۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۵

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

پیاده سازی فرهنگ ائمه (ع) راهکار رسیدن به یک جامعه دینی سالم است

پیاده سازی فرهنگ ائمه (ع) راهکار رسیدن به یک جامعه دینی سالم است

کرمانشاه- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم پیاده سازی فرهنگ ائمه در جامعه را راهکار رسیدن به یک جامعه دینی سالم دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در اختتامیه همایش ملی «سیمای امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی در آیینه ادبیات پایداری»، که در کرمانشاه برگزار شد با اشاره به فرمایشات امام رضا (ع)، گفت: در رویدادهایی که در مورد امامان شیعه وجود دارد، چند رویداد متفاوت است که از آن جمله می توان به جنگ کربلا و برخورد امام حسین (ع) با یزید و تسلیم نشدن در مقابل یزید، صلح و سازش امام حسن (ع) با معاویه و ولایت پذیری امام رضا (ع) اشاره کرد.

وی افزود: چیزی که در سیرت و سنت ائمه (ع) داریم ظلم ستیزی است که در سیره همه ائمه مشترک است و آنها به دنبال مبارزه با ظلم و احیای عدالت بودند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: پذیرش ولایت عهدی مامون توسط امام رضا (ع) نیز به منظور همین ظلم ستیزی است تا جامعه اسلامی از ظلم در امان بماند.

فاضل میبدی افزود: ما برای مظلومیت ائمه و امام رضا (ع) در دوران خودشان، بسیار مرثیه می گیریم و در فرهنگ ما ایرانیان گرم بودن بازار احیای مرثیه برای ائمه خوب است، اما ائمه ما در دوران خود مظلومیتی داشتند که دست ما شیعیان است و آن مظلومیت فرهنگی ائمه است که ما برای آن نگریستیم و آنچه که آنها می خواستند در جامعه به عنوان فرهنگ جا بیفتد کمتر به آن پرداخته ایم.

وی اظهار داشت: امروز به گوشه ای از فرهنگ امام هشتم (ع) خواهیم پرداخت تا به فاصله فرهنگ ما مردم مسلمان با فرهنگ مد نظر ائمه برسیم.

فاضل میبدی گفت: امام (ع) دوست انسان را عقل و دشمن او را جهل می دانست و می فرمود: «تار انسان عقل و پود آن داد و دادگری است» که اگر فرهنگ جامعه اسلامی بر اساس این تار و پود ساخته شده بود، امروز جوامع بشری با این همه ظلم مواجه نبود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در دین یکی از دعوت هایی که از همه ما شده دعوت تفقه در دین است، به این دلیل که دین در جامعه بشری بسیار مهم است.

فاضل میبدی با بیان اینکه همان اندازه که دین برای جامعه بشری نجات بخش است، همان اندازه نیز خطرناک است، گفت: در جامعه دین دار نباید آمار طلاق و دزدی و ... زیاد باشد.

وی پیاده سازی فرهنگ ائمه در جامعه را راهکار رسیدن به یک جامعه دینی سالم دانست و تاکید کرد: جامعه باید خردمند شود و آدم ها هم نوع خودشان را به عنوان یکی از پایه های اولیه اخلاق دوست بدارند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر توجه انسان ها در جامعه ای به هم کم شده، آن جامعه اخلاقی و عقلانی نیست.

فاضل میبدی با بیان اینکه عمران تنها شاخص توسعه نیست، اظهار داشت: شاخص و ملاک توسعه یک جامعه اخلاق و عقل آن جامعه است.

وی در ادامه افزود: هر جامعه ای که قانون بیشتری برای آن بگذارند، نشان دهنده عقب ماندگی آن جامعه است و هر چه قانون و جرم جامعه ای کم باشد نشان توسعه یافتگی آن جامعه است.

فاضل میبدی خطاب به مسئولین و مردم استان گفت: از امروز توسعه جامعه را با قانون نبینید، بلکه توسعه آن را در عقلانیت و اخلاق ببینید.

کد خبر 3737531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha