۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۴۷

مدیرکل گمرک آستارا خبر داد:

صادرات ۹۴ میلیون دلاری کالاهای غیر نفتی از گمرک مرزی آستارا

صادرات ۹۴ میلیون دلاری کالاهای غیر نفتی از گمرک مرزی آستارا

آستارا - مدیر کل گمرک آستارا گفت: طی هفت ماه سال جاری ۱۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۹۴ میلیون دلار از گمرک مرزی آستارا صادر شده است.

رسول امیدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عمده کالاهای صادره از گمرک آستارا شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، سیمان، گج، شوینده ها، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، البسه، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و پلاستیکی، محصولات معدنی و فلزی بوده است.

وی افزود: محصولات فوق به کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر شده است.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به صادرات ۲۸۶ تن کالا به ارزش یک میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک مرزی آستارا به خارج از کشور در طول هفت ماه سال جاری ادامه داد: عمده کالاهای صادرات چمدانی شامل مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصولات کشاورزی است که به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.

امیدی از ورود ۱۶۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۲ میلیون دلار از مبدا گمرک آستارا به کشور نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: عمده کالاهای وارده شامل مواد شیمیایی، چوب، آهن آلات، ماشین آلات و لوازم برقی است که از کشورهای روسیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است.

وی افزود: در طول هفت ماه سال جاری ۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۶۴ میلیون دلار نیز از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده است که این میزان ترانزیت خارجی( ورودی) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن یک درصد افزایش و از حیث ارزش ۵۵ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل گمرک آستارا گفت: عمده کالاهای ترانزیت ورودی، لوازم چوب، فرآورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن است که از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به مقصد کشورهای ترکیه، عراق و امارات متحده عربی ترانزیت شده است.

امیدی به ترانزیت خارجی (خروجی ) به مقدار ۱۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۳۸ میلیون دلار از طریق گمرک مرزی آستارا در طول هفت ماهه سال جاری نیز اشاره کرد و افزود: عمده کالاهای ترانزیت خارجی (ورودی ) شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبلمان، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، گچ، سیمان، ظروف شیشه ای، البسه، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی است که از قاره های مختلف به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین ترانزیت شده است.

وی تصریح کرد: این میزان ترانزیت از لحاظ وزن ۱۱ درصد و از حیث ارزش هشت درصد افزایش داشته است.

امیدی درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا در هفت ماه سال جاری را ۳۱۲ میلیارد و ۴۱۳ میلیون ریال عنوان و اظهار کرد: درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی از تردد ۴۲۹ هزار و ۶۰۷ نفر مسافر از طریق مرز زمینی و گمرک آستارا خبر داد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافران خروجی سه درصد و مسافران ورودی نیز شش درصد افزایش داشته است.  مدیر کل گمرک آستارا  با بیان اینکه این گمرک نبض تپنده صادرات کالاهای غیر نفتی در شمال کشور بوده و  در چندین سال رتبه نخست صادرات را در میان مرزهای شمال کشور به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: سومین مرز زمینی پرتردد جمهوری اسلامی ایران از جمله مزیت های این گمرک فعال کشور است که تردد سالانه بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر مسافر داخلی و خارجی، این مرز را به یکی از پویاتر ین مرزهای زمینی کشور تبدیل کرده است.

امیدی با تاکید بر اینکه گمرک مرزی آستارا  اقدامات خود را در خصوص کنترل محموله های مبادلاتی تشدید کرده است، گفت: با راه اندازی  دستگاه «ایکس- ری» کامیونی و چمدانی اکثر محموله ها اسکن شده و در صورت مشکوک شدن به صورت فیزیکی محموله مورد نظر نیز بازرسی می شود.

گمرک مرزی آستارا  در شمال غربی استان گیلان  قرار دارد و با راه اندازی راه آهن آستارا- آستارا و اتصال آن به خطوط متصل به شرق اروپا از طریق جمهوری آذربایجان، به عنوان تنها گمرک ایران به صورت سه وجهی و ویژه از طریق ریلی، دریایی و جاده ای فعالیت خواهد داشت.

کد خبر 3805858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha