فعال بحرینی در گفتگو با مهر:

احتمال اجیر کردن تکفیری‌ها علیه شیعیان معترض بحرینی وجود دارد

احتمال اجیر کردن تکفیری‌ها علیه شیعیان معترض بحرینی وجود دارد

فعال سیاسی و حقوق بشری بحرین تاکید کرد احتمال دارد آل خلیفه در روز محاکمه شیخ عیسی قاسم، فردی تکفیری را به نزدیکی منزل ایشان اعزام کند و مردم هم با دستان خالی به دفاع از رهبر خود برخیزند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمد فاطمی زاده: پس از گذشت حدود ۳ ماه از اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت آیت الله «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین که به تعبیر مقام معظم رهبری همچون ستاره ای در آسمان تشیع هستند، مردم انقلابی بحرین همچنان برای دفاع از رهبر خود در صحنه حاضر هستند و در برابر منزل ایشان تحصن کرده اند. همچنین علمای حامی شیخ عیسی به مسئولیت خطیر خود مبنی بر روشنگری و تبیین راه های مبارزه با ظلم آل خلیفه پایبند هستند؛ امری که بیش از پیش موجب برانگیخته شدن خشم آل خلیفه شد و نظامیان این رژیم در ادامه سیاست های سرکوبگرانه خود اقدام به بازداشت و حبس چندین عالم برجسته این کشور و احضار ده ها عالم دیگر کردند.

بر همین اساس برای بررسی ابعاد این رویداد مهم با سید «عباس شُبّر الموسوی» رئیس بخش آزادی های دینی در سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین گفتگو کردیم که شرح آن در ادامه می آید:

*حضور علما و روحانیون را در میان مردم برای دفاع از آیت الله عیسی قاسم و هدایت انقلاب بحرین چگونه ارزیابی می کنید؟ علت حمله آل خلیفه به علما و بازداشت آنها طی هفته های اخیر چیست؟

بسیاری از علما تلاش کردند که وارد منطقه تحت محاصره الدراز به ویژه در برابر منزل آیت الله عیسی قاسم شوند اما نیروهای امنیتی به آنها اجازه ورود ندادند؛ با این حال باز هم شماری از علما با اصرار و پای فشاری فراوان موفق شدند که خود را به محل تحصن مردم در برابر منزل رهبرشان برسانند که این موضوع تاثیر شگرفی در میان تحصن کنندگان داشت.

در میان این علما که خود را به مردم رساندند، شخصیت های برجسته ای همچون علامه سید «عبدالله الغریفی»، علامه شیخ «عبدالحسین الستری»، علامه شیخ «الربیعی» و سید «مجید المشعل» رئیس هیأت علمای بحرین بودند که حضورشان در میان مردم بسیار تاثیرگذار بود. علما در رهبری حرکت مردم در طول دهه های گذشته به ویژه در برابر ظالمین نقش مهمی داشتند. دفاع علما از آیت الله عیسی قاسم رهبر معنوی مردم و بیان مظلومیت های ایشان به ویژه سلب تابعیت شان از سوی آل خلیفه از جمله مهم ترین عوامل بازداشت آنها بوده است. حکام بحرین در صدد هستند تا از طریق بازداشت این تعداد از علما، دیگر روحانیون را نیز از چنین سرنوشتی بترسانند و مانع از ادامه تحصن در برابر منزل آیت الله عیسی قاسم شوند.

*تحلیل شما از مانع تراشی آل خلیفه در برگزاری نمازجمعه در منطقه الدراز محل سکونت آیت الله عیسی قاسم چیست؟

نمازجمعه در هدایت مردم و رساندن مفاهیم و ارزش های ناب محمدی به آنها بسیار نقش دارد. آل خلیفه در صدد است تا کنترل بیان این گونه مفاهیم و همچنین مدیریت امور مربوط به شیعیان را از طریق به کارگیری روحانیونی وابسته به خود در اختیار بگیرد اما در تحقق این امر موفق نشده است. زیرا فقها، مانعی در برابر این نقشه حکومت بحرین محسوب می شوند و از سوی دیگر مردم نیز تعرض به فقهای دینی خود را که دژ مستحکم دین و مذهب هستند، نمی پذیرند. بنابراین نقش تریبون و منبر نمازجمعه در بیان مفاهیم و ارزش هایی که احتمال دارد برخی به دلایلی از آن غفلت و یا به آن خیانت کنند، بسیار حائز اهمیت است.

*موضع ایران در حمایت و دفاع از انقلاب مردم بحرین را چگونه ارزیابی می کنید؟

«محمود شریف بسیونی» مسئول کمیته مستقل تحقیقات در خصوص حوادث سال ۲۰۱۱ میلادی که به دستور پادشاه بحرین مامور به انجام این کار شده بود، تاکید کرد که ایران در روند تحرکات مردم بحرین مداخله ای نکرده استمواضع صادر شده از سوی شخصیت های ایرانی و به صورت کلی هر شخصیتی در هر کشور دیگر طبیعتا تاثیر خوبی بر روی مردم بحرین دارد. به ویژه اینکه مردم بحرین در شرایطی به سر می برند و آلام و رنج هایی را تجربه می کنند که ملت ایران در دوران دیکتاتوری شاه ایران و نظام شاهنشاهی حاکم بر ایران آن را تجربه کرده اند.

از بیان مواضع مسوولان ایرانی به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار تشکر می کنیم. از سوی دیگر اظهاراتی که توسط مقامات بحرین در قبال ایران مطرح می شود، خارج از عُرف دیپلماتیک است و ارزشی ندارد. زیرا طبق خواست مردم بیان نشده است. به ویژه اینکه ایران تاکنون شیوه نصیحت کردن را در پیش گرفته است. در همین راستا باید بیان کنم که دکتر «محمود شریف بسیونی» یکی از کارشناسان برجسته در زمینه حقوق کیفری است که به دستور پادشاه بحرین ریاست کمیته مستقلی را برای انجام تحقیقات در حوادث سال ۲۰۱۱ میلادی برعهده گرفت و پس از انجام تحقیقات در این خصوص در سخنانی صراحتا تاکید کرده بود که ایران در روند تحرکات مردم و مطالبات آنان در بحرین مداخله نکرده است؛ با این حال مقامات بحرینی باز هم به سخنان کسی که خودشان برای پیگیری این موضوع تعیین کرده بودند، توجه نکردند. زیرا آنها از اراده و خواست مردم می ترسند.

*تاثیر تظاهرات گسترده مردم بحرین در نقاط مختلف این کشور  برای فشار آوردن به آل خلیفه چیست؟

تمامی تحرکات از سوی مردم در هر سطحی که صورت گیرد، موثر است و آنچه که در این خصوص بسیار حائز اهمیت است، تداوم و استمرار این گونه اقدامات می باشد که به معنای پابرجاماندن موضوع و مطالبات در عین مسالمت آمیز بودن آن است.

علما نیز بر ادامه تحرکات به همین صورت و پرهیز از خونریزی در این تحرکات تاکید دارند و معتقدند که حقوق مردم باید با حداقل هزینه ها استیفا شود که به نظر من هم این رویکرد صحیح است اما متاسفانه آل خلیفه برای جلوگیری از برگزاری راهپیمایی ها و تجمعات مسالمت آمیز تلاش می کند. حکام بحرین در همین راستا اقدام به انحلال برخی از جریان های سیاسی و بازداشت شماری از شخصیت های سیاسی و همچنین علما کرده اند تا بدین صورت حرکت مردم را متوقف کنند؛ این اقدامات موجب خونریزی بیشتری شده و احتمال دارد مردم شیوه دیگری را در این رابطه در دستور کار قرار دهند. البته علما نسبت به پیش آمدن چنین وضعی به حکام بحرین بسیار هشدار داده اند.

*در چه صورت گزینه مسالمت آمیز مردم به گزینه سخت و خشن تبدیل خواهد شد؟

گزینه مسالمت آمیز بنابه تاکیدات علما به ویژه آیت الله عیسی قاسم یک گزینه راهبردی است و امکان ندارد که مردم بحرین این گزینه را تغییر دهند مگر در یک صورت و آن هم اینکه آل خیلفه مرتکب حماقتی در حق شیخ عیسی قاسم گردد؛ در این صورت هیچ کس حتی علما نمی توانند جلوی مردم را بگیرند.

*همانگونه که می دانید قرار است روز دوشنبه ۵ مهر جلسه محاکمه شیخ عیسی برگزار شود. رژیم آل خلیفه در خصوص محاکمه آیت الله «عیسی قاسم» چگونه اقدام خواهد کرد؟ آیا امکان یورش نظامیان این رژیم به منزل شیخ عیسی و بازداشت ایشان وجود دارد؟

روز دوشنبه نمایش سیاسی آل خلیفه که با هدایت سعودی ها علیه بزرگترین رهبر شیعیان بحرین آغاز شده است، کامل می شود تا بدین صورت مردم از خواسته هایشان برای انجام تغیرات سیاسی دست بردارند.

در این خصوص چندین سناریو مطرح است؛ نخست اینکه دادگاه محاکمه شیخ عیسی را به تعویق بیندازند تا از این طریق وقت بیشتری برای از بین بردن و تضعیف اراده مردم حاضر در برابر منزل رهبر دینی شان به دست آورند.

سناریوی دوم این است که امکان دارد دادگاه آل خلیفه حکمی را علیه شیخ عیسی صادر کند که این اقدام آتش بحران در کشور و منطقه را شعله ورتر می کند. سناریوی دیگر که احتمال وقوع آن وجود دارد این است که یک شخصیت تکفیری به منطقه تحصن مردم یا نزدیکی منزل شیخ عیسی اعزام شود؛ به ویژه اینکه مردم حاضر در برابر منزل شیخ عیسی نیز دست خالی هستند و برای دفاع از رهبرشان فقط می توانند سینه خود را سپر کنند.

کد خبر 3778591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha