۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۰

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

نصب کنتورهوشمند در چاههای کشاورزی تسریع شود

نصب کنتورهوشمند در چاههای کشاورزی تسریع شود

قزوین- معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برای کنترل مصرف و مدیریت مناب آبی باید نصب کنتورهای هوشمند با سرعت بیشتری در چاههای کشاورزی عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد مجابی در پانزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران که روز چهارشنبه در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد اظهارداشت: به منظور مدیریت منابع آبی دشت قزوین باید تعداد بیشتری از چاه‌های این دشت به کنتورهوشمند مجهز شوند تا بتوان منابع آبی موجود را مدیریت کرد.

وی گفت:میزان متوسط بارندگی درکشور ۲۳۰ میلیمتر و یک سوم جهان است اما با این کمبود هنوز رویکرد مناسبی در استفاده از آب نداریم.

مجابی بیان کرد:میزان کاهش ذخیره استاتیک در سال های ۷۶ تا ۹۱ بسیار سریع بوده و ۱۲۰ میلیارد متر مکعب از این ذخایر از بین رفته است.

وی کاهش افت آبهای زیرزمینی دردشتهای کشور ا نیز نگران کننده دانست و اظهارداشت: میزان افت منابع در دشت قزوین ۲۴ سانتیمتر، دشت رفسنجان ۳۰ سانتیمتر، کرمان ۲۰ سانتیمتر، زرند ۲۷، کاشمر ۳۰، مشهد ۲۵، نیشابور ۱۲ سانتیمتر، دشت تهران ۱۷ سانتیمتر و ساوجبلاق ۲۷ سانتیمتر است.

مجابی اضافه کرد: در این شرایط ترویج محصولات کم آب‌ بَر و اصلاح الگوی مصرف باید در مدیریت منابع آبی مورد توجه قرار گیرد و تنظیم الگوی توسعه کشور بر اساس آب قابل برنامه ‌ریزی، توجه به آب مجازی و اصلاح الگوی تولید و توزیع صورت گیرد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی وامور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشورافزود:باید کشت محصولاتی که با اقلیم همخوانی ندارند متوقف شده و الگوی تولید را اصلاح کنیم.

مجابی بااشاره به تاکیدمقام معظم رهبری به موضوع مدیریت منابع آبی کشورگفت: با استفاده از الزامات قانونی و اصلاح و بازنگری برخی موارد می‌توان در راستای مدیریت و حفاظت از منابع گام برداشت.

وی با بیان اینکه قسمت عمده‌ای از دشت قزوین در منطقه ممنوعه از نظر برداشت منابع آبی قرار دارد، اظهار کرد: میزان بهره‌برداری از منابع در دوره خشکسالی به شدت افزایش یافته و منابع موجود در کم‌ترین میزان قرار دارد.  

تعادل بخشی و نصب کنتورهای هوشمند را تسریع کنیم

معاون محیط زیست کشور اضافه کرد: با توزیع عادلانه آب، هدفمند کردن یارانه ها، افزایش بهره وری در کشاورزی، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، مدیریت عوامل کاهش بهره برداری ازآبهای زیر زمینی و اصلاح الگوی تولید باید از این منابع صیانت شود.

وی ازتوجیه داشتن انتقال آب درحوزه آب شرب سخن گفت و افزود: اگر انتقال آب مورد توجه کارشناسی قرار نگیرد می تواند آسیب های اجتماعی و امنیتی را دامن زند و خسارت زا باشد.

مجابی اصلاح آمایش سرزمین را ضروری دانست و گفت: ترویج محصولات کم آب بر، توجه به موضوع آب مجازی، تنظیم الگوی توسعه کشور بر اساس آب قابل برنامه ریزی و حفظ محیط زیست از امور است که باید مطالبه عمومی شود تا بتوانیم از بحران آبی عبور کنیم.

کد خبر 3850505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha