۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱

بنیانیان مطرح کرد؛

درآمدهای نفتی آسیب های مخربی در فرهنگ ایجاد کرده است

درآمدهای نفتی آسیب های مخربی در فرهنگ ایجاد کرده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درآمدهای نفتی آسیب های مخربی در فرهنگ ما ایجاد کرده است. چون حقوق کارمندان از مالیات نیست و از پول نفت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفت و گوی فرهنگی با موضوع فرهنگ عمومی؛ فرصت ها و تهدیدها با حضور حسن بنیانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیوگفتگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه بنیانیان فرهنگ عمومی را شامل آن دسته از متغیرهای فرهنگی دانست که عمر کوتاهتری نسبت به فرهنگ ملی دارند که هر ملتی به صورت عمیق و ریشه ای آن باورها را در مسائل جامعه خود مراعات می کنند.

وی افزود: زمانی که فرهنگ های تخصصی در فرهنگ عمومی یک جامعه قرار می گیرد ، منشا تغییر و تحولاتی در فرهنگ عمومی می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: در جامعه ای که همه پذیرفته اند که اصلاح را از خودشان شروع کنند و نقش خود را در حوادث تلخ جامعه بررسی می کنند به مرور زمان تاثیر خود را بر دیگران و در نهایت در جامعه می گذارند. اما در جامعه ایران که پس از بروز هر اتفاقی هر شخصی حادثه را از ظن خود تحلیل می کند و نقشی برای خود در ایجاد آن قائل نیست بنابراین انجام بسیاری از کارها مانند رشوه دادن و دروغ را توجیه می کند و دلیل آن را جامعه می داند.

بنیانیان به نظام مدرن آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت: تصور این است که افراد با ورود به این سیستم آموزشی می توانند به درآمدهای مطلوبی برسند در نتیجه مبنای درس خواندن برای کودکان پول بیشتر در آینده است و تربیت کردن در مدارس را کمرنگ کرده است. درآمدهای نفتی آسیب های مخربی در فرهنگ ما ایجاد کرده است.به عنوان مثال در ادارات دولتی چون حقوق کارمندان از مالیات نیست و از پول نفت است، احساس می شود که آن کارمند برای شما زحمت می کشد و شرمنده می شویم در حالی که در کشورهای خارجی چون سیستم اداری بر اساس مالیات اداره می شود اگر کارمندی کم کاری کند سریع مورد انتقاد مردم قرار می گیرد.

در ادامه این برنامه، مسعودی با انتقاد از عملیاتی نشدن مباحث فرهنگی در جامعه، گفت: به نظر می رسد اجرایی شدن بسیاری از این مباحث نیاز به بودجه کلانی ندارد و نیازمند عزم جدی است و باید از خانه و مدرسه پایه ریزی شود.

وی افزود: علیرغم اینکه در فرهنگ اسلامی کار دارای ارزش والایی است، متاسفانه در جامعه ما تنها فعالیت اداری به عنوان کار تعریف شده است و از ما نمایندگان تقاضای کار اداری می شود در حالی که افراد می توانند کارهای زیادی انجام دهند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که اخلاق و فرهنگ کار در ایران نسبت به جوامع صنعتی در سطح پایین تری قرار دارد، گفت: با وجود تاکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی، نتیجه مثبتی حاصل نشده است. در نتیجه عدم وجود اخلاق حرفه ای، باید یک معضل اقتصادی و اجتماعی مهم تلقی شود و به عنوان آسیب مورد مطالعه و واکاوی دانشمندان قرار گیرد.

مسعودی بر اساس آمار یک پژوهش گفت: ۸۱ و ۴ دهم درصد از مردم اعتقاد دارند روزی هر شخص به اندازه قسمت اوست و ۸۹ درصد در کار و فعالیت اقتصادی به قضا و قدر و سرنوشت باور دارند. برداشت غلط و استفاده سوء و یک طرفه افراد از روایات و آیات قرآن و آموزه ها، منجر به عدم تلاش جهت کار در جامعه شده است.

کد خبر 3906806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha