۷ آذر ۱۳۹۵، ۶:۴۴

مدیر اوقاف و امور خیریه بیجار:

شناسایی ۲۲ موقوفه جدید در بیجار/ ترویج سنت پسنیده وقف ضروری است

شناسایی ۲۲ موقوفه جدید در بیجار/ ترویج سنت پسنیده وقف ضروری است

بیجار- مدیر اوقاف و امور خیریه بیجار از شناسایی ۲۲ موقوفه جدید به ارزش ۷۰ هکتار اراضی کشاورزی در ۲۲ روستای این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی مرادی شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه بیجارضمن گرامیداشت دهه وقف اظهار داشت: یکی از بهترین و موثر ترین شیوه های انفاق در جامعه صدقات جاریه است و این امر موجب می شود تا همیشه آثار و برکات بخشش مال و کمک به مردم و محرومان عاید انفاق کنند گان گردد.

وی به اهمیت وقف و جایگاه آن در اسلام اشاره کرد و بیان داشت: وقف در اسلام از جایگاه بسیار والای برخوردار است و آیات متعدی نیز در قرآن کریم به اهمیت این موضوع پرداخته است.

 مدیر اوقاف و امور خیریه بیجار با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) به عنوان اولین واقف در دین مبین اسلام هستند، گفت: بیشترین موقوفات کشور مربوط به آستان قدس رضوی است.

حجت الاسلام مرادی در ادامه به عملکرد اداره اوقاف بیجار در طی ۹ ماه گذشته اشاره کرد و بیان داشت: موقوفات، بقاع متبرکه و موضوعات قرآنی سه حوزه اصلی فعالیت این اداره در شهرستان بیجار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از وجود ۶۳ موقوفه در بیجار خبر داد و  اظهار داشت: تعداد چهار موقوفه مربوط به وقف شش دانگ چهار روستای خوشه کل،دولت کند،ویس مراد و آقامراد است.

وی افزود: در شهرستان بیجار ۱۴ بقعه متبرکه وجود دارد که محل برگزاری برنامه های شاخص فرهنگی و مذهبی است.

حجت الاسلام مرادی در بخش دیگری از سخنان خود به مهمترین بقاع متبرکه این شهرستان اشاره کرد و گفت: امامزاده حمزه عرب در بیجار، امامزادگان قاسم و کلثوم در روستای جبرئیل، امامزاده صاحبه خاتون در روستای ده بنه، امامزاده عقیل در شهر حسن آباد یاسوکند و امامزاده محمد، عبدالله و اسماعیل در شهر پیرتاج از مهمترین بقاع متبرکه شهرستان بیجار است که هر ساله پذیرایی مهمانان استان و خارج استان در مناسبت های مختلف مذهبی است.

وی همچنین به اقدامات مهم این اداره در طی ۹ ماه سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری طرح آرامش بهاری همزمان با فرا رسیدن سال نو، ضیافت الهی به مناسبت ماه مبارک رمضان و برگزاری محافل انس با قران در این بقاع متبرکه از برنامه های اجرایی این اداره در بقاع متبرکه بوده است.

مدیر اوقاف و امور خیریه بیجار ادامه داد: برگزاری طرح نشاط معنوی ویژه دانش آموزان و دانشجویان در اوقات فراغت از دیگر برنامه های این اداره است.

حجت الاسلام مرادی عنوان کرد: برگزاری طرح بصیرت عاشورایی، اعزام ۲۲ نفر از محل نیات واقف به کربلای معلی و اعزام فعالان قرآنی با همکاری سپاه به مشهد مقدس از دیگر اقدامات اوقاف و امور خیریه بیجار در طی ۹ ماه گذشته به شمار می رود.

وی از شناسایی ۲۲ موقوفه جدید در ۲۲ روستای شهرستان بیجار خبر داد و اظهار داشت: میزان این موقوفات ۷۰ هکتار اراضی کشاورزی به نیت برنامه های قرآنی است.

مدیر اوقاف و امور خیریه بیجار با تاکید بر اینکه حفظ و صیانت از موقوفات از مهمترین برنامه های این اداره است، گفت: یک هزار و ۸۵۰ هکتار از اراضی مزروعی وقف شده در حال حاضر داری سند شده است.

 حجت الاسلام مرادی عنوان کرد: با تفاهم نامه ای که با اداره منابع طبیعی صورت گرفته یک هزار و ۱۰۰ هکتار از موقوفات نگهداری شده و پنج سند مالکیت موقوفات تکمیل و به تک برگی تبدیل شده است.

وی در ادامه به برنامه های دهه وقف در بیجار اشاره کرد و بیان داشت: نواختن زنگ وقف در مدرسه شهید یوسفیان، برگزاری مراسم شهادت امام حسن مجتبی (ع) و رحلت پیامبر اکرم (ص) در مسجد امام حسن عسکری (ع)، برگزاری مراسم سوگواری دهه آخر صفر در بقاع متبرکه، حرکت دستجات سینه زنی در روز رحلت پیامبر اکرم (ص) در سطح شهر، غبارروبی گلزار شهدا، حضور در نماز جمعه، تجلیل از واقفین و برگزاری مراسمی با تشریح وقف برای خانواده ها با همکاری بسیج از مهمترین برنامه های این دهه در شهرستان بیجار است.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه بیجار در پایان یاد آور شد: هفته وقف فرصت بسیار مناسبی برای عمل به نیات واقفین، احیای موقوفات از دست رفته و ترویج وقف های جدید است که باید از این فرصت نهایت بهره را برد.

کد خبر 3834941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha