چین از عضویت ترکیه در سازمان «شانگهای» استقبال کرد

چین از عضویت ترکیه در سازمان «شانگهای» استقبال کرد

چین که در کنار روسیه از اعضای بنیانگذار سازمان «همکاری شانگهای» است از تمایل برای بررسی عضویت ترکیه در این پیمان سیاسی-امنیتی-اقتصادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه از ارائه هرگونه درخواستی از جانب ترکیه مبنی بر عضویت در سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دیروز یکشنبه گفته بود که لزومی نمی بیند کشورش به هر قیمتی به عضویت اتحادیه اروپا درآید و لازم است تا سایر فرصت ها از قبیل پیوستن به سازمان همکاری‌ شانگهای را نیز مورد بررسی قرار دهد.

«جنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در استقبال از این اظهارات اردوغان گفت: ترکیه در حال حاضر یکی از شرکای مشورتی سازمان همکاری شانگهای است و از مدت ها پیش همکاری نزدیکی با این نهاد داشته و چین از این بابت قدردانی می کند.

وی ادامه داد: ما در همکاری با سایر اعضای پیمان شانگهای و در تطابق با قوانین حاکم بر آن، خواهان بررسی جدی این مسئله در قالب مشورت و اجماع نظر هستیم.

پیوستن ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو به سازمان همکاری شانگهای می تواند هشداری باشد برای هم پیمانان غربی این کشور که به دنبال برخورد قهری دولت آنکارا با مظنونین مشارکت در کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶، مذاکره پیرامون پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را به تعویق انداخته اند.

غیر از چین و روسیه، سه کشور قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان که در آنها گویش هایی از زبان ترکی رواج دارد، عضو دائم سازمان همکاری شانگهای هستند.

مغولستان، ایران، هند، پاکستان و افغانستان نیز اعضای ناظر این سازمان هستند حال آنکه بلاروس نیز مانند ترکیه عضو مشورتی است.

کد خبر 3830152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha