۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۵

سردار جلالی در جمع خبرنگاران:

فاز اول امنیتی‌سازی تلفن‌های هوشمند در وزارت دفاع آغاز شده است

فاز اول امنیتی‌سازی تلفن‌های هوشمند در وزارت دفاع آغاز شده است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه مأموریتی را برای تولید تلفن‌های هوشمند به وزارت صنعت و دفاع ابلاغ کرده‌ایم، گفت: فاز اول امنیتی‌سازی تلفن‌های هوشمند در وزارت دفاع آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در حاشیه همایش «پدافند غیرعامل و توسعه پایدار» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل در کاشان، اظهار کرد: پنجمین رزمایش پدافند پرتویی در شهرستان کاشان با هدف صیانت و حفاظت از مردم در برابر تهدیدات پرتویی با سناریوی نشت صنعتی و امنیتی برگزار شد.

وی افزود: ما به مدت یک سال از مرحله طرح‌ریزی تا آموزش در یک بازه ۹ ماهه اقشار مختلف مردم را آموزش دادیم و در این رزمایش از این موضوع استفاده کردیم.

جلالی با بیان اینکه ما از ظرفیت تاکتیک رادیویی در این رزمایش بهره بردیم، افزود: به مدت یک هفته آموزش‌های لازم را از طریق تاکتیک‌های رادیویی به مردم ارائه دادیم و توانستیم هماهنگی خوبی را بین سایت احمدی روشن و مجموعه فرمانداری کاشان به وجود آوریم تا اگر حادثه‌ای رخ داد، بتوانیم در این رزمایش با آن مقابله کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: خوشبختانه حادثه‌ای در این رزمایش به وجود نیامد و ما توانستیم به خوبی رزمایش را برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: نظارت ما در حوزه هسته‌ای بسیار دقیق است و امیدواریم که هیچ حادثه‌ای در این زمینه رخ ندهد. ما در حوزه آئین‌نامه‌های امنیتی، نظارت جدی را اتخاذ کرده‌ایم که این موضوع در رزمایش کاشان مد نظر قرار گرفت.

جلالی با اشاره به آخرین اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات فضای سایبری، اظهار کرد: در ارتباط با تهدیدات فضای سایبری ما معمولا در سه سطح امنیتی که منشأ آن گروه‌های هکری و جاسوسی هستند، بحث سایبری را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: در شش ماه گذشته شاهد بودیم که آمریکایی‌ها تهدیداتی را در حوزه سایبری جهت حمله به زیرساخت‌های ما طراحی کردند که خوشبختانه در این زمینه یادداشت اعتراض‌آمیزی را به وزارت خارجه نوشتیم تا به نماینده کشور سوئیس داده شود و از طریق اعتراض رسمی ایران نسبت به این طرح آمریکایی ابلاغ گردد.

وی خاطرنشان کرد: ما آمادگی‌های خوبی را در حوزه زیرساخت‌های سایبری به خصوص در حوزه بانکی در دستور کار قرار داده‌ایم و ابلاغ کردیم که آموزش جدی‌ای در حوزه بانکی در دستور کار قرار گیرد. یک رزمایش کوچکی را به صورت آماده‌باش در این حوزه اجرایی کردیم.

جلالی با بیان اینکه ما آمادگی خود را در حوزه پدافند غیرعامل به صورت مستمر کنترل می‌کنیم، تصریح کرد: خوشبختانه دستگاه‌های اجرایی در این مسیر ما را یاری کرده‌اند و ما توانستیم با استقبال دستگاه‌ها در این زمینه موفق عمل کنیم و امیدواریم با ادامه این رویه بتوانیم به درجه مطلوب مد نظر خود دست یابیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تهدیدات سایبری یکی از کشورهای همسایه و اینکه این کشور تا به امروز چه اقدامات و تهدیداتی را علیه ایران انجام داده است، گفت: یکی از مشکلات تهدیدات سایبری این است که مجهول است و نه تنها ایران بلکه همه کشورهای جهان قادر نیستند تا با سرعت عمل، تهدید سایبری را در لحظه شناسایی کنند و منشأ آن را مشخص سازند.

وی افزود: مجموعه‌ای از حوادث و تهدیدات در حوزه سایبری داشتیم که آنها را جمع‌بندی کردیم و متوجه شدیم منشأ یکی از آنها کشورهای همسایه بود.

جلالی با اشاره به مقابله با بحث بیوتروریسم اظهار کرد: این حوزه جزو مأموریت‌های وزارت اطلاعات است و این وزارتخانه باید در مقابله با تهدیدات در حوزه بیوتروریسم وارد عمل شود. مأموریت ما بیشتر در حوزه پدافند زیستی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به سؤالی در خصوص دستورالعمل سازمان پدافند غیرعامل درباره عدم استفاده از تلفن همراه از سوی مسئولین، تأکید کرد: در باب این موضوع، دستورالعملی پیرامون نحوه استفاده از گوشی همراه تدوین شده است و اشاره‌ای به اینکه مسئولین از تلفن همراه استفاده کنند یا نکنند، مد نظر قرار نگرفته بلکه نحوه استفاده از آن، موضوع مورد بحث است.

وی خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل تأکید شده است در نقاطی که اطلاعات جابجا می‌شود، از تلفن همراه استفاده نشود. ما در این راستا برنامه‌ای را به دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم و این موضوع امروز در دستور کار دولت قرار دارد و قرار است دولت آئین‌نامه‌ای را در این راستا تدوین و ابلاغ کند.

جلالی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه تلفن همراه یکی از ابزارهای جاسوسی تلقی می‌شود، گفت: از نظر ما هر تلفن هوشمندی ۱۲ مورد از اطلاعات طبقه‌بندی شده افراد را می‌تواند منتقل کند؛ بنابراین این دسته از اطلاعات برای مسئولین قابل اهمیت است و می‌تواند تهدیدزا باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ما آئین‌نامه‌ای را تصویب کردیم و در کمیته‌ای به تصویب نهایی رسیده است. در این آئین‌نامه، نحوه استفاده از تلفن همراه را برای مسئولین مشخص کرده‌ایم و تأکید داشته‌ایم که مسئولین در چه محیط‌هایی می‌توانند از تلفن همراه استفاده کنند و اینکه حتی این موضوع مد نظر قرار داده‌ایم که چه افرادی نباید از تلفن همراه استفاده کنند.

وی گفت: ما در باب موضوع آموزش مسئولین در حوزه استفاده از تلفن‌های همراه، تعیین تکلیف‌های اولیه را انجام داده‌ایم و همچنین در صدد هستیم تا تلفن‌های جایگزینی را تولید کنیم تا مسئولین از آنها استفاده کنند، از این‌رو مأموریتی را به وزارت صنعت و دفاع ابلاغ کردیم تا در این راستا وارد عمل شوند.

جلالی تصریح کرد: در وزارت دفاع نیز اکنون فاز اول امنیت‌سازی تلفن‌های همراه آغاز شده است و در یک بازه زمانی مشخص، آن را اجرایی خواهیم کرد؛ اما در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند هنوز نتوانستیم به نتایج نهایی دست پیدا کنیم اما اقداماتی را در این راستا انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان با اشاره به استفاده از تلگرام در اداره‌ها و دستگاه‌های کشور گفت: با توجه به اینکه ما شبکه اجتماعی را در کشور نداریم تا جایگزین تلگرام کنیم، بنابراین وزیر ارتباطات در این راستا وعده‌هایی را داده است که امیدواریم محقق شود.

کد خبر 3785910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha