۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴

با حضور اساتید برجسته کشوری؛

نخستین همایش «زبان راجی میراث ماندگار دلیجان» برگزار شد

نخستین همایش «زبان راجی میراث ماندگار دلیجان» برگزار شد

دلیجان- نخستین همایش «زبان راجی میراث ماندگار دلیجان» به منظور حفظ و احیای داشته های فرهنگ و تمدنی این خطه، با حضور تنی چند از اساتید برجسته فرهنگی و زبان شناسان کشور در دلیجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد کردی، فرماندار شهرستان دلیجان در این آئین که صبح جمعه در دلیجان برگزار شد، اظهار داشت: دلیجان از جمله مناطق دارای استعدادهای ناب است و هر وقت می خواهیم به بزرگی یک شهر ببالیم باید داشته های فرهنگی آن را درنظر بگیریم.

وی افزود: نیروی انسانی کارآفرین تاثیرگذار و مهم هستند، اما نیروهای فرهنگی می توانند یک حرکت عظیم و ماندگار را خلق و به نسل های دیگر منتقل کنند و امروز باید افتخار کنیم بیش از سه هزار سال قدمت و تمدن داریم.

کردی با اشاره به نقش بستن اشعار فارسی بر در سازمان ملل این را نشان از فرهنگ ناب و تمدن بی بدیل ایران دانست و بیان کرد: فرهنگ ایران در تلفیق با آموزه های دینی به صورت خاص و برجسته تری تبلور پیدا کرده و امروز نیز شاهد آن هستیم که رهبر معظم انقلاب دوستانه ترین جلسات خود را با هنرمندان و فرهنگیان برگزار می کنند.

فرماندار شهرستان دلیجان خاطرنشان ساخت: فرهنگ را باید مترادف با هوا و تنفس دانست چرا که در تمام امور اجتماعی و حتی حوزه های دیگر بسیار موثر و تاثیرگذار است.

داشته های فرهنگی کشور باید حفظ شود

در این مراسم همچنین فریدون جنیدی، استاد حوزه فرهنگ و زبان شناسی کشور اظهار داشت: امروز هنوز بعد از چند هزار سال وقتی آب می ریزد می گوییم شر شر، این یعنی صدای واقعی آب و این همان داشته های فرهنگ و زبان ما است که باید حفظ و صیانت شود.

وی بیان کرد: در زبان اوستایی واژه ای است به نام «اسپه» که بعدها به «سپه» تغییر یافت که با تغییری کوچک در زبان ارمنی و فرانسوی نیز همین است، حالا امروز اگر کسی به شگفتی های زبان توجه نکند می گوید اینها از هم جدا هستند اما در گذشته که نوشتار نبود نیاکان ما خاطرات مختلفی را زبان به زبان، اندیشه به اندیشه و سینه به سینه منتقل کرده اند.

جنیدی خاطرنشان ساخت: زبان دیلیگنی(دلیجانی) پیوندهایی با زبان ارمنی دارد که بررسی این موضوع توسط یک جوان بیست و چند ساله در بنیاد نیشابور آغاز شد و با وجود تلاش طاقت فرسا و مشکلات دست برنداشت و در نهایت کتابش به ثمر رسید، وی حسین صفری است که مردم خطه دلیجان باید قدردان او باشند.

استاد حوزه فرهنگ و زبان شناسی کشور ادامه داد: در زبان دیلیگنی برای مثال برای بیان واژه گوسفند و بز، چند کلمه وجود دارد و یک زبان غنی است، بنابراین باید این داشته ها که از فرهنگ نیاکان این خطه به امروز رسیده را حفظ کنیم.

وی یادآور شد: باید قدر این میراث ارزشمند را بدانیم، زبان تهرانی زبانی نیست که ریشه در فرهنگ ایران داشته باشد اما زبان دلیجانی ریشه در فرهنگ و تمدن ما دارد و امیدوارم این جلسات کم کم به دیلیجان ارمنستان هم منتقل بشود.

گویش راجی میراث ملی کشور ما است

همچنین در این مراسم فرشته خسروانی، مسئول همایش میراث ماندگار دلیجان اظهار داشت: گویش راجی یکی از گویش هایی است که میراث ملی کشور است که می توان رد پای این گویش در نقاط مختلفی از کشور شاهد بود که در حال فراموشی است اما افرادی در دلیجان، روستاهای کاشان و برخی شهرهای اطراف به این گویش تکلم می کنند.

وی در ادامه افزود: رونمایی از ثبت آثار معنوی دلیجان از جمله برنامه های این همایش است و از تمامی دستگاه ها و نهادهای مرتبط کشور به دلیل همکاری و مساعدتی که در برگزاری این همایش داشتند قدردانی می کنیم.

مسئول همایش میراث ماندگار دلیجان تصریح کرد: این همایش به گونه ای طراحی شده تا قدم های محکمی در راستای حفظ میراث ماندگار دلیجان بردارد و این اتفاق ادامه دار، سرآغاز یک فعالیت موثر و مفید در فرهنگ منطقه و کشور خواهد شد.

کد خبر 3909363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha