۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۹

امینی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب:

مضمون در شعر آزاد جای خود را به روایت داده است

مضمون در شعر آزاد جای خود را به روایت داده است

اسماعیلی امینی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مضمون‌یابی در سرایش شعر بیان داشت جریان شعر آزاد به جای مضمون به سراغ روایت رفته است.

اسماعیل امینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخی بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار شب گذشته در دیدار با جمعی از شاعران عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب دیشب بر لزوم استفاده از تکنیک هجو برای بیان مسائل روز منطقه تاکید داشتند. هجو یکی از تکنیک‌های شوخی است که طنزپردازان از آن برای به کرسی‌نشاندن اندیشه و نقد خود به یک موضوع بهره می‌برده‌اند. توصیه رهبر انقلاب بر استفاده از این تکنیک به منظور این بود تا تفکرات نادرست افشا شود. مثلا وقتی سازمان ملل مسئولیت رسیدگی به حقوق زنان را به عربستان سعودی می‌دهد، تنها با هجو می‌توان این اتفاق را نقد کرد و یا وقتی رهبر انقلاب از تعبیر رقص شمشیر جاهلیت مدرن در کنار جاهلیت عقب‌مانده صحبت می‌کنند، موقعیت طنزی را می‌شود حس کرد که با هجو می‌توان آن را برای همه مخاطبان به خوبی بازگو کرد.

وی در ادامه با اشاره به تاکید ایشان بر مضمون یابی در جریان شعر انقلاب عنوان کرد: واقعیت این است که شعر امروز شاید کمتر از جریان شعر سنتی ایران به دنبال مضمون یابی رفته است و بیشتر متمایل به تصویرگرایی و روایت شده است.این اتفاق در حالی رخ داده است که شعر فارسی بیش از هرچیز وابسته به مضامین عالی است.

امینی افزود: امروز در جریان شعر آزاد می‌شود حاکمیت روایت را به خوبی دید. در واقع این اتفاق حاکی از سلطه جریان قصه‌گویی بر جریان شعر است. یعنی شاعران بیشتر به دنبال روایت داستانی رفته‌اند تا مضمون یابی. شعر آنها در این فرآیند بیشتر منطق نثر پیدا کرده است و می‌دانیم که منطق نثر یعنی استدلال و بیان رابطه علت و معلولی در حالی که رابطه شعر نه یک رابطه صرفا عقلی که یک رابطه عاطفی و القایی است  و با همین منطق است که شعر بیانی برتر از نثر پیدا می‌کند.

کد خبر 4001306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha