۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۴۶

گزارش تحلیلی؛

الگوبرداری«لوپن» از برگزیت و ترامپ؛ آشفتگی خواب نئولیبرالها

الگوبرداری«لوپن» از برگزیت و ترامپ؛ آشفتگی خواب نئولیبرالها

لوپن از رای دهندگان اروپایی خواست که از رای مردم انگلیس در همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا و رای مردم آمریکا به ترامپ الگو بگیرند و کشورهای خود را به سمت استقلال از اتحادیه اروپا هدایت کنند.

 خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-سید محمد آیت اللهی: کنگره احزاب راست و پوپولیست اروپا به دعوت فراکسیون موسوم به «ای ان اف» پارلمان اروپا در شهر «کوبلنس» آلمان برپا شد.

نشست این کنگره در پشت درهای بسته ادامه داشت و بسیاری از رسانه ها اجازه ورود به آن را نیافته اند. به گزارش شبکه اول تلویزیون آلمان، در کنگره احزاب راست و پوپولیست اروپا، که به دعوت فراکسیون نوپای پارلمان اروپا در شهر کوبلنس آلمان برپا شده، بسیاری از سیاستمداران راستگرای مشهور اروپا حضور دارند. «مارین لوپن» رئیس جبهه ملی فرانسه، «گرت ویلدرز» رهبر بیگانه ستیز حزب آزادی هلند، «ماتئو سالوینی» از جبهه شمال ایتالیا و «فرایکه پتری» سخنگوی حزب آلترناتیو برای آلمان از شناخته شده ترین آن ها هستند. راستگرایان اروپا در دومین روز آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا با هدف ارزیابی این مسئله و همچنین اثرگذاری بر انتخابات امسال فرانسه، هلند، آلمان و احتمالا ایتالیا، در آلمان گردآمده اند.

بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها، احتمال دارد حزب اسلام ستیز آزادی «ویلدرز» در هلند به عنوان صاحب قوی ترین فراکسیون مجلس مأمور تشکیل دولت شود، مارین لوپن در فرانسه به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برسد و حزب «آلترناتیو» برای آلمان نیز، پائیز امسال به مجلس فدرال آلمان راه یابد.

نزدیکی راستگرایان آلمان و فرانسه

حزب آلترناتیو که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شده، در حال حاضر در ۹ ایالت آلمان و سنای برلین ده ها نماینده دارد. این حزب اسلام ستیز تا کنون تماس های خود را با جبهه ملی فرانسه پنهان می کرد، اما اکنون برای نخستین بار رهبر اصلی آن به صورت آشکار در کنار ماری لوپن می نشیند. «یورگ مویتن» عضو هیئت رئیسه حزب آلترناتیو به شبکه اول تلویزیون آلمان گفت: «ما خواستار یک سیاست اقتصادی آزاد هستیم، اما جبهه ملی فرانسه از اقتصاد ملی دفاع می کند. ما یک حزب میهن پرست هستیم، در حالی که جبهه ملی ناسیونالیست است. در عین حال ما مایلیم با هر حزبی که تندرو نباشد گفت و گو کنیم و جبهه ملی فرانسه تندرو نیست.»

کنگره کوبلنس از سوی رسانه های آلمانی به عنوان نخستین نشانه همکاری جدی راستگرایان اروپا ارزیابی شده است. در سال ۲۰۱۵ فراکسیون ای ان اف (اروپا برای ناسیونالیسم و آزادی) در پارلمان اروپا تشکیل شد. نمایندگان جبهه ملی فرانسه، جبهه شمال ایتالیا، حزب مردم اتریش؛ حزب آزادی هلند و احزاب ناسیونالیستی چندین کشور دیگر اروپا به این فراکسیون پیوستند.

مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه بار دیگر با تمجید از تصمیم مردم بریتانیا مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا پیش بینی کرد این اتفاق آغازگر تحولات بنیادین در نظم حاکم بر اروپاست.  لوپن در میان رهبران و حامیان احزاب راستگرای افراطی در آلمان سخنرانی می کرد. رهبر حزب جبهه ملی فرانسه از رأی دهندگان اروپایی خواست که از رأی مردم بریتانیا در همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا و رأی مردم آمریکا به دونالد ترامپ الگوبرداری کنند و کشورهای خود را به سمت استقلال از اتحادیه اروپا هدایت کنند.

مارین لوپن گفت: «اولین عاملی که تغییر را در نظم حاکم بر اروپا جرقه زد، رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا بود. یک کشور مستقل تصمیم گرفت که رأی خود را به کرسی بنشاند و درباره آینده خودش تصمیم بگیرد. دومین جرقه، انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا بود که خواب حامیان نئولیبرالیسم را آشفته تر کرد.» وی افزود: ما شاهد پایان یک جهان و تولید جهان دیگری هستیم و اروپا در سال ۲۰۱۷ بیدار خواهد شد. سال ۲۰۱۶ سال خیزش آنگلوساکسون ها بود و اطمینان دارم که سال ۲۰۱۷ سال به پاخواستن مردم قاره اروپا خواهد بود.

لوپن گفت: در صورت پیروزی در انتخابات، از اتحادیه اروپا خواهد خواست که حق حاکمیت را به فرانسه بازگرداند و در باره نتیجه مذاکراتی که انتظار دارد پس از آن برگزار شود، همه پرسی برگزار خواهد کرد. در صورت مخالفت اتحادیه اروپا با این درخواست، به مردم فرانسه پیشنهاد خواهم کرد که از این نهاد خارج شوند. وی «ارز واحد» را ابزاری برای نابودی اقتصاد اتحادیه اروپا دانست و گفت که «هر کشوری باید این امکان را داشته باشد که در صورت تمایل این ارز واحد را کنار بگذارد.» رهبر حزب راست افراطی فرانسه پیش بینی کرد که «برگزیت» دارای اثر دومینو خواهد بود و گفت: «ما هم اکنون شاهد پایان یافتن یک جهان و ظهور جهانی دیگر هستیم. این بازگشتی به [نظام] دولت- ملتهاست.»

در سال های اخیر احزاب راستگرای افراطی در کشورهای مختلف اروپایی از جمله در فرانسه، آلمان و هلند با استقبال مردم روبرو شده اند. این احزاب معمولا در شعارهای خود حامی جدایی از اتحادیه اروپا و مخالفت با ورود مهاجران از کشورهای دیگر هستند.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حدود سه ماه دیگر برگزار می شود و نظرسنجی ها نشان می دهند که مارین لوپن به احتمال زیاد به دور دوم راه پیدا می کند. هرچند پیش بینی می شود که در دور دوم دو حزب چپ میانه و راست میانه در ائتلافی نانوشته مانع پیروزی راست های تندرو به رهبری مارین لوپن خواهند شد. احزاب راستگرا در اروپا پس از رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و همچنین پیروزی ترامپ در آمریکا با نیرو و انگیزه بیشتری درصدد کسب قدرت در کشورهای اروپایی با استفاده از نگرانی هایی عمومی در موضوعاتی مانند مهاجرت هستند. در اجلاس سیاستمداران راست افراطی اروپا در آلمان، این احزاب قصد دارند در سالی که قرار است انتخابات مهمی در چند کشور اروپایی برگزار شود، موضع واحدی برسند. سازمان دهندگان این گردهمایی می گویند که احزاب دست راستی از این گردهمایی در شهر «کوبلنس» در ساحل رود راین برای تعیین دیدگاه مشترک برای اروپای آزاد استفاده می کنند.

با افزایش شمار احزاب عوام گرا در سراسر اروپا از یک سو و بیکاری، فشار اقتصادی، ورود شمار بی سابقه پناهندگان و حملات تروریستی در فرانسه، بلژیک و آلمان، رأی دهندگان از احزاب سنتی سرخورده و ناامید شده اند.

چند نکته پایانی

*مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای جبهه ملی فرانسه است. وی نتایج همه ‌پرسی در بریتانیا و خروج این کشور از اتحادیه اروپا را «پیروزی آزادی» نامید.  لوپن که وکیل است، گفت: «من سال‌هاست خواستار برگزاری چنین همه‌پرسی‌ای در فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هستم.»

*برای نخستین بار گروه‌های راست پوپولیست آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند یک کنفرانس رسمی برگزار کردند. به گفته مارین لوپن، برگزیت و پیروزی دونالد ترامپ زمینه‌ساز تولد جهانی نو هستند.

*سال ۲۰۱۷ سال انتخاباتی پراهمیت برای آلمان، فرانسه و هلند است. در هر سه کشور گروه‌های راست‌گرا و ناسیونالیست‌های افراطی در حال رشد هستند. به همین دلیل گردهمایی احزاب دست راستی این کشورها در آلمان در روز شنبه (۲ بهمن ۱۳۹۵) توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد. گروه‌های راست و  پوپولیست اروپایی تا کنون در خفا با هم کنفرانس برگزار می‌کردند. چنین نشستی، یک روز پس از آغاز به‌کار رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، نشانه عزم راسخ احزاب راست‌گرای اروپایی برای کمک‌ به یکدیگر در انتخابات پیش‌رو به‌شمار می‌رود. آنها در سال‌های اخیر موفق شده‌اند با شعارهای ضد اسلامی و مهاجرستیز توجه شمار زیادی از شهروندان ناراضی اروپا را به خود جلب کنند، اما راه‌حلی برای ازبین بردن ریشه‌های مهاجرت و فرار میلیون‌ها انسان در کشورهای دیگر عرضه نکرده‌اند.

*نشست سران احزاب راست پوپولیست اروپایی با اعتراض شماری از ساکنان کوبلنس روبرو شد. در طول روز هزاران نفر در تظاهراتی که توسط گروهی متشکل از فعالان سندیکایی، سیاسی و دینی برگزار شده بود شرکت کردند.

پژوهشی جدید در سطح اروپا نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که به احزاب ناسیونالیست و پوپولیست راست‌گرا گرایش دارند، جهانی‌شدن را هم یک تهدید می‌شمرند. نتایج بررسی انجام ‌شده از سوی بنیاد «برتلزمان» نشان می‌دهد که هراس از ادغام بین‌المللی انگیزه‌ای برای گرایش بیشتر به احزاب ناسیونالیست راست‌گرا در اروپاست. بر همین اساس وجه اشتراک حامیان احزاب راست افراطی ترس‌های مربوط به روند و نتایج جهانی‌شدن است. بر اساس یافته‌های این پژوهش ۵۵ درصد جمعیت اروپا ادغام بین‌المللی را شانسی برای خود و ۴۵ درصد دیگر آن را تهدید می‌دانند.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که میان سن افراد و سطح تحصیلات شان با احتمال بیزاری از جهانی‌شدن نسبت عکس وجود دارد. نکته دیگری که در این پژوهش نظر را به خود جلب می‌کند رشد موازی میزان هراس افراد و گرایش آن‌ها به بازپس‌زدن سیاست و اجتماع است. تقریبا نیمی از مخالفان جهانی‌شدن در اروپا از حامیان خروج کشورشان از اتحادیه اروپا هستند و بیش از نود درصد پرسش‌شوندگان هیچ ‌گونه اعتمادی به سیاست ندارند و از این تعداد تنها
۳۸ درصد از وجود دموکراسی رضایت دارند. در مقابل بیش از ۸۰ درصد دوستداران جهانی‌شدن از ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند و بیش از نیمی از آن‌ها از وجود دموکراسی راضی‌اند.

کد خبر 3886892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha