۳ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۶

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد:

بالاترین نرخ تغییر نیروی کشور در صنعت رسانه است

بالاترین نرخ تغییر نیروی کشور در صنعت رسانه است

اردبیل- معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به دلیل نبود احساس رابطه استخدامی ثابت با رسانه متبوع نرخ آمد و رفت در صنعت رسانه بیشتر از سایر صنایع و حِرف است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین انتظامی شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک با نمایندگان رسانه های محلی استان اردبیل تصریح کرد: از جمله عوامل ماندگار کردن خبرنگار در یک رسانه، پوشش بیمه وی است.

وی با بیان اینکه مدیران مسئول و صاحبان امتیاز موظف به پوشش بیمه همکار خبری خود هستند، اضافه کرد: این اقدام قانونی باید در رسانه ها پیاده شود و این طور نیست که بر اساس سلایق شخصی از اجرای آن خودداری کرد.

انتظامی افزود: اظهاراتی از این دست که دولت، خبرنگار را بیمه کند صحیح نیست چرا که وقتی دولت، خبرنگاری را بیمه می کند رگ حیات آن در دست دولت است و با کوچکترین رفتار منتقدانه بیمه فرد قطع می شود.

آخرین وضعیت بیمه خبرنگاران

وی با بیان اینکه این مهم در راستای تحقق استقلال حرفه ای خبرنگار باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: ما در سه عنصر قانون، تحقق سواد حرفه ای و تحقق استقلال حرفه ای وضعیت و شرایط بیمه خبرنگاران را تغییر دادیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از انتهای سال ۹۴ هر نشریه ای از جمله روزنامه یا هفته نامه یا دو هفته نامه استانی و سراسری در صورتی که لیست بیمه نداشته باشد باید فعالیت کاری خود را با وزارت ارشاد قطع کند.

انتظامی افزود: مدیران مسئول هر چند نمی توانند به پوشش بیمه ای خود در نشریه شان اقدام کنند اما اگر خبرنگاری به صورت تمام وقت با رسانه آنها فعالیت دارد و از شروع فعالیت کاری ۴ ماه سپری شده است اگر پوشش بیمه ای ندارد یارانه نشریه قطع می شود.

به گفته معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورتی که نشریه، افرادی در حوزه فعالیت خبری را بیمه کند دو برابر سایر افراد که غیر مرتبط با کار خبری هستند مورد حمایت قرار می گیرد.

وی همچنین در خصوص روند حمایت بیمه ای صندوق اعتباری هنر اضافه کرد:  ما روند حمایت صندوق از مطبوعات را تقریبا صفر کرده ایم و در سایت جدید سمان یعنی سامانه جامع خبرنگاران تنها افرادی که مدارک و مستندات کافی داشته باشند می توانند بیمه شوند.

انتظامی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل ایراداتی که سایت سمان وجود داشت ما شاهد بودیم رانندگان تاکسی یک شهر به اسم خبرنگار بیمه شده اند.

به گفته وی در سایت جدید خبرنگاری که بتواند از ۲۵۰ امتیاز تنها ۲۵ امتیاز کسب کند تحت پوشش بیمه قرار می گیرد که این امتیاز بر اساس آثار، کتب تالیفی، جوایز از جشنواره ای سراسری مطبوعات و  سابقه بیمه به وی تعلق می گیرد.

رتبه بندی خبرگزاری ها

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه فرد ویزیتور نمی تواند مستحق امتیاز شود، ادامه داد: موسسات مطبوعاتی می توانند لیست واحد بیمه ارائه بدهند.

انتظامی افزود: حتی خانه های مطبوعات استانها می توانند کد کارگاهی دریافت کرده و اقدام به بیمه تعدادی از فعالان رسانه ها کنند.

وی متذکر شد: در خبرگزاری ها نیز از ۲ سال قبل اعلام شده است که ۱۰۰ نفر در تهران و ۱۰۰ نفر در استانها را می توانند تحت پوشش بیمه قرار داده و از حمایت وزارت ارشاد استفاده کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افرود: هر برخی دفاتر خبرگزاری ها که مجوز مجزا گرفته اند توانسته اند پوشش بیمه مطلوب داشته باشند اما به نظر می رسد خبرگزاری ها در پوشش بیمه ای شعب استانی خود دچار مشکل هستند.

به گفته انتظامی اغلب خبرگزاری ها ادعا می کنند که ارتباط پیمانکاری دارند و تعهدی نسبت به خبرنگاران ندارند.

وی افزود: رتبه بندی در خصوص خبرگزاری ها صورت گرفته است و دسته ای که نسبت به خبرنگاران خود احساس تعهد می کنند به مراتب بیشتر از سایر گروه ها مورد حمایت هستند.

گرفتن هدیه ممنوع است

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تصریح کرد: وزارت ارشاد در سیاست جدید خود بسته های حمایتی برای گروه خاصی از رسانه ها را پیش بینی کرده است.

به گفته انتظامی در این گروه بندی رسانه های مروج زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایثار و شهادت، تولید و همبستگی ملی، ترویج سیاست های اقتصاد مقاومتی و ترویج علم و پژوهش در اولویت هستند.

انتظامی خاطرنشان کرد: امسال گروه جدیدی از نشریات از جمله نشریات مروج محیط زیست، دسترسی آزاد به اطلاعات، گردشگری خارجی و نشریات مروج فرهنگ وقف در گروه حمایتی ویژه قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد ضریب ویژه برای نشریاتی همچون نشریات سینمایی و جدول در نظر نگرفته است، اضافه کرد: هر چند وجود این نشریات ضروری است اما گروهی که اعلام شد به صورت ویژه مورد حمایت قرار می گیرند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین به ضرورت تدوین طرح آمایش سرزمین در حوزه فرهنگ تاکید کرد و افزود: آمایش می تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و به استفاده بهینه از سرمایه ها کمک کند.

انتظامی با تاکید بر اینکه دولت نمی تواند در امور داخلی رسانه ها دخالت کند، اضافه کرد: در عین حال تاکید ما ایجاد موسسات مطبوعاتی با تجمیع چند نشریه است.

وی تصریح کرد: موسسات مطبوعاتی و بنگاههای رسانه ای مورد حمایت ویژه است و دولت از تشکیل آنها حمایت می کند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای خبرنگاری اضافه کرد: ضبط پنهانی مصاحبه ها و یا خودداری از در اختیار دادن متن خبر قبل از انتشار آن، فرد مصاحبه شوند بدور از اخلاق حرفه ای رسانه ای است.

انتظامی افزود: گرفتن هدیه توسط خبرنگاران نیز وجهه فعالیت رسانه ای را زیر سئوال می برد و کاملا از دیدگاه وزارت ارشاد ممنوع است.

دستگاه دولتی اجازه مستقیم آگهی دهی ندارد

وی با تاکید بر اینکه در وضعیت فعلی الگوی مصرف رسانه ای کشور تغییر کرده است اضافه کرد: زمانی رسانه های جمعی یکه تاز بودند با این وجود در حال حاضر رسانه های مدرن رفتار مصرف کنندگان رسانه را تغییر داده است.

انتظامی با تاکید بر اینکه روز به روز مطبوعات مکتوب با تهدید مواجه هستند، خاطرنشان کرد: به منظور ساماندهی دهی وضعیت نشریات مکتوب سیاست های جدیدی در دستور کار اجرا است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ادامه داد: از جمله اینکه روزنامه های سراسری که ویژه نامه  استانی منتشر می کردند و آن را به صورت مجزا توزیع می کردند از این امر منع شده اند و صرفا توزیع همراه روزنامه ممنوعیت ندارد.

وی با بیان اینکه در صورت مشاهده چنین امری ارتباط روزنامه را با وزارت ارشاد قطع می کنیم، اضافه کرد: سیاست قابل تاکید دیگر این است که ویژه نامه های استانی نباید بیش از ۳۰ درصد از حجم تولید خود آگهی بزنند.

انتظامی افزود: همچنین کانونهای تبلیغاتی از انتشار آگهی نامه در کمتر از ۱۰ روز منع شده اند و ما تاکید داریم کانون ها برای آگهی نامه با نشریات قرارداد همکاری مشترک داشته باشند.

به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در حال حاضر توزیع آگهی های دولتی با هدف رعایت عدالت در بین نشریات از طریق نرم افزار انجام می شود و هیچ دستگاه دولتی مطلقا اجازه ندارد به نشریات آگهی بدهد.

وی با بیان اینکه بجز آگهی های ثبتی و دادگستری که به صورت سنتی توزیع می شود مابقی در سیستم توزیع خواهد شد، ادامه داد: اگر دستگاه اقدام به انتشار آگهی به صورت مستقیم بکند به مراجع نظارتی و دیوان محاسبات معرفی می کنیم.

انتظامی بهترین ناظران اجرای این طرح را فعالان خود رسانه ها دانست و اضافه کرد: انتظار می رود خبرنگاران در صورت مشاهده تخلف از قانون مراتب را به معاونت مطبوعاتی اطلاع رسانی کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین در خصوص مشکل برخی از نشریات استان اردبیل که موفق به دریافت یارانه نشده اند، اضافه کرد: پرداخت یارانه بر اساس اعلام وصول نشریه انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تکریم نشریات سیستم الکترونیک ساماندهی آنها دایر شده است و نشریاتی که یارانه شش ماهه دوم خود را دریافت نکرده اند در صورتی که هر چه سریعتر اعلام وصول شوند در کوتاه ترین زمان یارانه شان را پرداخت می کنیم.

کد خبر 3751282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha