۱۳ شهریور ۱۳۸۵، ۸:۲۱

وزير امور خارجه در ديدار هيات حزب اسلامي عراق :

با برقراري امنيت بهانه‌اي براي تداوم حضور نيروهاي خارجي در عراق وجود ندارد/ همواره خواهان حفظ وحدت و يكپارچگي و تقويت وفاق ملي در عراق هستيم

با برقراري امنيت بهانه‌اي براي تداوم حضور نيروهاي خارجي در عراق وجود ندارد/ همواره خواهان حفظ وحدت و يكپارچگي و تقويت وفاق ملي در عراق هستيم

هياتي از حزب اسلامي عراق به رياست "اياد السامرايي" عضو مجلس ملي اين كشور با وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفتگو كرد.

به گزارش خبرگزاري"مهر"، در اين ديدار كه روز گذشته برگزار شد،‌ منوچهرمتكي ضمن ابراز خرسندي از تكميل روند سياسي با مشاركت همه گروهها و طوائف عراقي و تشكيل مجلس ملي و دولت منتخب دراين كشور بر اهميت تماس گسترده همه گروهها و احزاب عراقي با جمهوري اسلامي ايران به ‌منظور احياي روابط تاريخي و ريشه‌دار دو ملت تاكيد كرد.

وي با اعلام حمايت كامل كشورمان در همه زمينه ‌ها از دولت و ملت عراق ضرورت حفظ وحدت و يكپارچگي عراق و تقويت وفاق ملي در اين كشور را يادآور شد و اظهار داشت كه جمهوري اسلامي ايران همواره بدنبال وحدت شيعه و سني بوده و در همه تماسها و گفت و گوهاي منطقه ‌اي نيز بر اين مهم تاكيد داشته است.

متكي در خصوص نقش منفي آمريكا در عراق و منطقه اظهار داشت: رشد و تقويت تروريسم در عراق و منطقه بواسطه حضور آمريكاست. آمريكا بعداز فروپاشي كمونيسم تلاش كرد كه بصورت يكجانبه‌ سياست هايش را تحقق بخشد ليكن تاكنون ناموفق بوده است.

وزير امور خارجه كشورمان گفت: تحولات كنوني منطقه نشان مي‌دهد كه نقش اسلام در شكل دهي تحولات بيش از پيش تقويت شده است.

متكي در ادامه ضمن تاكيد بر خروج نيروهاي خارجي از عراق اظهار داشت : مردم عراق بايد هرچه سريعتر امور امنيتي كشور را در اختيار گيرند تا نيروهاي خارجي بهانه‌اي براي تداوم حضور در عراق نداشته باشند.

بنا بر اين گزارش، درادامه اين ملاقات، " اياد السامرائي " با يادآوري دوران سخت رژيم گذشته درعراق و ميهمان نوازي و حمايت جمهوري اسلامي ايران از مردم عراق در آن دوران، از سياست ها و اقدامات مثبت و دوستانه جمهوري اسلامي ايران در قبال دولت و ملت عراق تشكر و قدرداني كرد.

وي ضمن اشاره به نيازمندي دولت كنوني عراق به حمايتهاو تجربيات جمهوري اسلامي ايران در همه زمينه‌ها براهميت حفظ وحدت بين مسلمانان بويژه شيعيان و اهل تسنن در عراق در شرايط حساس كنوني تاكيد كرد.

اياد السامرائي با اشاره به نا امني‌هاي كنوني عراق اظهارداشت: حضور مستقيم آمريكايي‌ها در عراق باعث ايفاي نقش آنان در مسايل امنيتي عراق شده است، دراين راستا آنان در سايه اقدامات تروريستي كه در عراق بوقوع مي پيوندد تداوم حضورشان را در عراق توجيه مي‌نمايند.

کد خبر 375733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha