۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۸

قائم مقام سازمان توسعه تجارت:

حضور در بازارهای جهانی نیازمند استراتژی جدید است

حضور در بازارهای جهانی نیازمند استراتژی جدید است

قزوین- قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حضور در بازارهای انقباضی بین المللی در شرایط کنونی نیازمند استراتژی جدید و عضویت در زنجیره تولید و توزیع تجارت جهانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر پنجشنبه در مراسمی با حضور محمدرضا مودودی قائم مقام سازمان توسعه تجارت، فریدون همتی استاندار، داود محمدی، سیده حمیده زرآبادی، بهمن طاهرخانی و روح الله بابایی صالح نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، علیرضا کشاورز قاسمی رئیس اتاق بازرگانی قزوین و جمعی از صنعتگران از ۴ صادرکننده نمونه کشوری و ۳۰ صادرکننده استانی تجلیل شد.

محمدرضا مودودی در این مراسم که در سالن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد اظهارداشت: در شرایط کنونی که بازار تجارت سخت تر شده باید بتوانیم بازارهای جدید را با روشهای مدرن امروزی رصد کرده و در آن حضور پیدا کنیم.

وی بیان کرد: حضور در بازارهای جدید به اندیشه، تفکر و هم استراتژی جدید نیاز دارد تا بتوان در وضعیت سخت و ناهموار کنونی که برای تولیدکننده ما هم بدتر شده همچنان رقابت کنیم.

مودودی اضافه کرد: از دهه ۵۰ تاکنون سهم کشور از محل صادرات از  ۹۴ درصد وابستگی به ۳۰ درصد کاهش یافته و این وضعیت با همه تحریم ها و سخت شدن تبادل پول در بازارهای بین المللی محقق شده است.

مشاور وزیر صنعت بیان کرد: میزان صادرات غیر نفتی از ۴.۲ میلیارد دلار در دهه گذشته به ۴۲.۵ میلیارد دلار در سال گذشته رسید که شاهد رشد ۱۰۰۰ درصدی آن هستیم که قابل توجه است.

وی اظهارداشت: تولیدکننده جهادگر ما در شرایطی که هنوز ساختار مناسبی برای صادرات راحت در کشور فراهم نیست توانسته به این رشد دست یابد و هنوز مصمم است در بازارهای جهانی نیز حضور یابد که جای تقدیر دارد.

مودودی تصریح کرد: هنوز یک وحدت فرماندهی و هزینه ای در بخش صادرات نداریم لذا تولیدکننده باید هزینه آن را در زمان تولید تحمل کند اما دولت یازدهم با همه محدودیت هایی که دارد بدنبال حمایت جدی از تولیدکننده است.

ضرورت کاهش سودهای بانکی تا ۶ درصد برای تولید

وی بیان کرد: برای حمایت از تولید باید سود تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان حداقل شش درصد کمتر از سایر بخش ها باشد تا هزینه ها کنترل و معقول شود.

مودودی اضافه کرد: در خصوص سایر مشوق ها هم از نمایندگان مجلس انتظار داریم کمک کنند تا دو درصد از سهم واردات اقلام غیردارویی بعنوان مشوق پایدار به تولید اختصاص یابد تا حمایت مستمر از صادرکننده هم ممکن شود.

مشاور وزیر صنعت گفت: در حوزه پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی که قراربود در قالب ۱۲ بانک اعطا شودتاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده که پیگیری می کنیم تا مابقی ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز با بهره ۱۱ درصدی پرداخت شود.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران یادآورشد: علیرغم رشد حدود ۷ هزار درصدی در سالهای اخیر هنوز در بازارهای جهانی سهم مناسبی نداریم و باید بسرعت تدبیر کنیم تا در شرایط انقباضی کنونی دچار مشکل نشویم.

وی اضافه کرد: با انقباض تجاری که در سالهای آینده رخ خواهد داد حجم تجاری ۱۹ میلیارد دلاری کالا به ۱۶.۵ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت که در صادرات ایران نیز تاثیر دارد.

مودودی اظهارداشت: کاهش ۲۰ درصدی حجم تجارت موجب سخت شدن رقابت ها می شود و اگر ۸۰ درصد تولیدات جهانی توسط ۲۰ درصد کشورها صورت می گیرد با این محدودیت باید شاهد ایجاد برندهای جهانی در کشورهای همسایه باشیم و کار برای ما سخت تر خواهد شد.

مشاور وزیر صنعت بیان کرد: بدون شک برای ماندن در بازار رقابت جهانی باید روشهای بازرگانی، نوع گفتار، مذاکرات و تعامل خود را تغییر دهیم و به روز کنیم و بسرعت با تجدید نظر در شیوه های گذشته از قافله عقب نمانیم.

وی اظهارداشت: باید بررسی کنیم زنجیره تولید و توزیع جهانی چگونه شکل گرفته و تلاش کنیم در آن عضو شویم تا بتوانیم سهم خود از بازارهای بین المللی را کسب کنیم.

مدال آوران صادراتی مشاور صنعتی می شوند

وی بیان کرد: از سال گذشته مقرر شد مدال آوران صادراتی ضمن خارج شدن از چرخه رقابت سال بعد، فضا برای حضور سایر افراد توانمند برای رقابت فراهم شود.

مودودی تصریح کرد: دو مدال آور حوزه صادرات و تولید کشور امسال  به عنوان مشاور وزیر صنعت انتخاب شده اند تا بتوانیم پاسخ های لازم را با کمک خود صنعتگران شاخص به نیازهای روز بدهیم و از تجربه ارزشمند نخبگان تولید برخوردار شویم.

در ادامه با حضور قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران از صادرکنندگان نمونه استان قزوین تجلیل شد.

در این مراسم از چهار صادرکننده نمونه کشوری و ۳۰ صادرکننده برتر استانی تجلیل شد.

کد خبر 3844722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha