۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۰۱

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه:

ضوابط مدیریتی جدید برای مدیریت حج از سوی جوامع اسلامی تنظیم شود

ضوابط مدیریتی جدید برای مدیریت حج از سوی جوامع اسلامی تنظیم شود

مشهد ـ معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: باید ضوابط مدیریتی جدید برای مدیریت حج از سوی جوامع اسلامی تنظیم و اجرا شود و این بی سامانی خاتمه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین جابری انصاری ظهر امروز در آستان قدس رضوی و در جمع اعضای تشکلها با گرامیداشت یاد و خاطره هزاران حاجی مظلوم که قربانی بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت مفرط برگزارکنندگان حج شدند آن را یک فاجعه بزرگ انسانی دانست و گفت: با وجود گذشت یک سال از این حادثه، دولت متکبر و مغرور عربستان سعودی نه تنها مسئولیتی را نپذیرفته بلکه حتی از عذر خواهی هم اجتناب کرده است.

وی با اشاره به اینکه حفظ امنیت میهمانان مراسم حج از بدیهی‌ترین وظایف دولت عربستان سعودی می‌باشد، خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران مجموعه تلاش‌هایی را برای پیگیری این مسئله از طریق موسسات حقوق بشر در سطح بین المللی و منطقه ای انجام داده است اما باید به این امر توجه داشته باشیم که فاجعه منا تنها فاجعه ای نیست که در سالیان اخیر از سوی عربستان سعودی اتفاق افتاده است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با بیان این که هزاران یمنی در معرض بمباران مستقیم ائتلاف خود خوانده عربستان هستند، گفت: متاسفانه مطابق با برخی از گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌ها در دهه اخیر هزاران حاجی در قالب فجایع مختلفی که اتفاق افتاده است شهید شده‌اند و عربستان پاسخ روشنی به آنان نداده است.

جابری انصاری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی برنقش وزارت امور خارجه در  پیگیری فاجعه منا ادامه داد: دولت تمامی تلاش‌های خودش را به کار گرفته است و آن‌ها را تا وصول نتیجه و پذیرش مسئولیت توسط دولت عربستان ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به این که در روند پیگیری حقوق حاجیان از سوی مجامع بین المللی بی‌عدالتی‌های صورت گرفته است، عنوان کرد: مناسبات موجود در ساختار حقوقی بین المللی مبتنی بر عدالت نیست و در این زمینه همواره شکافی عمیق وجود داشته است. با وجود اینکه تمامی امکانات در اختیار ما نیست، حق خود را دنبال می‌کنیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر امکان تحقق آن فراهم شود.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: سرزمین وحی تحت مالکیت فردی نیست و متعلق به تمامی مسلمانان جهان است و لازم است تا ضوابط مدیریتی جدید برای مدیریت حج از سوی جوامع اسلامی تنظیم و اجرا شود و این بی سامانی باید خاتمه پیدا کند. مناسبات منطقه به سمت و سوی جدیدی در حال حرکت است و ما هیچ تردیدی نداریم که در رویارویی جاری نیروهایی شکست را خواهند پذیرفت که در برابر اراده ملت‌ها برای به دست گرفتن سرنوشت خویش ایستاده اند.

وی با اشاره به رایزنی‌های وزارت امور خارجه در خصوص تشکیل کمیته حقیقت‌یاب گفت: عربستان به شدت در برابر شکل گیری چنین کمیته ای مقاومت کرده است اما با توجه به این که شکل گیری کمیته حقیقت‌یاب بین المللی برای رسیدگی و پیگیری این فاجعه همواره از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت بوده است، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا با جمع آوری اسناد و ابعاد مختلف این فاجعه عظیم، آن را به پیشگاه مجامع و موسسات حقوقی و قضایی در سطح بین الملل ارائه دهیم.

جابری انصاری در بخشی دیگر از سخنان خود درباره بحران سوریه گفت: بحران سوریه سه مسئله اصلی دارد که در حوزه های  سیاسی، امنیتی و انسانی بروز پیدا می کند.

وی با اشاره به توافق اخیر آمریکا و سوریه در موضع سوریه تصریح کرد: هرگونه توافق و راه حلی برای حل بحران این کشور باید تمامی ابعاد مختلف این مسائل را مدنظر قرار دهد و جمهوری اسلامی ایران از هرگونه آتش‌بس و طرح صلحی که به فاجعه انسانی جاری در سوریه خاتمه دهد و یا آن را محدود کند و زمینه‌های حل سیاسی بحران بر اساس آراء عمومی سوریه برای تامین امنیت را داشته باشد استقبال خواهد کرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: این توافقات به یک باره شکل نگرفته‌اند و مستمر و پنهان نیز نبوده‌اند اما جمهوری اسلامی ایران در این توافقات مشارکتی نداشته است و تعهد و مسئولیتی را در این زمینه پذیرا نیست.

وی هم چنین با اشاره به روابط ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: ما از گذشته مجموعه رایزنی‌های مستمری را با ترکیه داشتیم و همکاری‌های دو جانبه این دوکشور در مسیر شکوفایی و گسترش ابعاد در حوزه وقایع مختلف بوده است اما به دلیل شرایط منطقه امکان بروز این مسائل کمتر فراهم شده است.

جابری انصاری با بیان اینکه موضع ترکیه به دلیل مسائل ژئوپلوتیک اثرگذاری زیادی در بحران سوریه دارد، تاکید کرد: امیدواریم زمینه های بیشتری در جهت حل بحران سوریه فراهم شود.

کد خبر 3766987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha