۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی:

بازگشت به شرایط قبل از برجام برای ایران آسان است

بازگشت به شرایط قبل از برجام برای ایران آسان است

شاهرود - دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی، این سازمان را نمادی از اقتدار، عزت و اعتماد به نفس دانست و گفت: اگر نظام تصمیم بگیرد به راحتی به شرایط قبل از برجام باز می گردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر زارعان پیش از ظهر شنبه در خلال سی و ششمین نمایشگاه دستاوردهای هسته ای کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به نقض برجام توسط آمریکا اظهار داشت: باید این باور را داشته باشیم که آمریکا ابرقدرت نیست، باید در وجود خودمان این باور را بپرورانیم که آمریکا برای کشورها تصمیم گیرنده نیست و جمهوری اسلامی ایران با بصیرت و دشمن شناسی راه خود را ادامه می دهد.

وی سازمان انرژی هسته ای را نمادی از اقتدار، عزت و اعتماد به نفس دانست و تصریح کرد: تعامل بین دانشگاه و صنعت هسته ای می تواند پویایی و نشاط را در رسیدن به قله های دانش برای کشور به ارمغان آورد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه این سازمان از بدو مذاکرات این احتمال را برای نقض برجام می داد، گفت: بنابر سیاست گذاری و استراتژی آمادگی اینکه طرف مقابل یک روز بدعهدی کند را داشتیم و از روز اول این مهم در دستور کار قرار گرفت.

زارعان خاطرنشان کرد: امروز هم اگر طرف مقابل اقدام عملیاتی در راستای نقض برجام صورت دهد سازمان انرژی هسته ای با بسته هایی که از قبل به عنوان نقشه راه آماده کرده واکنش نشان می دهد.

وی با این نوید که اگر نظام تصمیم بگیرد شرایط به قبل از برجام بازگردد به راحتی بازمی گردیم، تصریح کرد: تمام ملزومات این بازگشت از قبل طراحی شده و نگرانی خاصی وجود ندارد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با عنوان اینکه پرونده هسته ای ایران یک بعد حقوقی و یک بعد فنی دارد، افزود: بعد فنی این است که سازمان همه اقدامات را انجام داده و آماده بازگشت هستیم و بعد حقوقی اینکه دشمن به دنبال این است که کلا انرژی هسته ای را از بین ببرد که نظام با عقل و منطق ایستادگی می کند.

زارعان در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان انرژی اتمی هر آنچه را که نظام تصمیم گیری کند دنبال می کند، تصریح کرد: ایران با کیفیت ترین آب سنگین دنیا را با خلوص بسیار بالا تولید می کند و همان کشورهایی که تولید آن را باور نداشتند اولین مشتری های راکتور آب سنگین اراک شدند.

وی، آمریکا با ۲۸تن و روسیه را با ۳۲ از اولین خریداران آب سنگین ایران معرفی کرد و افزود: با غنی کردن اورانیوم ثابت کردیم ایران به هر غنایی که بخواهد می رسد و هیچ کاری وجود ندارد که به صنعت هسته ای رجوع کند و ما نتوانیم آن را انجام دهیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی خواستار استحکام حلقه اتصال دانشگاه و صنعت شد و افزود: با تحقق این امر می توان به داشتن جامعه ای پویا افتخار کرد چرا که رهایی از وابستگی به دنیا در اولویت های این سازمان محسوب می شود.

زارعان با بیان اینکه صنعت هسته ای به عنوان صنعت مادر در ایران شناخته شده است، ابراز داشت: باید صنایع خود را با صنعت هسته ای کشور منطبق کرد و معتقدیم تا زمانی که به قله های نهایی تولید علم و دانش و بهره برداری از آن نرسیم دشمنی ها ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات بسیار مطلوبی در زمینه علم آموزی صورت گرفت و این مهم جز در سایه تلاش و کوشش شبانه روزی جوانان غیرتمند کشور محقق نمی شود.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در شرایطی که گفته می شد رآکتور آب سنگین اراک در شرف تعطیلی است، دستاورد دیگری برای ایران رقم خورد، ابراز داشت: واردات ۲۳۰ تن کیک زرد در مقابل صادرات ۸.۵تن اورانیم غنی شده در شرایطی فراهم شد که برای تولید ۸.۵ تن اورانیم ۶۳ تن کیک زرد لازمه آن بود چرا که در بخش صنعت اگر همه امکانات و تجهیزات فراهم باشد ولی مواد اولیه نداشته باشیم آن صنعت رونقی نخواهد داشت.

زارعان افزود: در معامله با کشورهای خارجی ابتدا کیک زرد را تحویل گرفتیم و سپس اورانیوم را تحویل دادیم و بعد از گذشت ۴۰سال در اولین اقدام موثر جمهوری اسلامی توانستیم با درایت و تدبیر بدون پرداخت دلار این معامله را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه های انژری اتمی به پرتو درمانی در درمان بیماری ها اشاره کرد و ابراز داشت: اولین مرکز پروتون درمانی و کربن تراپی در دستور کار قرار دارد که وظیفه سروسامان دادن به وضعیت سرطان را در کشور دنبال می کند و پیش بینی می شود ۳۰۰میلیون یورو برای سرمایه گذاری در این بخش مورد نیاز باشد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای برجام تولید ایزوتوپ های پایدار است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین کاربردهای انرژی هسته ای در بخش پزشکی است و ساخت سانتریفیوژ برای تولید واکسن های دامی در اولویت قرار گرفت تا بتوانیم توانایی خود را در زمینه دانش هسته ای بیش از گذشته به رخ جوامع غربی بکشانیم.

زارعان با بیان اینکه به دانش بومی در حوزه معادن آهن و مس و سنگ اورانیوم دست پیدا کرده ایم، گفت: جمهوری اسلامی ایران در ۵۰ کشور اول دنیا از لحاظ تکنولوژی عناصر خاکی قرار دارد و این مهم مدیون نیروهای پرتوانی است که در این عرصه فعالیت می کنند.

وی در خاتمه با بیان اینکه دشمن به دنبال اثرگذاری و بی خاصیت نشان دادن دستاوردهای هسته ای ایران است، خاطرنشان کرد: بی شک ارتباط گسترده دانشگاه و صنایع هسته ای می تواند توطئه های آنها را خنثی و پرچم ایران را در دنیا به اهتزاز در آورد.

کد خبر 3845902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha