۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۱۱

در نشست فرهنگسرای رسانه؛

ابعاد رسانه‌ای المپیک ریو ۲۰۱۶ بررسی می‌شود

ابعاد رسانه‌ای المپیک ریو ۲۰۱۶ بررسی می‌شود

نشست بررسی ابعاد رسانه­‌ای المپیک ریو ۲۰۱۶ سه شنبه ۹ شهریور ماه ساعت ۱۷ در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌­های اجتماعی برگزار می‌­شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه­‌های اجتماعی، المپیک ۲۰۱۶ ریو به پایان رسید و طبق معمول رویدادهای مشابه، بسیاری از معادلات ورزشی جای خود را به اتفاقات، پدیده‌­ها و حاشیه­‌های غیرقابل پیش‌­بینی داد.

قهرمانان و نام‌آوران زیادی سقوط و نزول کردند. در مقابل، چهره­‌های جدیدی در عرصه قهرمانی معرفی شدند، که شاید به لحاظ فنی شخصیت قهرمانی نداشتند.

بررسی موشکافانه این رویداد بزرگ چه از نظر روان­شناسی و چه از منظر اقتصاد، سیاست و جامعه‌­شناسی به خوبی نشان­‌دهنده آن است که المپیک به عنوان یک پدیده چندوجهی، به لحاظ هژمونیک سال­‌هاست که یک پدیده ذاتاً رسانه‌­ای است.

با این تحلیل، شما در المپیک لزوماً با یک سری ورزش­کار روبه‌­رو نیستید، که بر اساس توانایی فنی خود با یکدیگر رقابت کنند. بلکه المپیک چیزی شبیه یک فستیوال سینمایی است، که در آن بازیگران باید بتوانند نمایش بهتری داشته باشند.

واقعیت رسانه‌­ای در المپیک رفته رفته جایگزین واقعیت ورزشی آن می‌­شود.

ورزشکاران -بخوانید هنروران- در آن ازدواج می­‌کنند، تبلیغ حزب و ساختار سیاسی­‌شان را می‌­کنند، دین و اعتقاداتشان را ترویج می دهند، به جنبش­‌های جنسیتی یا نژادی ملّی و فرا ملّی پالس می‌­فرستند و در نهایت بر خلاف گذشته که چین به پشتوانه جمعیت و پتانسیل بسیار متنوع آن، با اختلاف بسیار، اول بلامنازع بود؛ قافیه را تا روز آخر به امپراطوری رسانه­‌ای ایالات متحده باختند.

رسانه­‌ها، ورزشکار معرفی می‌­کنند. او را تضعیف و گاه تقویت می­‌نمایند و در نهایت انگار این رسانه‌­ها هستند که با قابلیت­‌هایشان می‌­توانند بازنده و برنده را هدایت کنند و حتی معنای برنده و بازنده را پس از توزیع مدال­‌ها تعیین کنند. این جنبه را به ویژه در موضوع مدال پهلوان وزنه­‌برداری خودمان دیدیم.

البته ورود رسانه به معنا و ذات المپیک سوای اتفاقاتی است که معمولاً به عنوان حاشیه­‌های رسانه­‌ای آن بروز می‌­کند و خاطرات و تأثیرات شگرفی را شکل می­‌دهد. از اشتباهات رسانه‌­ای مانند واکنش ناشیانه به شایعه فوت یک مجری مشهور گرفته تا اظهارات موهونی که یکی از ورزشکاران زن دو و میدانی را آزرد.

المپیک ریو با ناکامی­‌های بسیار ورزش کشور به پایان رسیده اما پیشاپیش همان­طوری که رسانه­‌ها برنز کیمیا علیزاده را طلا قیمت نهادند و باخت سلیمی را برد قیمت زدند­؛ باید ببینیم که پس از ندیدن توفیق تیم‌­های داوری و مهندسی، احساسات مردمی به سمت هم­دردی با تیم شکست­خورده کشتی فرنگی جریان رسانه­‌ای کشور از چه سمت و سویی قربانی می­‌گیرد؟

همین نمایش‌­ها و حاشیه‌­های پر رنگ­تر از متن و جنجال برانگیز رسانه‌­ای و این ناکامی­‌ها و اتفاق­‌های  غیرمنتظره بهانه‌­ای شد که فرهنگسرای رسانه نشستی در همین راستا و در جهت بررسی فراز و نشیب­‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو برگزار کند.

علاقمندان جهت حضور در برنامه با شماره ۳-۲۲۸۸۸۶۸۱ و یا ارسال عدد ۱ به سامانه ۲۰۰۰۱۸۳۷۲۳ اقدام کنند. به لحاظ محدودیت نشست، اولویت دعوت با زمان ثبت نام علاقمندان تعیین می‌­شود.

همچنین علاقمندان می‌­توانند جهت شرکت در برنامه به نشانی ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.

کد خبر 3751759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha