۲۶ مهر ۱۳۸۵، ۹:۰۶

در حاشيه نشست هنرمندان و اصحاب رسانه با رئيس جمهور مطرح شد:

رسانه به جاي توپخانه ! / انبارها به جاي سالن هاي تئاتر / عبور موسيقي اصيل ايراني از دروازه انقلاب / وقت صفار و صراحت نوري زاد

رسانه به جاي توپخانه ! / انبارها به جاي سالن هاي تئاتر / عبور موسيقي اصيل ايراني از دروازه انقلاب / وقت صفار و صراحت نوري زاد

مدير مسئول روزنامه كيهان با بيان اينكه بخش عمده تعامل ميان دولت و مردم به مطبوعات بازمي گردد، اظهار داشت: افكار عمومي رفتار عمومي را مي سازد و امروزه در فرمول قدرت، توپخانه و ماشين جنگي تاثير زيادي ندارند و جاي خود را به رسانه ها داده اند.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر"، مهدي كلهر مشاور رئيس جمهور در امور رسانه ها در ابتداي نشست رئيس جمهور با هنرمندان، اهل قلم و اصحاب رسانه كه سه شنبه شب برگزار شد، با بيان اينكه مسائل امروز جهان نشان از تحولات عميق دارد گفت: مسائل امروز جهان نشان از روشن تر و اميد بخش تر شدن قضايا است و به عنوان مثال در ابتداي انقلاب، وقتي رجال سياسي بي تجربه بودند در ديدار با مقامات خارجي از حمايت آنها ابراز خرسندي مي كردند، ولي بعد ديدند كه آن مقامات در صحن عمومي حرفهايي برخلاف آنچه در جلسات خصوصي مي گفتند، مي زدند.

وي افزود : شايد برخي از رجال هنوز اين مسئله را باور نكرده اند ولي اين اخلاق بد منافقانه بر روي برخي از اهل قلم تاثير گذاشت و آنها هم در جلسات خصوصي بر خلاف آنچه در بين عمومي مردم مي گفتند بيان مي كردند.

مهدي كلهر تصريح كرد: در نقطه مقابل رفتار امام(ره)  را ديديم كه تاكيد داشتند وقتي در كنار هم هستيد بايد انتقاد را خصوصي مطرح كرد اما در صحن عمومي بايد حمايت كرد. ما يك خانواده با يك هدف هستيم و انتظار ما انتقاد نكردن نيست ولي بايد به چگونگي طرح آن دقت بيشتري كنيم.

در ادامه مراسم ايرج راد، هنرمند تئاتر به عنوان نماينده هنرمندان تئاتر، گفت: تئاتر در همه جاي دنيا زنده و پابرجاست و از ارزش و مقام بالايي برخوردار است و تاثيرات ارزنده اي بر بيننده مي تواند داشته باشد.

وي تئاتر را نشات گرفته از مذهب خواند و افزود: تئاتر سعي دارد ناهنجاري هاي اجتماعي را از بين ببرد و رابطه انسان با خدا را افزايش دهد وهميشه سعي كرده است اگر انتقادي دارد سازنده باشد.

اين هنرمند تئاتر با بيان اينكه، بازي ما با بازي زندگي فرق دارد گفت: ما بازي مي كنيم تا حقيقت و واقعيت روشن شود و هنرمندان تئاتر سعي داشتند كه به طور اثرگذار خدمت كنند.

وي با انتقاد از امكانات ناچيز تئاتر در كشور خاطرنشان كرد: تا سال گذشته بودجه تئاتر يك ميليارد و 200 ميليون تومان بود كه خوشبختانه در سال جاري به مبلغ 6 ميليارد و 700 ميليون تومان افزايش پيدا كرده است كه البته اين مبلغ هم در مقابل نياز جامعه تئاتر ناچيز است.

ايرج راد، با بيان اينكه سه تالار تئاتر در تهران جوابگوي جمعيت چند ميليوني اين شهر نيست گفت: در تئاتر شهر برخي از انبارها را تبديل به سالن نمايش كرده اند اما اگر در اين سالن ها اتفاقي مانند آتش سوزي رخ دهد فاجعه اي اتفاق خواهد افتاد زيرا اين تالارها راههاي خروجي و اضطراري ندارند و از رئيس جمهور مي خواهم در اين رابطه اقدامي صورت دهند.

در ادامه اين مراسم دكتر سرير، نماينده هنرمندان موسيقي گفت : موسيقي اصيل ايراني از دروازه انقلاب گذشت و دوران باشكوهي را آغاز كرد اما در سالهاي اخير دو موضوع باعث نزول اين موسيقي شده است؛ اول حضور در جامعه جهاني و تاثير موسيقي هاي غربي بر جوامع و دوم سياستهاي مسئولان فرهنگي كه براي مقابله با موسيقي غربي دچار اشتباهات ناخواسته اي شده اند و اين مسئله باعث شد برخي موسيقي ها با ريتم خاصي در بين جوانان ايجاد شود.

وي افزود: اما اخيرا شاهديم كه شوراي راهبردي موسيقي با نگاهي بلند مدت وچند جانبه سعي كرده حركت موسيقي اصيل را به سمت تعالي شدت بخشد ولي بايد اين باور را پيدا كنيم كه موسيقي بر رشد، انديشه و زندگي جوانان ما تاثير زيادي دارند.

به گزارش مهر، حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان نيز به عنوان نماينده اصحاب رسانه گفت : مطبوعات اگرچه با سلائق مختلف در عرصه حضور دارند ولي وقتي پاي منافع ملي به ميان مي آيد اشتراك نظر پيدا مي كنند و البته استثناهايي هم در اين ميان وجود دارد.

وي با بيان اينكه بخش عمده تعامل ميان دولت و مردم به مطبوعات باز مي گردد افزود : افكار عمومي رفتار عمومي را مي سازد و امروزه در فرمول قدرت توپخانه و ماشين جنگي تاثير زيادي ندارند و جاي خود را به رسانه ها داده اند. رسانه ها هم مي توانند گلوله هاي آتشين شليك كنند وهم گلوله هاي توهم زا.  و ما در يك ميدان كارزار تمام عيار هستيم كه شوخي بردار نيست و لازم است از همه امكانات براي تعالي كشوري كه چشم همه محرومان و مستضعفان جهان به اينجا دوخته شده، استفاده كنيم.

مدير مسئول روزنامه كيهان تصريح كرد : رسانه هاي ديداري وشنيداري دامنه پوشش وسيعي دارند ولي اثر آن دائمي نيست و مخاطب مجبور است با آنها هماهنگ باشد ولي در مطبوعات اختيار با مردم است و آنها خود مي توانند رسانه را انتخاب كنند.

وي افزود: رسانه ها مي توانند توهمات را رفع كنند و رفع توهمات در جامعه بيش از هر چيز برعهده رسانه هاست.

شريعتمداري با بيان اينكه دولت بايد انتقادپذير باشد گفت : ما در كيهان اهل غلو و تعارف نيستيم و معتقديم دولت بايد انتقادات را بپذيرد كه البته برخي از مسئولين مانند يك وزير رسانه ها را باعث گراني معرفي مي كند، ولي بايد گفت كه يك اتفاق مهم افتاده و آن اين است كه ما وارد يك مرحله جديد در صحنه هاي سياسي و بين المللي شده ايم و دولت بايد با رسانه ها تعامل دوجانبه داشته باشد.

وي افزود: رسانه اي مي تواند ادعاي مردمي بودن كند كه با مردم باشد و ما وظيفه خود مي دانيم كه دولت مردمي را پشتيباني كنيم وانتظار داريم دولت انتقادات را هم بپذيرد.

در ادامه اين مراسم، جوزاني نماينده سينماگران با بيان اينكه تابلوي يك كشور در عرصه امروز جهان سينماست، گفت: بعد از انقلاب بر روي صنعت سينماي ملي سرمايه گذاري نشد و از رئيس جمهور مي خواهم كه با ايجاد اميد، هنر و انگيزه را در جامعه بوجود آورد زيرا يك هنرمند تحقير شده نمي تواند در جامعه موثر باشد و اين مسئله فقط مختص به سينما نيست.

وي افزود : وقتي براي ادامه يك كار هنري تقاضاي وام داده مي شود برخوردهاي بدي صورت مي گيرد كه مي خواهيم به اين مسئله رسيدگي شود.

به گزارش مهر، در ادامه اين مراسم محمد نوري زاد  كارگردان سينما با انتقاد از برخي صندلي هاي خالي در نشست رئيس جمهور با هنرمندان گفت: چرا نبايد در اين صندلي ها هنرمنداني كه مشتاق حضور در اين جلسه هستند، نشسته باشند.

وي با اشاره به سخنان رئيس جمهور درباره حمايت از بيت المال افزود: ما خوشحاليم كه رئيس جمهور ما وامدار هيچ كس نيست و حق را طلب مي كند اما بايد در اين جلسه از مردي كه توانست ميلياردها دلار مخفي شده در ادارات دولتي را بيرون بكشد، نام ببرم و از رئيس جمهور مي خواهم از آقاي دكتر محمد كاظم انبارلويي كه موفق به كشف ميلياردها دلار نفتي شد كه سالها كام برخي افراد را شيرين مي كرد، تجليل كنم.

نوري زاد سپس با اعلام اينكه اگر سپاهي را به فرماندهي صفار هرندي روانه كنند با افتخار سربازي آن را بر عهده مي گيرد به سختي از وزير ارشاد انتقاد كرد و گفت: آقاي هرندي شايسته مسئوليت فرهنگ نيست.

وي در زمينه مديريت مطبوعاتي وزير ارشاد هم به صراحت و تندي آن را زير سوال برد .

اين سخنان در حالي بيان شد كه صفار هرندي وقت خود براي صحبت كردن را به نوري زاد اختصاص داده بود.

کد خبر 395235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha