۲۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۴۰

کمالوندی در برنامه بدون خط خوردگی مطرح کرد؛

فشار بیاورند می توانیم در عرصه هسته ای روی پای خودمان بایستیم

فشار بیاورند می توانیم در عرصه هسته ای روی پای خودمان بایستیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر پیشرفت های هسته ای کشورمان به جایی رسیده که اگر تحریم و یا فشاری به کشور در این زمینه وارد شود، می توانیم روی پای خود بایستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با اشاره به پیشرفت های ایران در عرصه هسته ای اظهارکرد: در کنار پیشرفت هایی که در این حوزه داشته ایم، نیاز داریم با بزرگان دنیا در این زمینه نیز تعامل و همکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت های هسته ای کشورمان به جایی رسیده که اگر تحریم و یا فشاری به کشور در این زمینه وارد شود، می توانیم روی پای خود بایستیم و نیازهای مان را تا حدودی تامین کنیم، ادامه داد: البته همانطور که گفتم در کنار این پیشرفت ها نیاز داریم با بزرگان دنیا نیز در زمینه پیشرفت های هسته ای همکاری داشته باشیم و این ارتباطات باعث گسترش دستاوردهای  کشور در این زمینه خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته ایم تصریح کرد: البته هنوز راه زیادی را در پیش داریم بخصوص در حوزه نیروگاهی.

کمالوندی با بیان اینکه هدف از غنی سازی تولید سوخت است و سوخت نیز برای استفاده در نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد تا آنها نیز نهایتا برق تولید کنند، افزود: البته انرژی هسته ای و فواید آن محدود به تولید برق نیست، بلکه در حوزه های مختلف پزشکی، صنعتی، کشاورزی، محیط زیست و... کاربرد دارد ولی آنچه که در دنیا بیشتر مورد توجه است تولید انرژی از طریق پیشرفت های هسته ای است.

وی با بیان اینکه در روز گذشته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با معاون نخست وزیر مجارستان یادداشت تفاهمی را امضاء کرد، توضیح داد: مجارستان تجربه خوبی در حوزه نیروگاهی دارد. از ما در این حوزه جلوتر است گرچه ما از نظر غنی سازی در جایگاه بالایی قرار داریم.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مجارها از تخصص خوبی در حوزه ساخت نیروگاهی برخوردارند. در جریان سفر سال گذشته آقای صالحی به مجارستان، ایران ابراز تمایل کرد که بین دو کشور کار مشترکی برای ساخت نیروگاه های ۲۵ مگاواتی تا ۱۰۰ مگاواتی انجام شود. مجارستان نیز از این موضوع استقبال کرد. در طی چند ماه گذشته سند همکاری و زیرساخت های لازم در این زمینه آماده شد و در روز شنبه این قرارداد امضاء شد.

کمالوندی با بیان اینکه مجارها تجربه خوبی در ساخت و نگهداری از نیروگاه های بزرگ برخوردارند، افزود: در طول دو سه سال گذشته همکاری های خوبی بین ایران و مجارستان صورت گرفته و آنها قبل از تحریم ها نیز با ایران همکاری هایی داشته اند.

وی همچنین به همکاری های ایران و روسیه در زمینه ساخت نیروگاه و همچنین سوخت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روسیه ۴۰ درصد غنی سازی دنیا را در اختیار دارد و تصمیم دارد در سال ۲۰۲۰ آن را به ۶۰ درصد برساند. ایران و روسیه در حال حاضر همکاری های خوبی در حوزه نیروگاهی دارند و سه سند در ارتباط با موضوع سوخت با یکدیگر امضاء کرده اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روند آزمایش سانتریفیوژ IR-۸ را خوب توصیف کرد و گفت: تولید این سانتریفیوژ و موفقیت در تست آن یک جهش بالا و باعث افتخار کشور است.

کد خبر 3948750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha