد از چندین تلاش ناموفق برای راهیابی به مجلس عوام بریتانیا در سالهای ۱۹۹۲و ۱۹۹۴، وی در نهایت توانست در انتخابات سراسری سال ۱۹۹۷ به عنوان نماینده «مِیدنهد» به پارلمان بریتانیا راه یابد. در این دوران، وی دستاوردهایی همچون ارتقای خدمات قطار محلی، تأسیس بخش آسیب دیدگیهای محدود در بیمارستان سنت مارکز و بهبود و نوسازی مرکز شهر میدنهد را در کارنامه خود ثبت کرد.

وی از سال ۱۹۹۷ تاکنون عهده دار سمتهای مختلفی در پارلمان بریتانیا شده است. ترزا می از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ در کابینه سایه عضویت داشت و در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳  نخستین زنی بود که ریاست حزب محافظه کار را برعهده گرفت. او در کابینه در سایه ویلیام هیگ، یان دانکن اسمیت، مایکل هوآرد و دیوید کامرون در مناصب مختلفی از جمله وزیر سایه کار و بازنشستگی، و رهبر در سایه مجلس عوام فعالیت کرده است.

با انتخاب دیوید کامرون به مقام نخست وزیری انگلیس در سال ۲۰۱۰،‌ ترزا می به عنوان وزیر کشور و وزیر امور زنان و برابری انتخاب شد و بدین ترتیب، چهارمین زنی بود که یکی از بزرگترین مناصب بریتانیا را برعهده می گرفت. این چهار منصب به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: نخست وزیری (مارگارت تاچر)، وزارت امور خارجه (مارگارت بکت)، وزارت کشور (ژاکی اسمیت و ترزا می).

وی به عنوان یک محافظه کار، طولانی ترین دوره خدمت در سمت وزیر کشور را طی شصت سال گذشته به نام خود ثبت کرد. از جمله اقدامات وی در این دوران می توان به کاهش نرخ جرم و جنایت، ایجاد اصلاحات در نیروی پلیس، اِعمال محدودیت بر مهاجرت، و معرفی قانون مشهور برده داری مدرن اشاره کرد.

اما در پی اعلام نتایج همه پرسی بیست و سوم ژوئن ۲۰۱۶ که مهر تأییدی بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، دیوید کامرون کناره گیری خود را از قدرت اعلام نمود. با کناره گیری کامرون، ترزا می نامزدی خود را برای رهبری حزب محافظه کار اعلام کرد و به سرعت به عنوان نامزد پیشتاز این رقابت مطرح شد.

در نخستین رأی گیری اعضای حزب محافظه کار برای تعیین رهبر این حزب در پنجم ماه ژوئیه، ترزا می با اختلافی چشمگیر بر رقیب خود «آندره لدسام» پیروز شد. با عقب نشینی لدسام از عرصه رقابتها در روز یازدهم ژوئیه،‌ ترزا می ابتدا به سمت رهبر حزب محافظه کار و دو روز پس از آن، به عنوان دومین نخست وزیر زن بریتانیا- پس از مارگارت تاچر (۱۹۹۰-۱۹۷۹)- منصوب شد.

کد خبر 3713130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha