۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۲۳

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع):

روح و جان نهادهای اقتصادی ما با انقلاب اسلامی همسو نیست

روح و جان نهادهای اقتصادی ما با انقلاب اسلامی همسو نیست

عادل پیغامی در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ پیوند سیاست، فرهنگ، اقتصاد» گفت: بی روح بودن نهادهای اقتصادی ما و همسو نبودن روح و جان آنها با انقلاب اسلامی موجب شکنندگی اقتصاد ما می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ پیوند سیاست، فرهنگ، اقتصاد» در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.

عادل پیغامی استاد دانشگاه امام صادق(ع) در این همایش گفت: نقطه محوری همه آنچه در حوزه انقلاب اسلامی و نهضت های معاصر مورد بحث ماست در کلمه هویت می گنجد. آنچه در این همایش به آن توجه می شود، موضوع هویت است. اگر هویت ما اسلامی و قرآنی و اهل بیتی نباشد، در واقع بی هویت هستیم. لذا یکی از آسیب های ما بی هویتی است.

وی ادامه داد: امروز ما در عرصه اقتصاد حتی در حوزه کلیدواژه هم بی هویت هستیم. وقتی صحبت از مصرف می شود، نمی دانیم به چه معنی است. لذا این مفاهیم با ظرفیت های غیربومی و خارجی پر می شود. نقطه اهرمی مقاوم سازی ما هویت ماست.

وی افزود: آنچه موجب شکنندگی اقتصاد ما می شود بی روح بودن نهادهای اقتصادی ماست. زیرا روح و جان آنها آنگونه که باید، با انقلاب اسلامی همسو نیست.

پیغامی گفت: حوزه های مختلف اقتصادی ما از جمله آبخیزداری و بانکداری و شهرسازی و بازار و... یک جریان بی هویت است. گویا حافظه تاریخی برخی از مسئولین ما پاک شده است. الگوی مصرف ما با مصرف پدران ما ربط تاریخی و هویتی پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: پیوند سیاست و فرهنگ و اقتصاد پیوند عرضی بین این سه ساحت است. در عرصه اقتصاد چیزی مثل سیاست و فرهنگ را از دست داده ایم. کار بین رشته ای میان فرهنگ و سیاست و اقتصاد در دانشگاه های ما انجام نمی شود. در دانشگاه های خارجی علوم بین رشته ای تدریس می شود و مسئولین کشورهای غربی مدرک ترکیبی در فلسفه و اقتصاد و سیاست دارند. لذا در ایران نخبگان اقتصادی ما با اقتصاد سیاسی آشنا نیستند.

وی با طرح این سوال که چرا دانشجویان و همکاران ما تاریخ نمی خوانند، گفت: مسائل مختلف همه پیوسته با مباحث تاریخی هستند.

پیغامی گفت: این امر مصطلح است که اگر می خواهی مقاومت یک ملت را بشکنی حافظه تاریخی آن را پاک کن. متاسفانه حافظه تاریخی ما پاک شده و پیوند ما با تاریخ گسیخته شده است. انسان چیزی جز گذشته و آینده نیست.

وی ادامه داد: بعد از دوره قاجار ما گسیختگی عمیقی بین فرهنگ و سیاست و اقتصاد داشتیم و بعد از انقلاب نتوانستیم این گسیختگی را ترمیم کنیم.

وی افزود: مقاومت کلیدواژه ای است که ما با آن شناخته می شویم. امام موسی صدر مقاومت را وارد کلیدواژه های شیعه کرد. اما این مقاومت لایه اقتصاد را هنوز فتح نکرده است.

پیغامی گفت: وقتی روند طی شده توسط کشورهای غربی در حوزه اقتصادی را مرور می کنیم می بینیم آنها بیش از ما هزینه داده اند تا به این فهم تاریخی برسند.

وی در پایان اظهار داشت: دانشجویان ما تمایز خطر فکری مرحوم مدرس و سیدجمال را نشنیده اند که اگر شنیده بودند مسیر شهید مدرس را طی می کردند.

کد خبر 3914605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • قاف IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
      0 0
      اتفاقا مشکل ما هویت است ... هویتی که زیر پای منافع عام رو خالی کرده و همت ها رو از کار انداخته