۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۲۶

«دیلی تلگراف» خبر داد؛

شتاب «می» برای آغاز «برگزیت» بدون کسب تکلیف از پارلمان بریتانیا

شتاب «می» برای آغاز «برگزیت» بدون کسب تکلیف از پارلمان بریتانیا

نخست وزیر انگلستان برای ممانعت از کارشکنی مخالفان برگزیت تصمیم گرفته تا با تکیه بر اختیارات قانونی خود و بدون نظرخواهی از پارلمان، ماده ۵۰ پیمان لیسبون را عملی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی تلگراف، «ترزا می» نخست وزیر انگلستان از قصد خود برای اجرای رسمی ماده ۵۰ پیمان لیسبون خبر داد- اقدامی که بدون نیاز به کسب تکلیف از پارلمان، آغازگر روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود.

به گفته یک منبع وابسته به دفتر نخست وزیری انگلستان، برای خانم می هیچ ابهامی در خصوص رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا وجود ندارد و حالا نوبت وی است که برگزیت را به مرحله اجرا درآورد.

به گفته تلگراف، قصد می از این اقدام عاجل آن است که به مخالفان برگزیت فرصت به تاخیر انداختن و کارشکنی در روند خروج انگلستان از اتحادیه را ندهد.

گفته می شود که می در مقام نخست وزیر بریتانیا می تواند ماده ۵۰ پیمان لیسبون را بی آنکه نیازی به رای گیری در پارلمان انگلستان باشد، فعال کند.

 تصمیم خانم می در حالی اعلام می شود که دیروز جمعه «ایان دانکن اسمیت» از اعضای ارشد حزب محافظه کار انگلیس در گفتگو با بی بی سی اظهار داشت: ماده ۵۰ پیمان لیسبون به احتمال خیلی قوی در اوایل سال میلادی آینده (۲۰۱۷) فعال می شود.

طبق ماده ۵۰ پیمان لیسبون، هر یک از اعضای اتحادیه اروپا مجاز است تا در صورت تمایل از عضویت این اتحادیه خارج شود اما پیش از تحقق این امر باید بروکسل را در جریان تصمیم خود قرار دهد و بعد بر سر طرح خروج با اعضای اتحادیه وارد مذاکره شود.

تنها زمانی که انگلستان با بروکسل بر سر این طرح به توافق برسد و یا حداقل دو سال بعد از آغاز مذاکرات، مجاز به ترک اتحادیه و در نهایت رهایی از قید همه تعهدات خود خواهد بود.

کد خبر 3753378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha