۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۵۰

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه:

عربستان قادر به تأمین امنیت حج نیست

عربستان قادر به تأمین امنیت حج نیست

قم - عضو عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: کشته شدن حاجیان در حادثه منا نشان داد که عربستان قادر به برقراری امنیت حج نیست.

آیت الله سید محمد غروی در گفتگو با خبرنگار مهر، به بررسی مسئله حج و ابعاد سیاسی و غیر سیاسی بودن آن پرداخت و گفت: حج اصولا یکی از مناسک عبادی و اجتماعی است و در عین حال می‌توان گفت که جنبه‌های سیاسی هم دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که حج به گونه‌ای جهت‌گیری مسلمانان در مقابل کفار را مشخص می‌کند یک کنگره سیاسی است که مسلمانان باید به دور از مذهب و اختلافات به مسائل کلی اسلام بیاندیشند و به این معنا می‌توان گفت سیاسی است.

جنبه سیاسی حج

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اما این مسئله که از سوی عربستان مطرح می‌شود که ایران به دنبال سیاسی کردن حج است از آن جهت است که می‌خواهد این مسئله را مطرح کند که ایران به دنبال تأمین منافع خود و اختلاف بین مسلمانان است که از این جهت گفته‌های آنان صحیح نیست.

وی تأکید کرد: حج از جهت اینکه باید موجب ایجاد وحدت بین مسلمانان باشد تا آنها بتوانند منافع خود را در مقابل کفار حفظ کند جنبه سیاسی دارد.

آیت الله غروی در ادامه به مسئله حادثه منا اشاره کرد و گفت: حقیقت این است که انتظار از عربستان می‌رود که با توجه به دراختیار داشتن حرمین شریفین و حضور میلیونی مسلمانان برای عبادت در این دو مکان همچنان که خانه خدا امن است امنیت آن را حفظ کند.

وی ادامه داد: ولی در حادثه‌ای که رخ داد باعث شد تا هزاران نفر از حاجیان کشته شوند که حتی برخی از آنها همچنان که زنده بودند به کانتنرها منتقل کرده و حتی به آنها رسیدگی نکردند.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه این حادثه نشان داد که عربستان نمی‌تواند امنیت حج را حفظ کند، گفت: امنیت معنای عامی دارد و این کشور باید امینت را در تمامی ابعاد برای حجاج حفظ کند.

کد خبر 3763842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha